Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1165 ggr
ymmmi
0

Hjälp

Behöver hjälp, min lejonkanin fick 5 ungar för snart en vecka sedan. I morgon är det en vecka, I dag när ajg kollade till dom så var det två iutav ungarna som var jätte små och smala och den ena utav dom var så liten och huden var aldeles skrynklig.

så har tagit ut dom nu från mamman och funderade på stödmatning.

CorneliaAndersson
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lägg mamman på rygg å lägg ungarna på ''spenarna'' så att de kan få dia :P Kom ihåg att en unge diar ca 5 min 2 eller fler gånger om dagen. Glöm inte att ''torka'' den i baken så att den kan bajsa å kissa

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

CorneliaAndersson
0

Det du torkar med ska vara lite fuktigt.. Typ som lite fuktigt toa-papper

/ Cornelia Andersson,

ymmmi
0

tack, får pröva sen när mannen kommer hem så han får hjälpa till för honan är verkligen elak nu när hon har ungar, har anfallit  oss varje gång vi ger hon mat

CorneliaAndersson
0

O,o.. E det bara nu när hon har ungar??

/ Cornelia Andersson,

ymmmi
0

Nja hon brukar vara lite ireterad i bland annats ockå men inte som hon är nu…

NU är det hemskt =/

CorneliaAndersson
0

O,o.. Aja. Det kanske ej var det bästa att ta ungarpå henne då, men misstag kan ju som sagt göras O,o.. (Ta ej illa upp)

/ Cornelia Andersson,

ymmmi
0

har ju som saky ingen anning, men jaj ska se vad vi kan göra

Lillhems Kaniner
0

Har oxå honor som är jätteagg när dom har ungar, bara dom sköter ungarna och att ungarna inte apar efter när de blir äldre, då ska man itne avla men annars är det ingen fara.

Lägg tillbaka ungarna i boet för det är bästa stället för dom att vara med värme osv. Men som Cornelia säger, lägg mamman på rygg och låt dom puppa.

Tänk på att ofta är det ungar som dör så de är antagligen såpass svaga att de inte kommer klara sej, vissa är menade att leva, andra inte..

ymmmi
0

okey får pröva… En utav ungarna är ju mer än dubbelt så stor som dom andra ungarna

CorneliaAndersson
0

Heh ok ;) Men testa det jag sa om du märker att de blivit smalare om nån timme

/ Cornelia Andersson,

ymmmi
0

har algt dom under hennes mage nu och jag håller hon, och det funkar fint, men jag fudnerade på en sak, dom byter spena hela tiden, kan det vara så att hon inte har tillräckligt mjölk eller är det vara så att kaninungar gör så?

ymmmi
0

borde jag ge dom 3 ggr per dag från henne? eller oftare? den lilla som är minst utav dom, är sååååå smal, han har inte mycket krafter kan jag ju säga

Peak303
0

Jag hade en i denna och en i förra kullen som var mindre än alla andra. Jag gav den ersättningsmjölk till kattungar som finns på apotek.

Jag skulle dock aldrig ta bort de från mamman utan låta de va där men sedan ta upp de när man ska mata de. Och sen kan man ju oxå väga de för att se så att de går upp i vikt.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Katti
0

Ibland måste man låta naturen ha sin gång. Alla alternativ är sämre än mammans vård och mjölk. Ska man stödmata någon i en kull så är det de största ungarna! Kaniner äter bara 2 ggr per dygn. Tyvärr vet jag av erfarenhet att det är mycket svårt att få redan svaga ungar att överleva.

När det gäller aggressivitet så har jag absolut nolltolerans. Mina honor får inte visa det när de har ungar heller (jag har dvärgvädurar, och de är sällan aggressiva). En kanin som visat så mycket som en tillstymmelse till aggressivitet får inga ungar på Skullebo kaningård!