Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 6356 ggr
gaaabbi94
0

Tappar pälsen NU!?

hejsan, min kanin är ca ett år gammal. Han har alltid varit grå men i början av sommaren ljusnade pälsen kraftigt och han blev ljusbrun på kroppen men med samma gråa färg på huvudet. Nu i mitten av Juli började han tappa jättemycket päls och det gör han fortfarande nu när vi ska börja gå in i Augusti! Det börjar från nacken och ungefär 4 cm ut har han nu blivit jättetunnhårig, och för varje dag så sträcker sig den tunnhåriga pälsen längre och längre bak mot ryggen. Det är förstås inte kalt eller så, men det är mycket tunnare och man skulle ju kunna gissa att det är sommarpälsen han får och det är vinterpälsen han tappar. Men snälla nån, det går mot höst, är inte det lite sent? :S Jag är orolig faktiskt….

MH1994
0

va är det för ras?

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

gaaabbi94
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

lejonhuvad, alltså löwen.

MH1994
0

när jag hade min lejonhuvade (bara lite man) så tappade han manen när han var ca 1 år - han hade bara lite fjun kvar av manen

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Satin

gaaabbi94
0

jahaa okej, men min kanins äls tunnas ut över hela kroppen.

MH1994
0

#4 min hade bara man, tycker din ser ut att vara lite fluffig över allt…

lämmnar över frågan - hoppas nån mer kunnig om rasen kan svara!

// Matilda

Satin

KexChoklad
0

bebis pälsen ?

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

gaaabbi94
0

jag vet inte riktigt, han föddes i aril förra året så han är typ ett år och tre månader. Och pälsen han tappar ser inte ut som bebis päls.Oskyldig

KexChoklad
0

men vissa kaniner tappar väldigt sent.

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

TereseE
0

Förmodligen så är det beispälsen som byts ut nu.

bunnycutt
0

Jag har läst någonstans att långhåriga raser ofta kan tappa päls i nacken pga att det är varmt. De fäller den alltså för att svalka sig lite. Min lejonkanin fällde päls i nacken och bakåt i början av juli och jag blev jätteorolig men nu verkar det ha ordnat upp sig!

bunnycutt
0

Jag har läst någonstans att långhåriga raser ofta kan tappa päls i nacken pga att det är varmt. De fäller den alltså för att svalka sig lite. Min lejonkanin fällde päls i nacken och bakåt i början av juli och jag blev jätteorolig men nu verkar det ha ordnat upp sig!

gaaabbi94
0

okej, men detta är som sagt inte bara nacken :)

Linnet
0

Min ettåriga hona har börjat fälla nu också, lite sent att tappa vinterpälsen.

[Wera]
0

Han har "ändrat färg" för han är blivit solbränd, så han är solbränd viltgrå.

Vet inte vad jag kan säga om fällningen, för jag blir aldrig orolig över fällning.. byter bebispäls, eller så fäller den av sin man kanske ^^

gaaabbi94
0

#14 jaa han är viltgrå och han har ändrat färg, dock är den där bilden ganska gammal då han just börjat ändra färg, nu är han i den där rödbruna färgen över mest hela kroppen utom huvudet. 

Jah han kanske tappar bebis pälsen :)

Claudia90
0

Det är nog ingen fara. Precis som många skriver så kanske det är bebispälsen som han fäller lite sent bara :) Inget att oroa sig över! Men bra att du håller koll!

hugo123
0

*inlägg borttaget då det bryter mot sajtreglerna*

Fridaaaa
0

#17 Tänk på vad du säger. Man får inte svära och säga dumma saker!Detta är en gammal tråd och detta var sommaren 2009

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
0

#17 För det första… tråden är gammal, för det andra, så vårda språket!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~