torka eget hö?
bonden här ute hos mig har nyss huggt ute på fältet för att ta hö, jag har kraffsat ihopa en skottkärra och tänkte torka det till min kanin då där är väldigt varierat med arter i höet, det borde väl gå bra, eller??
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hmm… Så sent på året är det förmodligen inte hö han slagit, utan ensilage. Det är betydligt blötare (yngre) än det gräs man slår för att torka till hö.
Har svårt att tro att du kan få det att torka tillräckligt snabbt så här sent på året, risken är stor att det surnar.
Torrhö brukar man slå juni-augusti, det är då förutsättningarna är som bäst för att det ska torka.
Håller med Luppa. Sedan undrar jag om du bad bonden om lov innan du gick dit med skottkärra och lassade på? Om inte är det faktiskt stöld att göra så, det är ju hans/hennes egendom och arbete.
#2 Det undrar jag med. Jag skulle bli skitsur rent utsagt, om någon gick och krattade ihop gräs från våra ängar utan att fråga innen…
Med tanke på att det är på min mark som han slagit det och han har det gratis för 4:e året så skulle han bara våga säga något! MIN EGENDOM som han får av mig!Det var inte det det var frågan om här! Det var hurvida det dög och ge till kaniner eller inte!
Jag har plats och möjlighet att torka det innan det surnar och det på fältet ska bli hö…
Läser många inlägg här då vi är ganska okunniga om kanninhållning och jag förstår att andra yngre inte vågar be om tipps och råd här, man blir snarare påhoppad och beskylld för en massa men får inga tipps! Svara på frågor som folket frågar om eller ge tipps om det som det rör och Strunta i resten! Annars kommer nog inläggen här på detta forum bara vara köpes och säljes till slut…
(smått irriterad nu)
Jag tror nog det ska gå bra :) Bara det blir tillräckligt torrt så! 
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~

#4 Det fungerar nog alldeles utmärkt att torka hö själv!
bara det hinner torka innan det surnar så tror jag nog att eget torkat hö innehåller mer vitaminer/mm än det man kan köpa i tex djuraffärer :)
så det är nog bara att torka på bruden :D
#4 Ber så hemskt mycket om ursäkt, det framgick inte riktigt av ditt inlägg att det var din mark.
Vart bor du? Det spelar så klart in lite grann ;)
Här uppe i norrbotten är det totalkört om man säger så, det är alldeles för fuktigt.
Hur har du tänkt torka höt? Hässja? På marken? Eller har du tillgång till någon slags tork?
Tror att det fungerar. Men svårt för det att torka nu och sedan tror jag inte det blir mycket näring så här pass sent på året.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det lät som att du tagit första bästa bondes hö och släpat hem, men äger du egendommen så är det självklart en helt annan grej. Men tror fortfarande inte det är särskilt mycket näring i det nu om du skulle försöka torka själv.
Ja om du skan skulltorka höet så tror jag helt klart att det ska fungera bra. Det svåra är väl att hässja eller valltorka, det är helt enkelt för vått för det.
Sen är ju frågan hur näringsrik höet är. Det är trots allt sent på året.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Men om gräset ändå ska bli hö, varför inte vänta till bonden torkat det o så o sen frågat honom om du kan få lite? :) det hade jag gjort iaf :)
Har så jag kan torka det på skullen! #7 bor nere i skåne.. Vet att det är sent på året men det jäkla butikshöet jag har köpt hem från olika butiker e rent ut sagt skit! Inte ens hästarna vill ha det! Tunt enformigt och finns inga grova strån alls! Detta jag torkar nu inehåller en hel hög olika sorter och grovlekar, gräs timotej och klöver, maskros och nässlor, måste ju ändån vara bättre än köperhö om kompletterar med pellets?
#12 Ja det är ju bättre än det i butiker, det köper jag inte ens om det krisar:) Då får mina hellre vara utan hö dem få dagarna om jag skulle sakna hö.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#12 Sant, butikshö är skit.
Värt ett försök att torka själv i alla fall och ge som extra om du får det ordentligt torrt och dammfritt.