Hopp kaniner?
Halloj!!!
Jag har 13 kaniner, ingen av dem vill hoppa… Jag vill så gärna ha att dem får lust till att hoppa, har ni förslag? Skulle bli super glad om mina kaniner vill börja hoppa.
Jag har ett hus ute i kanin gården, den är typ 70 cm hög, den hoppar dem upp på jätte ofta, varje morgon sitter de där uppe.
Mvh Nanna!!
det kan ju vara så att dom inte fått träna så mycket och därför inte förstår vad det är man vill av dom,
kaniner som bara inte gillar att hoppa brukar tyvärr inte lämpa sej som hoppkaniner
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Mina kaniner älskar att skutta runt i deras gård och hoppar jätte högt i bland. Jag har inte hoppat med dem när de var små, men jag ser i gården att om de bara hade velat hoppa när jag ville det så hade de blivit super duktiga.
Det blir oftast svårare för varje år som går att lära dem. Kan ju vara det, oftast fattar de inte vad de ska göra då.
Not your mom, not your milk.
Min kanin Wilma hoppade inte över något hinder, jag gav upp med hoppningen med henne men så provade jag för nån dag sedan och hon flög över hindret och hoppade "jätte" högt ca 40-50 och kanske 15 cm brett så bara att prova lite någon gång men inte ofta^^ Wilma är 1.5 år.

En av mina kaniner som nu är pensionerad började jag tävla med då hon var 4 år. Nu är hon 5 år och hoppade på sina sista tävlingar i sommar. Hennes klassning då hon slutade pga hon inte orkar mer
Rak: Svår 2 p
Krok: Svår 1p
Höjd: eje 1 p 65 cm
Längd: eje 140 cm
Så visst går det att börja sent men då ska man ha mycket tålamod.

du kan sätta ut lite hinder när du är ute med dem i sele, så de får bekanta sig med dem.
Sedan kan du sätta upp en rad med hindersidor med bommar liggandes på marken så de får passera mellan.
när de skuttar genom där utan att verka rädd eller vill fly så kan du höjja något av hindrerna med en bom, sedan fortsätter du att höjja allt eftersom de klarar att hoppa över utan att riva
och bröm för minsta lilla sak de gör som är bra:D och pilla inte på kaninen för mycket, för då tycker kaninen bara att det är jobbigt^^
lycka till!
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Du kan även ha ett hinder i hagen så får dom själv hoppa då dom känner sig mogna för det :)

I hagen har jag många saker de kan hoppa upp på som är höga de gör de jätte ofta, men de vill inte hoppa om jag vill ut och gå med dem. 
ställ fram ett lågt hinder, sätt kaninen framför och sitt bakom kaninen. Blockera sidorna med armarna så kaninen antingen får välja att hoppa över hindret eller sitta kvar, brukar hoppa tillslut, beröm även när den river - huvudsaken e att kaninen försöker att ta sig över.

Tack, ska försöka det.

Mina kaniner vägrade att lära sig hoppa som små, så jag la av och väntade tills i år då dom var car ca 2 år gamla :)
och det var först vid 2 års ålder som dom var tillräckligt mogna för att överhuvud taget fatta vad dom gjorde med sina små fötter ^^'
Nu hoppar i alla fall en av mina kaniner "bra" 30cm ungefär men aja tränat i några veckor. xD
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)
börja med en kanin. Först försök att få den att gå över några bomar sen hoppa 5-10 cm ungefär 5-6 gånger innann du släpper ut kaninen i buren. Nästa gång kommer kaninen nog inte komma ihåg men efter några dagar gör den det. Sen höj i i mellan åt och försök att hålla igång den hela tiden
Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)
http://lovasenshoppkaniner.weebly.com
#12 Gammal tråd! ;)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#12 3 år gammal tråd ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.