Flera kaninfrågor!
Hej!
Jag har sysslat med omplacerign av marsvin under ett par år och i förra veckan fick jag hem ett par där den ena partern var en kaninkille på 3 år. Jag har ingen stor erfarenhet avkaniner och tanken är att han skall omplaceras till någon som kan ha honom som lösgående kanin hemma. Jga undrar dock ett par saker.
1. Hos marsvin är det väldigt viktigt att djuren hålls minst 2 o 2, hur är det hos kaniner? Kan han få ett vettigt liv i en familj utan en kompis eller är det bättre att kastrera ochs e till att han får en hona att bo med? Hos mig bor han själv i en box (2*1,5m) och springer lös en stund varje dag i vår sadelkammare. Han tycks trivas men kanske saknar han en kaninkompis i smyg?
2.Jag har tre andra kaniner på gården (en kastrat o två honor) alla hittekaniner som bor i ett stort hönshus m. tillgång till rastgård. Finns det ngn chans att han skulel kunna gå med dem (förutsatt att jag kastrerar honom) eller är hane+hane+ honor=slagsmål?
3. Vad tror ni han är för ras och skall han vara så "luddig" i pälsen som han är? Gissar attd et är ngn typ av korsning. Han är relativt liten och har korta öron och mustasch.
Och slutligen. Vet ni några bra annonssidor för kanin, utöver blocket?
Tacksam för svar!
1. Kaniner måste inte hållas 2 eller flera då dem ej är flockdjur utan kolonidjur. Man kan hålla dem fler men gäller då att ha stor yta och ha då: hona+hona (helst uppväxta tillsammans) eller kastrerad hane+hona.
Men nej dem måste inte ha kaninsällskap 
2.Jag personligen hade inte haft 2 hanar ihop, inte ens som kastrerade. Risk ändå att dem slåss.
3. Ser ut som en lejonhuvad kaninkorsning. Japanfärgad:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Du har fått bra svar redan. Om du verkligen vill ha alla kaniner tillsammans får du kastrera och testa, det beror ganska mycket på personlighet om det funkar eller inte!
Vet ingen bra internetsida dock… Samarbeta med något annat omplaceringshem, som Tigerharen?
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
asså på fråga nr 2 så kan jag säga att om du kastrerar hanen å har han med honorna så tror jag att det kommer att gå bra..
Å de andra 2 frågorna håller jag med #1 om ;)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#3 Det går redan en hane med honorna!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Oj jag trodde att det stod: hona?hona å sen ? hane, trodde att den hanen var den ''nya''
/ Cornelia Andersson,
Oj. råka missuppfatta helt O,o
/ Cornelia Andersson,