stallkanin
Jag kan egentligen ingenting direkt om kaniner. Nu har stallkompisen skaffat kanin som hon har i stallet så jag tänkte att det är lika bra jag passar på att lära mig lite. Jag googlar och läser men det är alltid trevligt när vanligt folk berättar om sina erfarenheter och kunskaper så jag slänger ut lite frågor som ni gärna får reflektera utifrån.
Vad är bästa strömedlen i buren och varför? Vad är bästa foder och varför? Hur vill kaniner leva? Vad ska man tänka på när man placerar buren? Berätta gärna hur ni har era kaniner!
Medarbetare på westernridning.ifokus
Du kan nog få väldigt olika svar på dina frågor beroende på vem du frågar. Jag svarar utifrån min erfarenhet :)
Jag tycker halm och vanligt tidningspapper är suberbra som strö. Billigt och naturligt och halmen är rolig att böka i. Till toalådan eller toahörnet tycker jag papperspellets typ toa-lätt som suger bra.
Bästa foder - Hö. Ett bra hö är allt som behövs. Själv ger jag även pellets av märket Oxbow samt grönsaker. Gillar oxbows pellets för att de har hög fiberhalt.
Buren ska placeras ljust så att kaninen har dagsljus så stor del av dagen som möjligt. Men var försiktig med direkt solljus eftersom kaniner är känsliga för värme. Undvik också fuktiga och dragiga miljöer.
Idag har jag två frigående innekaniner. Tidigare har jag också haft utekaniner, de bodde i en hästbox med en stor Hage de kunde gå ut i när de ville.
**Vad är bästa strömedlen i buren och varför?
**Jag tycker kutterspån är bäst. Eller kutterspån med halm ovanpå.
Kostar inte mycket och räcker länge (om man köper stor bale spån = 70-80 kr)
**Vad är bästa foder och varför?
**Vanlig pellets, inte gnagarblandning. Jag ger själv Svenskt foder djur&Natur: kanin&marsvin. Tycker det fungerar kanon. Mina kaniner håller bra hull, är bra i magarna och det är inte dyrt :DSedan finns det ju t.ex carrier, royal rabbit mfl. Bara man inte tar gnagarblandningar utan ren pellets eller om man har kundskap: Blanda eget foder.
Sedan ska dem ha bra hö varje dag/dygnet runt och grönsaker/frukt ibland :)
Inte en massa gnagarstänger, salt/mineralsten osv som djuraffärer försöker lura på folk :D
**Hur vill kaniner leva?
**Så här tycker jag att kaniner ska få leva och tror att dem vill leva:
- Så stora burar som möjligt, inte minimimåtten som jordbruksverket rekommenderar.
- Få ha stor Hage att springa i varje dag eller om man då har dem inne, få springa många timmar i huset. Och få komma ut i sele och då och med.
- Stimulans. T.ex grävställen, klickerträning, hoppning, saker dem kan skutta upp på, tunnlar mm.
- Ha en burkompis eller en kaninkompis bredvid, speciellt om dem är utekaniner och innekaniner. Även att kaniner inte är flockdjur, så mår många kaniner bra av att ha en kaninkompis i en bur bredvid.
- Helt enkelt leva så naturligt man kan :D
**Vad ska man tänka på när man placerar buren?
**- Dragfritt
- Inte i direkt solljus
- Där det rör sig en del folk men inte där det är höga ljud och helst inte nära en tv eller dator.
- Om buren är ute, så måste den stå så att den inte står i dírekt solljus för då blir det för varmt för kaninen och på vintern måste den stå så att det inte kan snöa in.
**Berätta gärna hur ni har era kaniner!
**Jag har just nu 5 kaniner:
- Smilla, en lejonhuvad kanin som är 6 månad gammal. Fick henne av mamma, då det är hon som har fött upp henne. Klickade vid första ögonkastet, då var Smilla ca 2-3 dagar gammal. Kunde bara ta henne om det var en hona, och det var det! :D Underbart temperament. Lite svårfångad, men supersnäll och busig.
- Alex: Mamma handmatade han från det han var ca 1 vecka gammal, hans 3 syskon dog vid födseln. Supersnäll kanin, skulle aldrig vara elak! Han är korsning med lejonhuvad kanin & lejonhuvad dvärgvädur men är liten som en lejonhuvad kanin. Född 11 augusti 2009.
- Tufsan: Född 2006 och är en lejonhuvad dvärgvädur. Fick henne av svärmor då hennes minsta barn reagerade med astman på henne. Hon är en omplaceringskanin innan svärmor adopterade henne. Nu får hon bo sina sista år hos oss. Med snäll. Lite tjock men pigg, alert och älskar att springa i sele.
- Flizan: Samma korsning som Alex då han är pappa till henne. Född 2 februari 2010. Jättesnäll, rund & go. Ungefär lika stor som en lejonhuvad dvärgvädur men med mindre öron, flaxöron hihi
Albin: Belgisk jätte/okänd. Född i april 2008. Fick honom av min pojkväns storasyster för 2 år sedan då dem hade tröttnat på han. Våran allra första jättekanin. Nyfiken och charmig kanin! :D
Alex bor inne i en bur som är 120x50 men han springer lös många timmar om dagen då buren alltid är öppen när vi är hemma.
Albin bor på en stor yta i en av våra bodar
Flizan, Smilla & Tufsan bor med tillsammans i en stor del av samma bod som Albin :)
Har stockar, tunnel mm till mina kaniner i "burarna".
Bilden är på Albin :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har ska buren bäst vara utformad?
#3 Ska den vara ute?
Då är på ben bäst, eftersom man måste ha det på vintern :)
Här finns många bra förslag på bra burar:http://lillasallys.se/kaninsidan/kaninburar/vinterburar.htm
Bästa är att bygga själv eller hitta bra på blocket.
Undvik helst såkallade trixieburar osv som säljs i djuraffärer, dem håller inte bra.
För en dvärgkanin under 3 kg måste buren vara minst 100cm lång, 50 cm bred och 50 cm hög plus benen då.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Det är en stallkanin så vi får se vad som händer. Nu står buren inne i stallgången iaf, men det är ju kallstall vilket innebär att det är mer eller mindre utetemp (dock ej blåsigt) på dagtid och lite varmare på natten när hästarna står inne.