Hö pellets?
Jo, det är såhär att jag har en kanin (som just flyttat in inför vinter), samtidigt som jag har en gräsallergik bror, och han reagerar på höet.
Jag vet att de ska ha hö 1, för tänderna och 2 för mättnadskänslan. Men jag har en gnagsten som han använder, och jag undrar om det finns typ höpellets min kanin kan äta för mättnadskänslan?
Tacksam för svar!
Det finns ju lusernpellets, för hästar iof.. men Alfalfa hö (finns på gnagarboden) har jag hört är allergi vänligt :) om det stämmer vet jag inte…
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Det finns ju hösubstitut i form av kuber att köpa, finns b.la. på Teddytassen:
Sedan hur bra de är för kaninen kan jag inte svara på då jag aldrig använt mig av dem själv.
Det finns hökuber att köpa, det är helt vanligt hö som pressats ihop till kuber. Vissa allergiker tål det. Tyvärr äter kaniner ofta mindre av dem än vanligt hö, men det är kanske en vanesak.
För att se till att kaninen får tillräckligt med fibrer kan du komplettera med du ge massvis med grenar och gärna torkade blad från brännässla, maskros, solros, rölleka mm. Det finns att köpa om du inte hunnit torka själv.
Jag hade också köpt en pellets med riktigt hög fiberhalt, 20-30 %.
En fråga bara, vf flyttar du in din kanin? En vanlig kanin bor ute åretom jag tror nog din kan göra de med med ordentligt med halm i buren? Min kanin bor ute åretom även på vintern och mår utmärkt, finns igen anledning att flytta in kaninen, den mår bara dåligt att snabbt byta tempratur så kraftikt och kan få värmeslag… du bör vara försiktig :)
Med all kärlek //Lisi
Ha inte kaninen inne om din bror är allergisk. Risken ä stor att han blir ännu sämre i sin allergi. Friska kaniner kan bo utomhus utan problem.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
På vintern har jag mina kaniner i en väggbur.. Köp en sån ist för att ta in den..
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Lisiberlund:Vi tar in honom eftersom att han känner sig så ensam och så har jag läst att dvärgkaniner helst ska vara inne på vintern ;)
Sen så har min kanin visat på bara någon vecka att han trivs bättre inomhus än utomhus, och dessutom är min brorsa 18 så han bryr sig egentligen inte så mycket..
Men tack för tipsen allihopa :D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#7, De flesta kaniner mår bäst utav att bo ute året om, även dvärgkaniner :)
Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus
www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥
Jag köper in ett foder från Tyskland som består av pressat ängshö. Finns i storpellets, flingor, flis och storkuber. Mina gillar fliset bäst :-). Wiesenflakes kan beställas på www.stroeh.de eller www.stroeh.se. Den tyska är billigare.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Tycker att man ska se kaniner som individer. Vissa mår bra av att bo ute, andra inne. Jag har inte lyckats få en ensam kanin att trivas ordentligt ute någon gång, då det blir mindre socialt samspel. Man vill inte sitta ute i 2h i snö, men att ha kaninen i knäet när man ser på tv är mer självklart. Känns bra att TS känner sin kanin tillräcklig för att veta vad den VILL inte bara vad den KAN. :)
#7 Det är inte alls det jag är orolig för din kanin kanske trivs mycket bättre inomus men vf stannar den inte stanna inomus året om istället för att utsätta en lilla kaninen för vämeslag som den kan dö av. Det är en sak att ta in den på sommaren eftersom de är ungfär lika varmt inne som ute men inte på vintern skilnaden är ju jätte stor för den där lilla kaninen. Du gör som du vill men om jag var du skulle jag inte ta risken…
Med all kärlek //Lisi
#11 Jag tog in honom för några veckor sen (när det fortfarande var varmt) bara att han då bara sov inne. Nu fäller han fort, så fort och visar inga tecken på värmeslag 
Så det var lika varmt på dagen som det var inomhus när vi tog in honom + att han först sov i kälalren (nu bor han i mitt rum) där det var lite svalare 
Okej det låter bättre :)
Med all kärlek //Lisi