Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 16986 ggr
[LittlePiglet]
0

Dräktighetstecken?

Undrar bra när och hur man ser om en kanin är dräktig? =)

[Airo]
0

Dom brukar oftast inte låta dig känna på magen ( dom har ont ) , man kan även känna små sparkar i magen när det är bara några dagar kvar innan födseln .

Två av mina lejonhuvade kaniner springer även runt som dårar i burarna så det ser ut som maratonloppet när dom är dräktiga , så , kanske kan vara ett tecken för din med om hon gör så xD

[LittlePiglet]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Hon var lite galen i buren idag xD Hon grävde oxå mycket och strök hakan mot saker mer än vanligt, är det oxå tecken eller bara nåt hon har lust att göra?

[Airo]
0

#2 Att dom stryker hakan mot saker är att dom täcker revir .

[LittlePiglet]
0

#3 Jag vet men hon har inte gjort det förrut och honor brukar väl bli mer revirigavid dräktighet?

[Airo]
0

#4 Kan dom bli , ja .

[linneasandberg]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vill också veta :)

Viccan92
0

Det kan vara ett teckan om dem börjar bygga bo. Inget säkert tecken för det kan betydda att dem är skendräktiga med. Min hona började bygga bo direkt när hon blivit parad hon ville så gärna ha ungar att sköta om. Hon hade flörtat och varit på hanarna hos förra ägaren även med nät emellan. Sen två månader senare så dog hon under förlossningen. Suck

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[linneasandberg]
0

#7 nej skriv inte så D: ahh nu är ju jag orolig O.o

vet du varför hon dog?

Viccan92
0

Nej då det behöver du inte vara. Jag har haft många ungar tidigare och det har aldrig varit några problem. Min första hona fick ungar för första gången när hon var 2år (hon rymde och parade sig med en vildkanin) och det var inga problem alls.

Bara honan fått rätt mat och är i bra kondition så kan jag inte tänka mig att det kommer bli några problem.

Ungarna var troligvis dött i magen så hon fick likförgiftning eller så var ungarna så stora att hon inte klarade av att föda dem.

[linneasandberg]
0

#9 okej. jag får göda honan lite nurå ! hon är rätt bräcklig ;) hahah

Fridaaaa
0

#10 Se till att hon inte ät tjock bara, det kan försvåra förlossning.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[linneasandberg]
0

#10 jadå :D

[backenskaniner]
0

När mina honor är dräktiga så blir dem ganska tjuriga, man får inte röra någonting i buren för då försvara dem allt och hoppa nästan fram och hugger en om man inte är snabb.. Dem gräver även som galningar, och springer runt som galningar i burarna, hehe! Tungan ute

Viccan92
0

Du får gärna berätta hur det går.

[LittlePiglet]
0

#13 Hon är inte tjurig men i hagen springer hon iväg och gräver ganska mycket =)

Viccan92
0

Det gör mina hanar med så det behöver inte betyda något. När blev hon parad?

[LittlePiglet]
0

#16 Fredags

Viccan92
0

Okej. Du kommer säkerligen inte att märka något än. Börjar hon bygga bo nu är det stor chans att hon är skendräktig?.

Om man ens märker något är det för det mesta sista veckan. Om man nu inte känner sin hona väl och vet att hon ändrar temperant och så när hon är dräktig.

[LittlePiglet]
0

#18 Okej

[LittlePiglet]
0

#18 Okej

Viccan92
0

Vad är hon parad med för hane?

[backenskaniner]
0

#16 Men min hona gräver hela nätterna och har gjort sen 3 veckor tillbaka. Så jag har fått bosätta mig på soffan just nu, hon bor på mitt rum. Men hon ska ha om en vecka och är stor som ett hus! Ska bli skönt att få sova i sin goa säng sen igen. Glad

Viccan92
0

Ja då är hon iaf dräktig. Men alla honor visar det olika.

[backenskaniner]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#23 Hehe ja, det är hon verkligen, alla säger att dem aldrig har sett en sån här tjock kanin, hehe. Oskyldig Så hon väntar nog ett par stycken. Du kan få en bild här och se själv..

Viccan92
0

Haha ja hon är verkligen dräktig inget snack om saken. Antingen många eller stora ungar. Är hon dvvrex?

[backenskaniner]
0

Haha först trodde jag att jag inbillade mig, men la även ut bilden på min FB och fick många kommentarer som " Shit :O " osv.. Hon fick 8 stycken i sin förra kull så skulle inte förvåna mig om det låg 8 stycken i magen igen. Glad Yes, hon är dvvrex.

[LittlePiglet]
0

#21 Dvv om det var det du menade,jag parade dom inte utan det blev tjuvparning… :/

Viccan92
0

#26 Oj jo det är nog så många där med. Jag som tyckte att sex stycken var mycket. Men hon är verkligen stor.

#27 Okej. Ja det blir nog härliga ungar ändå. Om det är honan på bilden så lär dem nog bli söta. Men jag har ju förkärlek till madagskar.

[backenskaniner]
0

#28 Ja, det tror jag faktiskt också, men återstår att se helt enkelt! Glad Ja, sex stycken är ganska mycket, åtta stycken är det högsta jag har hört att en dvvrex har fått. Ja, stor är hon verkligen x)

Viccan92
0

#29 Tyckte att det räckte. Hon var en mycket liten hona och kullen innan var det bara 3st. Man märkte stor skillnad i hur fort dem växte.Tror jag har hört någon som har fått 9st dock någon långhårig ras. Inte angora då utan någon liten ras. Kommer inte riktigt ihåg.

[backenskaniner]
0

#30 Jag tycker också sex stycken räcker, men får hon mer än sex så kan jag ju inget göra. Glad Oj, det va skillnad. I min honas första kull så fick hon 4 stycken så det blev lite skillnad på min också. Oj, 9st är verkligen mycket, om en hona får så många ungar så tycker jag några av ungarna ska få en fostermamma egentligen, dock har jag ingen annan hona med ungar nu, men i fortsättningen ska jag para två honor samtidigt om någon unge behöver en fostermamma. Glad

[LittlePiglet]
0

#28 Det är inte kaninen på bilden utan en g/b japan dvv som isf blir mamma =)

Viccan92
0

#32 Jaha men dem är söta dem med. Har själv en sådan hemma dock är han ganska gammal och ser lite raggig ut men pigg är han.

[LittlePiglet]
0

#33 Gött att han är pigg =)

Viccan92
0

#34 Ja det är skönt. Men han är lite mer mottagliga för sjukdomar. När jag fick honom i februari så blev han sjuk när han flyttade och fick mjällkvalster. Som tur var så fick ingen av de andra djuren det. Är ju ganska smittsamt.

[LittlePiglet]
0

#35 Ja va tur =)