Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 809 ggr
Toomai
0

Behöver hjälp, fort!!!

Jag o min kompis va ute och städa hos min kanin. Han skiter bara på hyllan o det var väldigt mycket. När vi städade hittade vi massvis med maskar i skiten. Kan han ha mask i magen? Han är pigg o så, men han vill inte att jag lyfter upp honom. Han har en tvåvåningsbur med Hage. Putte äter Stampe pellets. Där matskålen är har han hö. jag ger ju honom mer mat varje dag, men nu när vi städade såg vi att han bara gräft ut det i höet o jag har inte sett det. Ska han få gå i hagen eller bara på övervåningen där det bara är golv? Ska han få mer mat? Jag har inget spån, kan jag ta tidningspapper bara t ikväll?

Tacksam för svar!

MajaGlad

Toomai
0

Putt o AKUT!!!

MajaGlad

Eriikaa
0

Ja, han har mask i magen om du hittat maskar i bajset. Du kanske borde ringa en veterinär? ^^

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Toomai
0

Kan jag köpa avmaskningsmedel/tabletter o ge honom? Ska han gå på gräs då? Ska han få pellets? Han har hö.

MajaGlad

Fridaaaa
0

#1 Skriv bättre rubrik nästa gång. Och inte putta samma dag.
Är en kanin akut sjuk eller liknande, är det bättre att ringa & rådfråga en veterinär än att vänta här på svar, går mycket snabbare:)

#3 Ja pellets & hö kan du ge han som vanligt.
Ring och rådfråga en kaninkunnig veterinär, så att du får avmaskning via dem så att du får rätt dosering osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Saeasco
0

Det är som Frida säger en bra idé att ringa en veterinär och få hjälp med medel och dos. Det kan dock vara svårt att hitta en kaninkunnig veterinär. Det kanske du kan göra en ny tråd om och fråga?

I annat fall går det att köpa avmaskning på apoteket för katt & hund som funkade bra på min kanin. Tänk dock på att köpa den svagaste dosen och vara noga med viktangivelsen på bipackssedeln.

Vad jag vet finns inget speciellt avmaskningsmedel bara för kaniner som är lätt att få tag på.

Det är väldigt viktigt att hålla rent när han fått mask och går på kur för att bli av med det. Om han mår bra i övrigt är det inte så farligt, så det kan du slappna av med.

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

elinab
0

Det är inte säkert att kaninen har mask i magen.

Det låter som att det var fluglarver som du såg i bajset. Den typen av mask som kaniner får i magen (inälvsparasiter) ser man sällan med blotta ögat.

Lyft honom och se efter om han är smutsig eller kladdig på rumpan. Kolla noga efter larver som kryper runt där. Ser du larver där kan det vara ganska akut och du bör kontakta veterinär omedelbart.

Är han ren och fin på rumpan kan du andas ut. Städa lite oftare så händer det inte igen, minst 1 gång per vecka på vintern och oftare när det är varmt ute.

För att vara på den säkra sidan kan du ändå köra en vanlig avmaskningskur som #5 rekomenderar. Men inälvsparasiter är inte akut farigt för friska kaniner så du kan ta reda på vilken kur som passar i lugn och ro.

Hö är den viktigaste maten för en kanin, så länge han har hö och vatten klarar han sig. Pellets och grönsaker/färska blad är bra komplement. Du kan använda tidningspapper istället för spån nu ikväll. Men när det blir kallt behöver han halm eller något annat material så att han kan hålla värmen.

Lycka till :)

Zvintos
0

Tycker precis som #6 att det mer låter som fluglarver än mask.

[Luppa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Instämmer med #6 och 7. Man ser sällan många maskar, och de är pyttesmå.

[Cameliont]
0

#6-7-8 Jag tänkte precis som er andra. Om du inte städat regelbundet så är det mer troligt att det är flularver än mask från kaninens mage.