Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det beror helt och hållet på om det finns defekter i linjerna, såsom bettfel. OM det finns det så kommer du att få problem.
Jag skulle inte para djur som är närmare släkt än far/dotter eller mor/son.
Syskonparning brukar användas för att undersöka om det finns defekter i linjerna.
Som jag alltid brukar skriva så går det att göra det, men man måste ha en väldigt klar plan med varför man gör det. Är det för att det är "bekvämt" för att man råkar ha två kullsyskon hemma, så ska man låta bli. Men har man ett tydligt mål och vet vad man gör, så ser inte jag något fel i det.
Hittade för övrigt en intressant sida gällande inavel och släktskap.
#3 Håller med till 100%.
Jag har hört att många uppfödare para syskon för att se vad dem bär på för färger längre bakåt.. Och även se om dem bär på bettfel eller liknande.
#5 Ja det står ovan :P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Har aldrig hört att man skulle syskonpara för att veta vilka färganlag som finns.
Det är rätt meningslöst också eftersom alla ungar i en kull inte får samma anlag. Så om det tex inte blir bruna ungar i en syskonparning, så betyder det inte att det inte finns brunanlag. Det kan vara så att hanen fick anlaget, men inte honan.
Jag har ungar efter en syskonparning. Det var inget planerat utan jag såg fel på könen när jag sålde föräldrarna, det visade sig vara en hane i stället för hona. Så det blev bebisar och de har fått flytta hem till mig eftersom det var jag som såg fel och orsakade det hela. Men vi hade tur och inga defekter har dykt upp!
Men inget jag rekommenderar om man inte, som NinniH säger, har något speciellt mål med det.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#7 Okey, men som sagt, jag har bara hört det.. :) Min mamma va kanindomare förrut och det är hon som har hört det av andra^^