Bortsprungenkanin
Hej ska förklara lite kortfattat då jag inte har tid att skriva :)
I vår trädgård fanns det en dvärgkanin svart, den spang in på grannens tomt och min andra granne har också kanin som kom med en hov, då kom en kvinna ut som bodde på den tomten vi befann hos utanför på, hon berättar lite otrevligt att en familj i våras ägde den kaninen men den rymde men dem strunta i att fånga in den så den har bott på våra tre tomter och skogen bakom oss, men den har bara varit fri sen i våras/sommras och jag är rätt säker på att den inte kom överleva vinter, och det är där jag skulle vilja ha era råd! :/
Ska jag fånga in kaninen nästa gång jag har chansen eller låta den va?
Jag vet inte om jag kan låta den vara där ute i vinter själv…
Så jag vill ha era råd om vad nu tycker vad jag ska göra! svara gärna så snart som möjligt :)
Och om jag fångar in den (jag har haft kanin förr ;) hur bör jag göra med mat och så?
Tacksam föör svar så fort som möjligt! :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
JAG tycker att du borde försöka fånga in den.. Att en kanin dör för att man ej brytt sig om att ta in den.. Det e ej rättvist.. Med maten…. Ta en sort å testa.. Du lär ju märka om den blir sjuk.. Lycka till :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Försök fånga in den! :) Finns ju risk att den fryser ihjäl annars.
Går den inte att få tag på skulle jag ställa ut ett litet skygg av något slag med halm och hö i. samt ställa ut vatten och lite pellets/grönsaker. Men viktigast är ju halm och hö så den kan äta och hålla sig varm i vinter.
Får du tag på den så ge bara hö och vatten de första dagarna, sedan kan du sakta introducera pellets genom att ge några bitar per dag och sakna öka mängden.
Vänta ytterligare ett tag med grönsaker. Det är dumt att oroa magen i onödan eftersom den redan lär vara stressad efter att ha blivit fångad. (om den nu inte är realitvt tam trots att den left som vildkanin)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#2 Skrev allt det som mina fingrar ej orkade skriva ;)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
När vi köpte vårt hus ingick en dvärgkanin som sprang fritt, då den smet som liten av förra ägaren. Vi fångade inte in den, men min man byggde en koja till den som vi boade med halm. Vi matade den i anslutning till kojan. Den kom snabbt på var mat och skydd fanns och det fugerade fint i flera vintrar. Efter några månader fick jag klappa den lite, men inte mer. Det var ändå trevligt att titta ut och se den skutta omkring.
Men detta var en kanin som höll sig mestadels på vår tomt. Någon gång per dag hoppade den över till grannarna och hälsade på. När vi var ute kom den gärna och var med, fast på några meters avstånd. Vi bor ute på landet, det är lite trafik och de 3 grannarna vi har brydde sig inte om att få påhälsning av kaninen (och få en och annan blomma uppäten och kaninbajs på trappen…). Grannsämjan spelar också in när man bestämmer sig hur man ska göra. En anna aspekt är om det finns andra kaniner i området, som kan rymma? Isåfall kan man ju få problem med mängder av lösa kaniner.
I vårt fall är jag övertygad om att vår "adopterade" kanin inte mådde sämre av att den fortsatte vara frigående, jämfört med att fångas in och bo ute i bur. Håller grannsämjan, skulle jag nog låta den gå fritt, men se till att det finns skydd och mat. Även om den inte väljer att bo i skyddet du ordnat, så tar den säkert maten. Kaniner fixar egna bon också, och hittar krypin. Vår var en hel del under huset. Värmen läckte säkert ned dit.
Fundera över hur förhållandet i området du bor i ser ut, hur grannarna ställer sig och om kaninen verkar må bra. Då kommer du säkert fram till vad som blir bäst för "din" kanin. Lycka till.

Hej :)
Tack så mycket för svaren hittils! :) Ni sa ju att jag borde ställa ut mat bygga ett litet skydd och så, men kan det inte komma råtter då? :/ Jag ska prata mer med mina förlädrar ocn mian grannar,
Fortsätt gärna skriva svar!
Jo, det är en risk. Jag upplevde det aldrig som ett problem. Kanske för att vi har två katter. Men när du säger det hoppade nog en mus ur kojan när jag bytte halm en gång. Skator kan ta pellets också, men grönsaker och hö är åtminstone inte de lika förtjusta i.
Om man hårddrar det borde även vanliga utekaniners mat dra till sig möss. . Fast då försvarar säkert kaninerna sitt revir. Det blir en skillnad förståss…
Hur ser det ut där du bor? Är det i en stad/by eller ute på landet. Finns det mycket skog eller andra "ställen" där det kan finnas rävar eller liknande?
I frågan om i fall man ska ta in kaninen skulle jag nog se till hur kaninen har det. Om jag låter den vara ut, är chansen att den dör stor då? eller tros den överleva och ha det bra om jag låter den vara kvar? Efter det skulle jag ant. fånga in kaninen om det verkar bäst eller bygga ett bo o sätta ut man om det verkade bäst. :)
Ett tips? bara om du ska försöka fånga in kaninen är att använda dig av en längre hov. Vi hade problemet när vi skulle fånga in en kanin som någon hade släppt lös (hade sprungit löst ett bra tag) att det inte gick att fånga kaninen med händerna eller liknande. Försökte på massor med sätt och när jag slutligen fick tag i en hov tog det 5 min och kaninen var infångad. :P Så hov är ett mycket bra redskap om man ska fånga "vilda" kaniner.
Kramar Emma! :)
Bloggar även om mina kaniner på: http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P