Uppfostran
Hej alla, jag är helt ny här och har väl knappt kommit igång än men här kommer första kluringen jag har. Har haft vår lilla luddis hemma nu i en vecka. Hon är precis två månader gammal. Hon blev snabbt modig här hemma och kommer fram och verkar nyfiken och äter bra. Men hon kissar väl lite här och där… Förstår att hon är liiten och det är nytt fortfarande men har Ni nåt bra tips? på hur dem lär sig gilla kattlådan? Hon har gjort nån minidroppe i den också men fortfarande hamnar det lite överallt. Ska jag tänka på nåt speciellt kattströ eller placeringen av lådan? Till slut ställde jag den där hon kissat mest på golvet. Köpte Eldorados kattströ (billigt skit, verkligen), kan hon tycka det är lika ruttet som jag? : ) Måste köpa nåt annat den där beigea färgen fastnar ju överallt från ströet. Sen klurar jag lite på hennes beteenden såklart, hon har ju hittills varit enbart supergo och snäll men nu börjar hon bli lite kaxig, haha. Hon puttar ganska bestämt med nosen (vilket jag fått för mig är lite av ett varningstecken?) och sen har hon börjat namsa på både mina kläder och min sons kläder. Och mattan i vardagsrummet tuggar hon på. OCH min mans växter, guuud vad orolig jag har varit sen jag hittade henne i ena krukan!! Nu har jag ju förstått att hon kan ta sig även lite högre upp, tydligen, och säkrat den avdelningen. Men det är en palm och en klätterväxt hon kalasat på, hoppas dem inte är giftiga för henne… Hon har dessutom (haft sen hon kom) väldigt mycket av det där bajjet dem stoppar i mun, det är överallt och luktar surt… Får rengöra taket på hennes sovlåda i buren varje morgon… Helkletigt. Och det har kletat runt nosen och är som tjära att få bort… Nu blev det ett långt inlägg men hoppas nån orkat läsa och kan hjälpa mig med lådan, bajjet (kosten?) samt kanske tycker sig förstå det lite barskare beteendet hon nu lagt till med… Taack : )
Min kanin hade samma problem :)
Det du kan göra är som sagt att ställa lådan där hon kissar mest och sedan om du märker att hon är på väg att kissa så sätter du henne GENSAT i lådan. Sen så om hon inte kissat på ett tag så sätter du dig bredvid lådan och sätter henne I lådan. Du låter henne sitta då ett tag tills ho lungnat sig och så fortsätter du så i några dagag :) Det funkade för min kanin men det betyder inte att det funkar för din.
Du får lära henne att lådan är hennes "Kompis" Som hon kan gå till. Vart har du matskålen och vattnet? Kan du ha dem sakerna bredvid lådan? Då kommer hon lättare att å dit :)
Hoppas jag var till lite hjälp!
Kramar
Linda & Djuren
Tack Raspberrys, jag försöker passapå henne när hon e lös o så och ibland när hon bökar o krafsar o bajjar en del så sätter jag henne i lådan men jag har nog inte lärt mig att läsa henne riktigt än : )
Det tar en stund :) Min kanin var lite envis men jag lärde mig efter ett tag, bara att ha koll på henne :)
Kramar
Linda & Djuren
Toa-lätt (papperspellets som man kan köpa på Ica tex) är jättebra i kaninlådan. Testa att lägga något extra gott där som ex persilja så hon förknippar den med något trevligt. Sedan kan det vara bra att ha hö i anknytning till toalådan eftersom många (unga) kaniner bajsar samtidigt som de äter hö. Jag brukar ställa pelletsskålen i toalådan i början till kaninungar.
Toalettvana: du fick bra tips? från #4. Jag använder också Toa-lätt, tycker det funkar jättebra. Helt ofarligt ifall kaninen äter lite av det, kattsand kan innehålla en hel del kemikalier. Billigt också iaf om man köper en stor säck på t.ex. granngården. Mat och hö i anslutning till lådan hjälper. Ett annat tips? är att torka upp kiss som hamnat fel med en bit hushållspapper och sedan lägga det i lådan. Och torka upp kiss och sopa ihop bajs som hamnat fel så fort man kan.
Buff med nosen: kan vara ett sätt att hävda sig som du skriver, men en lätt buff kan också bara vara en hälsning. I början var hon säkert lite rädd för er och den nya platsen. Nu vågar hon säga ifrån, personligen tycker jag det är bra när mina kaniner vill kommunicera sin vilja. Så länge de inte börjar bitas ser jag inte det som något problem, även om de är lite kaxiga. Jag försöker förstå vad de vill och tillmötes gå dem när det är möjligt.
Bita på grejer: ett sätt att lära sig om omgivningen. Hon är liten och på en ny plats och har såklart massa som hon vill utforska. Sannolikt minskar problemet när hon blivit hemmastadd men det är viktigt att erbjuda saker som hon FÅR bita på som grenar och tuggleksaker.
Nattavföringen: Det låter som att hon producerar mer än hon behöver och/eller att den har en kletigare konsistens än den borde. Det beror oftast på att kosten är för rik på kolhydrater och innehåller för lite fibrer. Så min första tanke är att hon äter för lite hö och för mycket pellets. Ofta ger folk fri tillgång till pellets när kaninen inte är fullvuxen, men ibland måste man begränsa mängden för att kaninen ska äta en balanserad kost. Det varierar från individ till individ.
Är det inte för mkt protein när det är mkt nattbajs?
Sen ska du int ha kattströ i lådan, dammigt för kaninen.
Ska prova det andra ströet ni tipsat om! Hon har blivit lite duktigare nu faktiskt : ) Vad kan man ha som "tuggleksaker" då? Pinnar/grenar får hon. Absolut är det jättebra med personlighet och kommunikation! Men ibland skuttar hon bara fram o puttar hårt (känner skillnad på lätta putt) och är ivrig men nästan som hon inte vet vart hon ska ta vägen sen kutar hon bara iväg o gör glädjeskutt så det kanske bara är bus? Mvh Chanel
#6 Jo, så har jag fått lära mig i alla fall.
#6 och #8 jag trodde det var kolhydrater. Men oavsett så är det en för rik kost som brukar vara problemt :)
#7 tips? på tuggleksaker:
tom toarulle, ev fylld med hö och lite pellets
tidningar
korgar eller mattor vävda av pil eller annat naturmaterial
Kanske en fleecefilt att böka runt med och tugga på eftersom hon ger sig på mattan.
Sen finns ju också tuggleksaker att köpa i zoohandeln men jag tycker de är onödigt dyra.
Jag har en blogg (haha, lite reklam blev det här ;)) som jag skriver inlägg på som handlar om hur man lär kaninen olika saker, allt från att kunna sitta i knät och klippa klor till selträning. Jag skriver också om olika problem som folk kan ha med sina kaniner tex. sprattel osv.
Kolla in där om du har lust!
Vill du eller någon annan att jag ska ta upp något spec. änme jag inte skrivit om så säg bara till så ska jag försöka hjäla till!
sannaisaksen.blogg.se