Sjukdom
Min 2åriga holländare Flisan hade varit jätte hängig och inte velat äta nu i fyra dagar så idag när jag kom ut till henne så var hon död.
Hade tänkt att ringa veterinären idag men hann inte. Så nu undrar jag om ni har hört något liknande så det inte är någon smittsam sjukdom. Har ju ett gäng till kaniner hemma.
Pigg och friskt 2åring. Bara lite smått överviktig. Det gick ju så snabbt med. Är helt förtvivlad.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Hmm, det kan vara massa olika saker. Behöver veta mer saker, om hon bajsat som vanligt t.ex.
Hennes död kan bero på så många saker.
Beklagar verkligen!
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
Det säkraste svaret får du om du väljer att skicka in kaninen för obduktion.
#1 Får kolla i buren imorgon då. Om nu pappa har tagit bort henne då. Vill helst inte göra det själv. Vill slippa gå dit överhuvudtaget men min frasse bor i buren över och min holländarehona intill så måste tyvärr.
#2 Är det veterinären man måste ringa? Hur mycket brukar det kosta?
Det är inte så fräscht om hon ligger kvar, likmask kommer väldigt fort :/
Om hon inte ätit på så länge låter det som om hon var förstoppad. Kan som sagt vara många orsaker, men sök hjälp direkt om du i framtiden får en kanin som inte beter sej normalt. De är ju bytesdjur och visar inte att om dom har ont föräns de har riktigt ont..
#3: För obduktion är det väl SVA som gäller, skulle jag gissa på. Vad det kostar är jag inte helt säker på, men det går ju att höra hur allt går till.
Kanske kan vara en idé att kolla upp vad dödsorsaken är om du har andra kaniner i närheten! Så att det inte är något smittsamt. Och försök flytta undan henne, oavsett hur jobbigt det är för att undvika likmask som #4 nämnde!
Du måste ta bort henne från de andra kaninerna! Jag har fått tagit hand om döda djur själv och det är inte trevligt, men absolut nödvändigt.
Sedan till nästa gång, se till att ta kaninen till veterinär om den slutar äta. Det är ett väldigt illavarslande tecken. Visst kan man rådfråga här om man har en kanin som är lite hängig, men en kanin som inte ätit på flera dagar är dödssjuk och då hjälper inga råd i världen från ett forum.
Sov gott Flisan.
Prolemet med ätandet är det att mina kaniner är inte alltid så nöjda med vad dem får för mat. För det mesta är det hö och pellets. Ofta vill dem inte ha pellets och inte hö heller. Därför kan det gå flera dagar då dem bara äter inget eller mycket lite. Fyra dagar är ingenting för mina kaniner. Dem är väldigt kinkiga med maten. Det är bara min gamla dvv och mina nya holländare som äter allt dem får utan att bråka. Därför trodde jag bara att hon blivit kinkig med maten igen. Sen var hon lite slö men trodde inte att det skulle gå så himla fort. Det var ju bara fjärde dagen och jag skulle precis ringa veterinären. Det var över helgen dessutom och då har vi svårt att få tag på någon här nere. De flesta säger ring efter helgen. Vissa har fått ringa flera gånger och verkligen tjata och säga att det är allvar och vi behöver hjälp.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#8 Fjärde dagen är lite för långt när de blir slöa.
Ett tips? är ju att prova någon annan mat och se hur de äter den.
Havre äter dem men kan ju inte ha enbart det som foder. Dem äter morötter och gurka och lite sånt. Har provat lite olika foder kommer inte ihåg vad dem heter med det verkar som om dem tröttnar efter ett tag och blir sura på mig igen. Kan ju inte hålla på att byta mat för då blir dem ju dåliga i magen. Ska prova att ha pellets blandat med havre och se om dem kanske nöjer sig med det istället.
#10 Prova annars att köpa Rabbit Royal, det innehåller massa olika saker. Alla mina kaniner älskar det !
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
Jag har fått reda på varför hon dog. Bestämde mig för att ta in hennes mat/vattenskålar idag och så då i buren en död kaninunge. Jag parade henne den 5september. Dock blev det bara en så himla tveksam PARNING så jag var rent osäker på om hanen ens var rätt. Han var mer på henne huvud än bakom. Jag höll koll hela tiden och försökte hjälpa honom att vara rätt men nej då han ville jucka på huvudet och Flisan var inte så pigg heller så jag tog itu dem.
Uppenbarligen så klarade hon inte förlossningen. Jag ska rensa buren imorgon så får jag se om det är några fler ungar men jag tror inte det.
Hoppas att ni förstår vad jag menar.
#12 Hon kan ha dött av likförgiftning då :S
Antagligen klarade hon inte förlossningden då nej. Usch vad tråkigt :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#13 Åh, vad tråkigt..
R.i.p Flisan.. <3
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!
Ja det var säkert så. Trodde ju att hon var sjuk men inte ens min gamla kanin har blivit sjuk så tyckte det var konstigt att Flisan blivit sjuk. Alla hade ju dessutom varit ute denna veckan.
Skönt att iaf veta vad det var som hände. Undra om ungen levde när den kom ut. Jag kunde nog inte ha hjälp den ändå men jag hade ju kunnat se till att den inte svällt ihjäl iaf.