Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 921 ggr
[Djurlinnea]
0

Få fram white-teckning, hur?

Jag är helt förtjust i white-teckningen.

Har en svart dvärgvädur här hemma som jag tänkte använda i mitt egna projekt att få fram egna white svarta dvärgvädurar för utställning.

Men då är jag förtjust i white blå också. Är det möjligt att få fram det ur den svarta? Eftersom hon bär på blått? Och ivsånna fall hur?

Och om det inte går så är det ok, men om jag vill ha ut white svart ur den svarta, hur ska jag gå tillväga?

Jag vet att det nog kommer ta några kullar att få fram white svart (ev. white blå).

Och senare i framtiden när jag fått fram white blå. Så går det väll att utveckla white blå till white zobel blå eller?

Zvintos
1

Eftersom den svarta bär på blått, går det även att få fram white blå, ja.
Absolut enklaste vore att hitta en white blå partner, för då blir det white svart och white blå.

Men de anlag som behövs få in är chinchilla och otter. För white blå behövs även blå-anlaget. Vilket man börjar med är väl upp till en själv, om man parar den svarta med en otter svart (eller blå, om du vill ha blått) eller svarta med en chinchilla (alt blå chinchilla).

Gällande din sista fundering så bör man hålla isär white blå och white zobel blå, av samma anledning som man bör hålla isär chinchilla och viltzobel. Därför är det bäst att antingen fokusera på "vanlig" white eller zobel white. I zobel white så är chinchilla-anlaget utbytt mot zobel.

[Djurlinnea]
0

#1 Okej! :) Tack så mycket!

Då ska jag inte blanda zobel blå och blå! :)

[Djurlinnea]
0

En till fråga bara.

Går det inte att para henne med en white svart och sen spara en unge från kullen och para den med en white svart eller? :)

Zvintos
0

#3: Det är det bästa, om du kan få tag på en white svart.
Då slipper du ta in anlagen var för sig.

[Djurlinnea]
0

#4 Har haft kontakt med en white svart-uppfödare som bor ganska nära mig! :) Så ska höra med henne! :)

Smågrå
0

Vart bor du? Jag har en mkt trevlig White blå hane till förfogande om du är intresserad.

[Djurlinnea]
0

#6 3,5mil norr om Luleå :)

Smågrå
0

ok, ja det är ju förlångt bort så klart!

[Djurlinnea]
0

#8 Ja… Men det har löst sig! :)