Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 6477 ggr
Salish
0

Vill inte äta hö

Mina kaniner vill inte äta hö. =/ De är ute på dagarna och äter gräs, men de äter ju inte höet i buren… Och det behöver de ju. Jag har en höhäck till den ena för att hon skpred ut höet med spånet och halmen annars. Men hon åt dåligt med hö då också. Nån som varit med om liknande, eller vet hur man ska göra för att få dom att äta det?

Salish
0

*puttar upp*

dermot
0

Hur mycket pellets får de? Jag skulle dra ner på den eller helt enkelt ta bort den ett tag så de är tvugna att äta hö Glad

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
0

#1 Du behöver inte putta samma dag som du har skrivit tråden Flört

Min ena kanin vägrar äta hö, har testat några olika "sorters hö" men icke att han vill äta. Testade att pressa saft ifrån äpple på det, hjälpte inte det heller. Testade att ta bort pelletsen helt, hjälpte inte det heller, så han äter bara pellets och ibland grönsaker just nu, för han vägrar äta hö.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Salish
0

De får en halv dl pellets en gång om dagen.

Alma-G
0

ångra*

Norberg90
1

#0 Har du provat med ett annat sorts hö?

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

Viccan92
0

Mina äter väldigt lite och dem mår bra. Får mycket pellets, gräs och frukt.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Suskiv
0

Så länge de äter gräs så finns det en stor risk att de skippar höet. När gräset är slut (eller de inte längre har tillgpng till gräs) så lär de börja äta hö.

Vår kanin är likadan, har hon varit i beteshagen och käkat gräs så äter hon nästan inget hö alls. Har hon setat i buren utan tillgång til gräs pga dåligt väder tex så äter hon hör istället.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
0

#8 Inte min kille GladFlört Han dissar hö ändå.

Ljusta
0

Vissa kaniner gillar inte hö och då får man tvinga dem att börja äta genom att ta bort kraftfodret tills de måste äta. Men man kan ersätta hö mot gräs (det är ju egentligen samma sak men i olika former), så om de inte går ner i vikt skulle inte jag oroa mig :)

Ljustadalens kaningård

Fridaaaa
0

#10 Alla kaniner hjälper det inte att ta bort pelletsen. Testade det med min, hjälpte inte det heller.

[lolloita]
0

Det kan bero på kvaliten på höet också. Jag hade tydligen mindre smakfullt hö förra gången men köpte tydligen ett supergott hö denna gången så mina äter gräs ute i hagarna och fortsätter att tugga höet när de kommer in. Jag får även fylla på flera gånger. Detta höet var grövre och mer grönt.

Ljusta
0

#11 Jag tror inte att någon frisk kanin hellre svälter ihjäl än äter hö :)

Kinknissar bruka jag ge extra grenar så de iallafall får använda rätt tuggteknik och på så sätt slipa tänderna.

Ljustadalens kaningård

Fridaaaa
0

#13 Jag testade 4 dagar utan att ge pellets, han vägra äta ändå, vilket gjorde att han gick ner i vikt. Och han är fullt frisk

Ljusta
0

#14 Haha, ja det finns väl alltid undantag. De flesta kanske man ska säga då, kan man lära att äta hö genom att ta bort pellets ;)

Ljustadalens kaningård

[nataschaj]
0

Dem har inte problem med tänderna där bak då?? hörntänderna?? gräs är ju "mjukare" å lätt tuggat, medans hö e lite hårdare å ev kanske gör ont å tugga på? därav skippar dem de?

CorneliaAndersson
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man ska inte ''pressa''ner dom hö.. Vill de ej så vill de ej… Vissa människor gillar ej broccoli.. Tvingar då alla en att äta det??..

Sålänge kaninen e frisk å ej går ner i vikt så oroa dig ej.. ge lite mer pellets på vintern iallafall så löser det sig. :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Ninnelille
0

#17 lite fortsättning på ditt inlägg.. :P Och håll koll på tänderna så dom inte blir för långa! :)

CorneliaAndersson
0

:) a jusste ;)…

/ Cornelia Andersson,

WilmaP
0

Min kanin äter inte särskillt mycket hö. Hon har fri tillgång till det, och äter lite då och då :) Utöver det så får hon ju såklart pellets (varje dag) och hon brukar ofta få grönsaker.

Jag tror inte det är någon fara,bara de är friska och äter pellets iallafall.

CorneliaAndersson
0

Mina får pellets å gräs dagligen (har betesburar), grönsaker å så har de fri tillgång till höoch vatten :)

/ Cornelia Andersson,

Ljusta
2

Grejen är att kaniner behöver äta hö/gräs för sina tänders skull, så jo det är visst så att OM man kan lära sin kanin att äta hö så är det bra. Kaninerna maler tänderna från sida till sida när de tuggar hö och slipar de bakre tänderna, och de gör inte på samma sätt när de äter pellets. Så man ska inte bara acceptera och låta kaninen äta bara kraftfoder om man kan lära den att äta hö.

Bettfel på grund av fel foder existerar, och det är för att kaninen inte fått rätt mat som slipar tänderna naturligt.

Ljustadalens kaningård

Katti
0

Kaniner måste äta hö (eller motsvarande, t ex silage eller gräs på sommaren). Om man har en kanin som inte vill och ger den mer kraftfoder istället så är man riktigt snett ute. Som andra har sagt så är det första man ska göra att kolla tänderna, även långt bak i munnen (hos veterinär). Är tänderna okej så är det bara att plocka bort all mat utom hö och vänta tills kaninen äter! Självklart måste man ha ett bra hö. Det ska vara grönt och fräscht och lukta gott.

Att jämföra med broccoli för människor var dumt, då vi inte behöver broccoli, men kaniner behöver hö (eller gräs, men det finns ju inte vintertid). Att enstaka kaniner har överlevt en tid utan hö betyder inte att de mår bra på den kost de får.

Fridaaaa
0

#23 Har testat allt det du skriver, min vägrar äta ändå. Och han är fullt frisk, har bra tänder osv. Har som sagt testat allt det du skriver. Och har även testat ett par olika hö mm. Men hjälper inte. Och jag har bra hö.
Men han fick inte hö sitt första levnadsår av förra ägaren, vi fick han som 1 åring.

Katti
0

Du kan inte ha testat det jag skriver, för i så fall hade ju kaninen varit död nu om han fortsatte att vägra äta hö! Du får vänta ut honom. Ge lite grönt några gånger om dagen så att inte magen blir tom, men han måste få bli rejält hungrig!

Fridaaaa
0

#25 Varför skulle han vara det?! Han äter sin pellets, får grenar varannan dag & grönsaker då och då.
Jag har testat allt det du har skrivit, varesig du vill tro det eller inte. Och ja han är fullt frisk

Zvintos
0

En tanke om ploppade upp, är huruvida ex halm skulle funka som substitut för hö? Detta borde ge ungefär samma typ av sysselsättning och slipar tänderna. Tänkte om det skulle funka för de kaniner som ex av någon anledning vägrar hö. Bara en tanke.

Fridaaaa
0

#27 Min hane som inte vill äta ha har halm på hela sin yta.

[linneasandberg]
0

#16 men då skulle den väl inte heller äta pellets?

Zvintos
0

#29: Jo, för pellets går sönder mycket enklare än hö. Testa själv att ta en pelletsbit och en höbit - vilken är enklast att bryta av? Glad

[linneasandberg]
0

#30 haha jo du hade rätt xD det smaka inte så gott heller…..

dermot
0

#26 Hon menar att du inte tagit bort fodret tillräckligt länge för att han ska kunna lära sig att äta hö. Om du hade haft fodret bort tillräckligt länge så hade han blivit hungrig. Glad

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
0

#32 Jo det hade jag. Hade det ca 1 vecka, han magrade av så var tvugnen att ge han pellets igen, annars hade han verkligen inte mått bra:(

Katti
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 26 Har en veterinär kollat tänderna på honom? Var höet av bra kvalité? För ingen, verkligen ingen, kanin svälter sig själv så att den blir mager framför ett gott hö!

Tro mig, jag har fått många omplaceringskaniner som aldrig har fått hö opch som varit i bedrövligt skick p g a fetma och felutfodring. Alla har ätit hö inom två dagar! Kaninen på bilden är en av dem.

Fridaaaa
0

#34 Ja höet är av bra kvalité- har till & mest testat olika sorter med.
Inte veterinär men en väldigt kaninkunnig person, och hittade inget fel (litar inte på veterinärer gällande kaniner här nere).

Katti
0

Veterinärer han verktyg för att hålla upp munnen när de tittar och en speciell lampa att lysa med, så de har bättre förutsättingar att se om det ser bra ut. Eftersom det är svårt för oss "vanliga människor" så vet vi oftast inte heller hur ett bra bett ska se ut. Det är oftast bara framtänderna vi tittar på. Jag har själv aldrig tittat en kanin längre bak i munnen!

Fridaaaa
0

#36 Okej men har inga kaninkunniga veterinärer häromkring och eftersom han är pigg, glad och lagom hull och mår prima så ser jag ingen mening att köra jättelångt för att kolla heller. Han kanske äter på halmet han har i "buren"?

Salish
0

Jag tror att det kan vara så att de blir ju mätta på gräset, det kanske är därför. Min pojkvän som hade dom innan sa att de åt mycket mer hö på vintern, för jag frågade honom nyss. Jag har bara haft dom i ett par veckor än så länge.

Katti
0

Äter de gräs så behöver de inte hö!

Lina R
2

Kaniner behöver äta gröna växter (gräs/hö, bladgrönt, örter etc) för att deras matsmältningssystem är gjorda för det. Om de inte får i sig nog med fibrer rör sig maten långsammare genom tarmen och det kan leda till förstoppning. Testa på dig själv om du behöver bevis :-)! Fiberrik kost håller magen igång och är viktigt även för människor som är allätare. Fibrer är superviktiga för växtätare! Kaniners basföda ska vara färskt grönt eller torkat dito (ex hö) för att deras magar mår bäst av det.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

alicekanin
0

Om dom får mycke pelets så kan det vara så att dom hälldre äter pelets än hö. och när dom har ätit så kanske dom inte orkar höet. så testa att ge mindre pelets.

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com

Salish
1

De har börjat äta mer hö nu så det har löst sig. =)