Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1217 ggr
Jills
0

Rädd för kastrering

Hej!

Min lille pojk är nu 6 månader och jag tror jag behöver kastrera honom. Han har börjat jucka på mig, han kissar jättefint i sin bur, bara i lådan, men när han är ute kissar han i sängen och soffan hela tiden. Jag kan inte ha honom ute, för jag måste passa honom varje sekund för annars kissar han någonstans där han inte får :P

Har bokat tid hos en veterinär som verkar bra. Men jag är så nojjig att något ska gå fel. Veterinären påpekade att är en risk att söva kaniner osv. Tydligen ska jag lämna honom på morgonen och hämta på eftermiddagen för de vill se att han vaknar upp och mår bra på kliniken.

Hur riskfyllt är det egentligen att kastrera en hankanin? Är så rädd att något ska gå fel. Veterinären hade inte varit med om att någon hade avlidit, däremot har de inte kaniner så ofta, kanske 2-3 kaniner i månaden. De tar 1000 kr för kastrering, det tyckte jag var dyrt, men det är de enda som finns här som verkar bra.

Vad ska jag göra?

Jills
0

Kan ju tillägga att han verkar vara i bra kondition, dock har han fällt en del, men det verkar ha gått över nu.

GabbiS87
0

Jag var lika nojjig som du är när jag skulle kastrera min hane men jag ville att han skulle kunna bo med en hona och då hade jag liksom inget val. Jag ville inte ha en ensam liten stackare, tyckte inte att hans liv skulle vara så kul om han inte skulle kunna ha sällskap. Så jag tänkte typ att jag måste kastrera honom!

Det gick hur bra som helst för övrigt! Jag skulle också lämna på morgonen och hämta på eftermiddagen men dom ringde tidigare och sa att han var så pigg så jag kunde hämta honom! Han verkade helt oberörd :)

Fridaaaa
0

Nu för tiden är det mycket högre odds att dem klarar sig än för några år sedan, då många kastrerar sina kaniner idag. Tror inte det ska vara problem:D
Du behöver inte vara orolig :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jills
0

Okej. Jag blev lite extra orolig bara för att veterinären sa att det var en risk, och babblade på massa om det… men det kanske är sådant de "måste" upplysa om?

Men tror ni att kastrering kommer hjälpa med hans beteende? Vet att det inte är någon garanti men ändå. Kan det vara så att han blir bättre på att inte kissa utanför buren och slutar jucka och sånt?

HolyFuck
0

#4 Ja, precis, det är sådant de ska säga. Det är ALLTID en risk att söva, ovasett art. Men däremot är inte risken så hög nu för tiden. En kanin med bra hälsa ska helt enkelt klara. Komplikationer kan givetvis uppstå, men det är ett väldigt litet och enkelt ingrepp.

Jag tror att det kommer hjälpa. Haniga beteenden brukar ju helt klartförsvinna, eller iaf bli mycket mindre efter kastrering :)

Fridaaaa
0

#4 Ja det måste dem göra:)
Det är alltid risk vid sövning av djur, speciellt smådjur. Men det kommer att gå bra:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zvintos
0

Klart det är en risk. Det finns det med allt vi gör dagligen, såsom ex går över gatan. Sen är ju den intressanta frågan hur hög risken är för att något inträffar. Så länge kaninen är frisk, i bra kondition och ålder samt veterinären vet vad denne gör, skulle jag inte oroa mig alls. Glad Har själv kastrerat 2 hanar och går i tankarna att kastrera en av mina nuvarande.

Jills
0

Tack för era svar, känner mig lite lugnare nu.

Jo han verkar ju frisk, är som sagt 6 månader, har precis fällt men jag tror det är över nu. Har bokat en tid för kastrering om en vecka.

Det enda jag har tänkt på är att jag tycker han andas väldigt häftigt, ungefär som om han är andfådd. Jag vet inte om det kan vara typ hjärtfel (min hjärna börjar genast tänka på värsta tänkbara scenario) eller om han bara är sån?

Emdbo
0

Åh jag är i precis samma situation, har hittat en vetrinär som gör dte för femhundra här i närheten dock sa dom att det var okej att kastera redan nu även fast min lilla kille bara är fem månader.

Jag har inte riktigt våga boka någon tid än, är jätteorolig att något ska gå fel. Somsagt har man ju hört att vissa kaniner inte klarar narkosen.

Däremot måste jag kastera för han har precis som din kanin börjat kissa överallt. Förut gick han fint på låda men nu har han börjat kissa precis överallt, allra helst i soffan och sängen  (och överallt i buren). Grejjen är att han vet ju att han inte får göra det utan han flyger upp som ett skott i soffan så fort jag har gått ut i köket en snabbis för att hämta ett glas vatten eller vadosmhelst och sätter si goch kissar och är lika snabb ner igen när han ser att kag kommer tillbaka.

Måste ha stenkoll nu och måste sätta in honom i buren nästan hela tiden bara jag ska göra någon smågrejj i något annat rum, vilket känns hemst mot honom då han får sitta i sin lilla bur. Han är ju van vid och springa och hoppa och studsa utanför buren så jag hoppas verkligen en kastrering hjälper mot allt kissande. Har inte märkt något annat som förändrats med honom utan han är fortfarande lika gosig och mysig.

Jills
0

Åh, min lille är precis likadan! Han vet att han inte får kissa i sängen/soffan så han passar på så fort jag tittar åt ett annat håll! Och så kan jag inte ha det, så det får helt enkelt bli kastrering… det är bara att hålla tummarna…

Emdbo
0

Du får höra av dig sen om det blir någon skillnad, jag vet inte riktigt hur lång tid det tar efter kasteringen innan det blir någon skillnad eller om det händer direkt.

Vi håller tummar och tassar här hemma att allt går bra för din lillkille!

Jills
0

Jag undrar också hur det är med beteendeförändringen… brukar det ändra sig direkt eller långsamt? Om det nu ändrar sig alls… någon som har några erfarenheter kring detta?