Kanin iFokus

Kanin

Etikettkullplanering
Läst 701 ggr
natha-mjau
0

Hur stora är riskerna?

Funderar på att ta kull på min holländar hona om några månader. Undrar bara om det är några risker på att hon inte klarar av graviditeten/förlosningen och dör? Hur stora de riskerna är och vad som kan gå fel.
Vill ju absolut inte utsätta min kanin för någon fara då hon är det bästa jag har.

Självklart ska jag läsa på väldigt mycket innan jag tar kull då detta blir min första.

[nataschaj]
0

Beror på ålder kondition och det. Men de är ju sällan saker inträffar, men de sker ju.. Du kan inte göra så mkt än att ta kull i tid och hålla henne i toppform..

Men jag e ingen expert!

natha-mjau
0

#1 hon är ju även utställningskanin så jag försöker hålla henne i toppform så bra jag kan :)

[nataschaj]
0

2 då ska de inte vara nån fara, men visst finns risken att det kan gå snett. Tyvärr kan man ju inte förebygga de, och kejsar snitt gör man inte. Men jag tror man ska kunna hjälpa hjonan, men ja undra inte om de blir mer stressande för henne..

Sen e de fråga uppfödaren, hur dennes mamma mormor å längre bak har vart vid förlossningen, lika så farmor osv.. då de kan ärvas ned!.

natha-mjau
0

#3 okej! ska ta reda på hur deras förlossningar varit.
Hur skulle man kunna hjälpa honan menar du?

Gimbergsson
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 Det är svårt att förhindra eventuelle komplikationer på en kanin. Men riskerna minskar om honan är i bra form, hull och ålder!

att "hjälpa" honan tror jag inte är en bra idé… Kaniner sköter sina förlossningar ensamma och diskret. Oftast i skymning eller gryning. Om du är där när hon ska föda kan hon bli stressad och bita ihjäl ungarna.

Men riskerna finns alltid där, för alla kaniner. Det är alltid en risk man tar och om du är väldigt orolig så kanske du ska låta bli. Det finns inga garantier på att allt går okej, det är ju samma sak för människor.

Men om du håller henne i god kondition så borde allt gå vägen.

Lycka till!:)

natha-mjau
0
[Luppa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har aldrig varit med om komplikationer, har haft ca 30 kullar.
Det förekommer, men är inte vanligt.
Det bästa du kan göra är att se till att honan är i bra kondition, absolut inte fet. Och att ge henne lugn och ro när det är dags.

Linnet
0

Vi har säkert haft minst 50-60 kullar och det som har hänt är att en hona dog just innan hon skulle föda, hände för ca 17-18 år sen. Sen har vi också haft en hona som dog när ungarna var 3 veckor, hon blev jättedålig i magen och klarade sig inte, fast det har ju knappast med dräktighet eller födsel att göra, kan tillägga att tre av ungarna klarade sig och tre dog. Annars har det gått bra, nån kull där ungarna varit dödfödda, några kullar där mamman inte boat ordentligt eller fött ungarna på alldeles fel ställe, men det är sånt man får räkna med, händer i så fall vid första kullen. Så det är inte speciellt stor risk att det går på tok.

Lillhems Kaniner
0

#3 Kejsarsnitt görs visst på kaniner, men då är det när man vet att det är ungar i magen och det gått över tiden. Hade en hona som fick en unge och en låg kvar som kändes tydligt. Denna blev det kejsarsnitt dagen efter att hon fått den första. Dock hade jag försäkring annars hade jag aldrig haft råd (ca 6000).

Du ska aldrig hjälpa en hona, oftast föds ungar på natten och honan ska ha lugn och ro. Hört nån gång om nån som fått hjälpa till med unge som fastnat men detta var en erfaren uppfödare.

Hur gammal är honan? har du henne ute eller inne? Om hon är ute så skulle jag vänta tills våren när det börjar bli lite varmare.

Endel första gångs honor vet inte riktigt hur dom ska göra så det händer att de föder utan att ha gjort bo eller inte bäddar ner dem ordenligt osv, så då är det bättre att det är varmt ute så kan det finnas chans att man kan lägga dom till rätta.

natha-mjau
0

#9 jag har henne inne, bor just nu i lägenhet, och det är runt 25 grader här hela tiden så det är ingen fara med värmen.
vet dock inte om jag bor kvar här när det är dags, men det kommer alltid vara en innekanin

Lillhems Kaniner
0

Men hur gammal är hon? 25grader är ganska varmt för en kanin.

natha-mjau
0

#11 jo jag vet det, men hon verkar inte må dåligt av det.
Hon är 5 månader nu. ska vänta tills i början på nästa år.