Färgers sannolikhet
Hej!
Jag har bara en liten snabb fråga om hur stor sannolikhet det är att få olika färger i generna. vilka färger är vanligast/ovanligast.

Förstår inte riktigt hur du menar, det kan ju inte bli andra fäger än dom som finns hos föräldradjuren synliga fäger eller dolda anlag.
Hur stor sannorlikheten är beror på vad föräldrarna är för färger och vad de bär på för anlag. Ju närmre anlagen ligger, desto högre chans att de ärvt det, med vissa undantag.
Kika på www.kaninfarg.se också. Där lärde jag mig en hel del om kaninernas genetik, och hon förklarar också grundläggande om genetik. :)
/ N~
Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Tack för den korta beskrivningen :)
#3 Ska kika, tack
De enda länkade lokusarna jag känner till är a- och c.
Det är alltså så att om du vill få fram white havanna, och har en white svart och en havanna, så är det mycket svårare att få fram en white havanna än exempelvis om du vill få fram white blå med hjälp av en white svart och en blå.
Annars så är det det klassiska "Punnet's Square" som gäller. Kommer du ihåg på biologin, när man får göra massa grejer med vita och rosa och röda blommor?
Exempel: Du har en madagaskar med blåanlag (A_ bb C_ Dd gg), och en isabella (A_ bb C_ dd gg). Sannolikheten för att du får madagaskar med blåanlag är 50%, för isabella 50%. Nyckeln är att titta på de anlag där föräldrarna skiljer sig åt. I det här fallet så struntar vi i A, C, B och G-locus, och tittar endast på D-locus. Den ena har Dd, den andra har dd. Den med dd kan bara nedärva lilla d. Den med Dd kan nedärva antingen den ena, eller den andra. Lika stor chans för båda dvs 50%.
Kaninfarg.se har en bra förklaring =).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#5 Tack så hemskt mycket förstår bättre nu, :D
Genetik är jättespännande. :D Jag vill en dag avla fram den recessiva beige (A_ bb cc dd gg) hos dvärgvädurar. Det är svårt eftersom kanel (A_ bb cc D_ gg) inte är sedd som en Godkänd färg?. Alltså kapar det bort den lätta tillgängligheten eftersom många då undviker att riskera att få kanel och bara blandar madagaskar (A_ bb C_ D_ gg) och isabella (A_ bb C_ dd gg). ^^
/ N~
Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom