Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2109 ggr
bambiiii
0

vaccination

Hej! jag har en kanin,jag vill vaccinera den mot något alltså jag menar en farlig sjukdom kan ni säga sjukdommen och priserna,jag menar en vaccination som är bäst för kaniner!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Bamse 08
0

Personligen tycker jag det är onödigt med vaccination, om man inte håller på med utställing osv.

Sen om man har hemma kanin så behövvs nog inte vaccination om man inte har väldigt mycket harar om det är en utekanin :)

Sen är det olika priser/sjukdomar man vaccinerar för i olika städer :)

Men här kommer en bra klinik (enligt mitt tycke): http://www.djurklinikenroslagstull.se/page15.htm

Där står det lite mer om sjukdomarna som är vanligast att man vaccinerar imot :)

Hoppas det hjälpte lite :)

What doesn't kill you makes you stronger.

Fridaaaa
0

Är kaninen innekanin behöver man inte vaccinera om man inte vill.
I vissa delar av landet bör man vaccinera kaniner, om det är mycket harar osv som finns runtomkring.

Jag har aldrig vaccinterat kaniner :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

bambiiii
0

Ahha ok,nej min kanin bor på balkongen han är innomhus och springer på dagarna men han sover ute på balkongen i buren! men ringorm då?

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

elinab
0

Ring en veterinär där du bor (eller Roslagstull som #1 tipsade) och fråga om det finns kaninpest eller kaningulsot där du bor. Det är mest Skåne och Gotland som är drabbade men det finns i fler områden. Åker du på många utställningar/hopptävlingar kan det vara bra att vaccinera även om du inte bor i ett drabbat område.

Man vaccinerar en gång per år mot båda sjukdomarna, jag brukar betala 600 ca kr per kanin och år. Då ingår vaccin för båda sjukdomarna.

Fridaaaa
0

#3 Ringorm kan man inte vaccinera mot eller förebygga emot. Det kommer om det kommer.
Men tänk på att nu när det är kallt ute, och till vintern kan du inte ta in kaninen om det skiljer mer än 10 grader mellan inomhus & på balkongen.

bambiiii
0

ahha! # vf då nu har jag honom innomus ska typ sova inne i natt och imorgon ska jag bygga utebur så han kan sove ute!

Fridaaaa
1

#6 För att det är inte bra för dem att det blir för stor temperaturskillnad. Så nu när det blir kallare och kallare får du ha honom boende antingen inne eller i en bra utebur ute:)

bambiiii
0

ok,tror du jag kan ha honom inne denna natten! och imorgon bygger jag en bra utebur?

Fridaaaa
0

#8 Eftersom du redan har honom inne,så ja.

Du har en holländsk kanin va?
Har ni bestämt måtten på buren?http://lillasallys.se/kaninsidan/start.htm denna sidan är bra. 
Tänk på att 3 sidor av buren måste vara heltäckande och endast 1 sida med nät.
Och gärna lite större än godkända mått ;)

bambiiii
0

tack så mycket, :D