Hjälp, akut!
Jag var nyss ut och tittade till mina kaniner, jag såg de inte i morse då min mamma gav dom mat, och märkte att min hermelinpojke andades väldigt tungt!
Hans ögon var halvt slutna och han hade bajsat långa korvar istället för små pluttar. Magen var vad jag kunde känna mjuk och som vanligt, och när jag höll fram en pellets tog han den och åt. Sakta.
Jag erbjöd honom vatten och han var inte intresserad utan andades bara tungt med öppen mun, jag tror han var lite svullen i munnen med.
Jag har inte varit med om något liknande.
Och det var inte länge sedan jag var till veterinären (ca 1-2 månader sedan) - och då var han frisk som en nötkärna. Även om han var dålig i pälsen, men det har han nästan alltid varit..
Snälla är det någon som vet?
Aut viam inveniam aut faciam
Ring vetrinären och åk in med honom. När ett djur är tungandat och inte mår bra kan det bero på många saker allt från hjärtsvikt till lunginflammation. Så det bästa är att låta en vetrinär kolla igenom din lilla pälsboll.
Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.
Det är de, jag är ensam hemma och har inte körkort eller bil! Men min mamma kommer hem snart. Hoppas jag. Men hon svarar inte på mobilen och jag hittar inte numret till den enda kliniken som är bra på kaniner i gävle :(
Aha då var det värre. Håll honom varm. Låt det vara lugnt runt honom och vänta in din mamma. Det är nog det enda som du faktiskt kan göra just nu. En dålig tröst kanske. Men värme lindrar och har en läkande effekt. Så tillgodose det så får du tillsammans med din mamma åka till veterinären sen. Att han åt betyder ju att han inte är döende just nu utan "bara" dålig. Kolla även hö/halm/spån så att det inte finns möggel i detta så att han har förgiftats på något sätt.
#3 Okej, tack så mycket!
Hoppas allt ordnar sig.
Så lite så :) Håller tummarna för att det löser sig för din lilla pojke. Berätta gärna hur det gick sen!
Usch det låter inte alls bra. Håller tummarna att det löser sig!
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
Håller tummarna att det går bra
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Håller tummarna…
den kan inte råkat tuggat på en geting? :o
Hoppas att det löser sig… Har faktiskt ingen aning ;( Men om ni sedan åker till vetrinären å får reda på vad det e så skriv det ''gärna'' ifall nån av mina får samma ''syndrom'' så jag vet.. :S
Hoppas VERKLIGEN att allt löser sig med MR. Lång-öra (som mamma säger åt mina kaniner)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Det var antingen stängt eller så tog dom inte in fler djur hos veterinären.
Jag har tagit in honom i ett kyligare rum så han inte blir för kall (eller för varm). Får hoppas på det bästa och höra med veterinären i morgon.
Tack för erat stöd!
Han mår inge bättre än.
a gör det.. Du kanske kan testa med att ge han en sköljd morot??
Dels för att den e vattnig (eftersom att du skrev att den ej drack) Å dels för att den ska få nåt gott
Om den nu äter morötter såklart
/ Cornelia Andersson,
#14 Jo jag har erbjudit honom morot, men det var inget intressant. Han har iallafall pellets, vattenflaska och hö här inne. Snart ska han få lite gurka också.
Tack för tipset ändå.
Härligt att ni är så hjälpsamma här
#13 Om den inte dricker, se om den äter gurka, det innehåller väldigt mycket vatten. Annars måste du få i den vatten på annat sätt
#16 Jo, jag vet det, tack ändå! Han har aldrig varit mycket av en drickare, men sen kan man ju inte tvinga i honom vatten med pipett heller, de är ju så stor risk att de kommer fel.
Men ska ge honom gurka och en skål med vatten också.
Låter bra att du har tagit in honom. Se till att han har att äta och dricka. Du kan även testa att ge några mandlar om ni har det hemma. Är det magen som krånglar kan det extra fettet hjälpa igång magen. Se till att det finns gott om hö, har kaninen mineralsten eller liknande plocka bort den ifall om att det är gallstenar som är problemet.
Gör så :P
/ Cornelia Andersson,
Tass
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!
Hur gammal är han?
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#18 Tack, ska testa ge honom mandlar. Han har ingen salt eller mineralsten.
Men nu har han ätit lite gurka iallafall!
Verkar lite piggare också.
#21 Han är 5 år, men är en hermelin så han har några år kvar.
#22 5 år är inte direkt "gammalt" för någon dvärgras.
Hoppas allting går bra!
Håller tummarna för er! Det finns ingen annan veterinär ni kan ringa, ens för att bara rådfråga?
Ring till Hudiksvalls smådjursklinik (som också finns i söderhamn) man kan ju iaf få rådgivning. Hur mår kaninen nu?
Ring Agrias telefonveterinär så kan de guida er till närmaste veterinär! De kommer inte ge mycket andra råd än att åka in, men det är bättre än inget och de har koll på vilka veterinärer som finns.
Håller tummarna för att det ska gå bra!
ge honom inte annat än vatten och sånt som innehåller mkt vatten. Inte mandlart å pellets för har han stopp i magen blir det bara mer som stannar. Vatten kan man visst ge i pipett, du ger lite i taget så han slickar undan det. Hö ska han ha om han orkar äta nått. Man kan ge parafinolja om man misstänker magen för det smörjer.
Min dator hackar lite så jag såg inte allt ts hade skrivit. Om han sitter och andas med öppen mun (kaniner andas med näsan) så är han väldigt dålig. Kanske han inte lever idag? ts skrev för två dagar sen, är han fortfarande likadan skulle ja ta bort honom..
#27 jag skrev Hudiksvalls smådjursklinik (som även finns i söderhamn) för att det ligger i närheten av gävle. ;) det är ca 40 min bilväg dock men personalen är mkt bra där efter egen erfarenhet. Men lite rådgivning vore ju nåt om jag satt i ts sits. but how so ever, återigen hur mår kaninen?
#30 Sorry, jag missade ditt inlägg. Var inte meningen att säga att Agria skulle vara bättre på något vis, var ute efter samma grej som dig ju… Undrar också hur det gått med kaninen?
#31 haha no hard feelings! :)