Hur många gånger?
Hur många gånger per dag ska man ge kaninen mat?? Ska man ge morgon,lunch och middag??
Nej bara en gång. och man ska slänga den gamla och ge inte för mycket, om det ligger kvar i skålen nästa dag så sk adu ge lite mindre på morgonen då.
Det finns ingen regel att´du bara ska ge en gång.
Jag ger mina kaniner en bit morot och knäckebröd på morgonen, det är deras "frukost" kan man säga. Sen ger jag dem lite grönsaker och frukt under dagen, t.ex. när jag ska kela med dem tar jag med en salladsbit till dem eller så.
Sen ger jag dem pellets på kvällen, men förut gav jag mina kaniner mat på morgonen vid halv åtta och på kvällen vid sex =)
Tänk bara på att kaninen inte bara ska ha pellets, den ska ha grönsaker, frukst och kvistar =) Jag brukar ha som regel att ge mina kaniner tre olika grönsaker per dag, något att gnaga på och någon frukt vartredjedag, ungefär.
ja mat ja, men grönsaker får man ge när man vill, sa inget om det så. men mat ska man inte ge för mycket.
#3: Precis =) Men man kan ju mata flera gånger om dagen fast i mindre mängder ;)

Jag ger min kanin mat på morgonen. Och om det är helt tomt på kvällen (vilket är ganska vanligt xD) så fyller jag på litegrann & ger lite grönsaker.

Vi ger hö på morgonen och pellets hö och ev grönsak på kvällen.
Det pga att dom behöver mest foder på natten då dom är mest aktiva. Mina kaniner sover mest på dagarna.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

mina får en halv halv dl på morgonen och en halv halv på kvällen :)
Mina får på morgonen och kvällen. :)
#4 ja precis. :)
Det spelar väl egentligen ingen roll hur ofta man ger sin kanin mat så länge man inte ger den för mycket!

okej tack för alla svar!=) jag ger barra mina en gång per dag!
Min kanin får hö på morgonen sen pellets och grönsak vid 4-5 tiden och så nytt hö vid 9-10 tiden
#2; Ger du sallad?? Men det är ju inte bra för kaninerns mage :O
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#14 du vet va att en kanin ska ha fri till gång till hö.
Skalman får två ggr per dag. en gång på morgonen ca kl åtta innan jag cyklar till skolan och då får han Pellets och hö om det behövs och vatten. andra gånegn får han på kvällen efter vi ätigt ca kl sex eller sju, för vi brukar få över sallad och sånt och då får han det. men ibland så går man lite framochtillbak till buren och då får han nån mumsbit då och då! ;P
Medarbetare på Hundar.ifokus
#15> Har gett alla mina kaniner som jag haft (det är nog sammanlagt fyra fem år nu) sallad då och då och dem har mått super. Det är sallad i stora mängder som är farligt.

#15: Säger samma som Myriis. Det är inte alls farligt så länge det inte är i väldigt stora mängder.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Sallad är inte särsklit vitaminrikt men dock uppskattat av många kaniner. Mina kaniner får sallad och de älskar det!
Min får mårgon och kväll som det flästa andra:D