Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1262 ggr
blandiscasper
0

biter, nafsar..

Hej!

nu har nog våran Mysan blivit alldeles för hemmastad tror jag:=)

hon har borjat bita och nafsa när man håller henne, kan det bero på

att hon vill hävda sig eller nån slags test?

hon är 3 mån och barnen blir rädd eftersom det gör ont, mig har hon inte bitit eller nafsat efter än, men ska man säga till att hon gör fel?

svårt det där utan att skrämma, förstår ju att hon är snäll innerst inne..

KaninPiggelin
0

Försök lära henne att hon inte får bita/nafsa, är det bara vissa tillfällen hon blir så? :)

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

blandiscasper
0

Hon har börjat när man håller henne och har bitit i nån fot när hon vart lös på golvet.

ingen har varit hårdhänt eller nått så hon blivitt rädd för något

blandiscasper
0

jo vi har hund, men dom träffas mest bara genom gallret nångång, men det kan det väll inte bero på?

KaninPiggelin
0

Hmm… det borde nog inte bero på hunden :/

En av mina kanintjejer var så förut, hon gick fram till mig och bet mig i armen/benet eller liknande. Men jag puttade bort henne och sa åt henne att hon inte fick göra så och nu har hon slutat :)

blandiscasper
0

ja vi får göra så åxå få se om hon slutar:=)

[Cameliont]
0

Jag ser det där som samma valpbeteende valpar kan ha, att även kaninungar kan smaka på saker med munnen lite i början. Om det bara är löst och vid enstaka tillfällen alltså. Däremot om hon gör det ofta så tror jag hon vill säga ifrån att hon vill vara i fred. Kanske barnen är på henne lite för mycket?

blandiscasper
0

ja vi resonerade åxå så att valpar biter ju och andra bebisbarn, ja våra människobarn åxå:=)

nej barnen har bara fått hållt henne under våran uppsikt korta stunder, så det tror jag inte, men vi får vänta några dagar och se om det blir bättre:=)

hon biter så det gör ont, men inget blodvite än;)(

natha-mjau
0

Det beteendet kommer att gå över.
Säg bara till henne när hon naffsar så förstår hon att hon inte får göra så tillslut. men räkna med att hon kommer vara lite 'busig' nu när hon är bebis.

[Cameliont]
0

Mina har också gjort så när de varit små och nya familjen, men det går över.

blandiscasper
0

tack för era svar!

ja hon biter ju inte mycket tycker jag, men vi får säga åt henne varje gång så kanske hon slutar.

Ni som har lejon, hur ofta borstar ni pälsen?

fick hem min karda idag och hon verkar tycka det är skönt och blir borstad, men man ska väll inte borsta för mycket?

KaninPiggelin
0

#10 min kompis har en teddylöwen som hon måste borsta varje dag Tungan ute

Lusthan
0

Min kanin gör så också, mest när han vill komma loss när han upptäcker att jag håller på att bära in han igen när han är ute. Ibland provsmakar han när han putsar oss och sen när han gräver så kan han också få för sig att bita tag i kläder och sånt. Han är fem månader gammal och jag håller tummarna för att han ska växa ur grävandet på oss människor och nafsandet. Jag måste ju trots allt kunna bära in han när han varit ute. Fem kilo belgisk jätte är inte lätt att hantera om han ska sprattla runt och försöka tugga på en för att komma loss…

blandiscasper
0

oj! haha nä då har du ju det du gör:) tack och lov finner hon sig i att bli buren ut och in, men hon är ju bara en lite dvärg:=)

ja jag håller tummarna för oss båda att det till slut blit bra!