Nya buren!!
Jag och min underbara morfar har nu byggt en stor utebur som ska rymma tre kaniner :) Idag ska den målas och sedan kan en nin flytta in! Det blir mitt busfrö Benji som får börja, två fack kommer stå tomma tills våren/sommaren eller tills jag kan hitta en blå, vit blåögd eller viltgul hermelinhona som jag vill ha med i min Avel (ska bli 100 % renrasig nu!)
Bilder på buren kommer upp under dagen/morgondagen för intresserade! :D
Kul, ska bli roligt att se bilder på nya buren!

Undar bara hur du öppnar den. Här uppe skulle det inte funka med en sån "öppen" bur ute, skulle vara full med snö efter ett snöoväder.
SÅ här bygger vi våra burar, dock är detta vår första bur, så den har några år på nacken och är ganska gnagd och nött, en öppen del och en täckt bodel med taket på bodelen som sitthylla.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jätte fin, skulle gärna vilja ha en sån :D.heheh.ska du ha hermelin Avel nästa år? :)
Buren blev jättefin! :)
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
#5: Den har öppningsbart tak och det har funkat bra genom alla år (har bara haft öppningsbara tak på mina burar)
Blir det extremt snöigt kan man plasta så att bara en liten del av gallret är öppet. Sedan finns bolådan som är isolerad och ingen snö kan komma in. Du ser ut att ha en fin bur du också! :)
#7: Jag vill så gärna ha det! Har tagit enstaka kullar i två år nu och vill nu registrera mig och endast ha renrasiga hermeliner! ^^ Tack!
#8: Tack så mycket!
Vilken fin bur! Är det inte stor risk att de andra kaninerna hoppar över när man öppnar för att hålla på med en? Tyvärr har jag mycket dåliga erfarenheter av burar som öppnas uppifrån. Speciellt med hermelinkaniner, som har en tendens att vilja försvara sig mot inbillade hot med tänderna… Men har man kaniner som är lugna och tama från början så brukar det fungera!
Är det inte jobbigt att städa i en bur med bara lucka i taket? Jag tyckte det när vi hade en bur som var sån plus att mina kaniner blev stressade när man skulle ta upp dem eftersom man kommer rakt uppifrån.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10: Åh vilken fining! Kan du berätta lite mer om henne? Har hon haft kull? ^^
#11: Jag har en drös med underbara kaniner! Ingen bits och alla tycker om varandra och det är jag glad över! Burarnas tak öppnas ett och ett så det finns ingen risk ^^ Tack så mycket! :)
#12: Nej, jag tycker det går bra att städa, inga problem alls med att plocka upp kaniner ur burarna, har aldrig varit med om att någon av dem blivit rädda. Jag kanske har orädda kaniner jag vet inte men hittils har det funkat ypperligt för alla mina små :)
#14 Har aldrig haft rädda kaniner heller mer än när jag hade sån bur, inte annars i andra burar:D
#15: Okej, man får anpassa sig efter individen helt enkelt :)
#16 Ja precis. Jag tycker det är bra att ha både lucka fram och tak :)
Nu har jag mina i en bod, så inga luckor någonstanns:P hehe :D perfekt :D
Men stor & fin bur har du :D
Åh, en bod skulle ju vara drömmen! Tack så mycket! :)
#18 Hehe ja det är skönt för kaninerna med, stor yta:)
#19: Ja, verkligen! När jag flyttar hemifrån får det bli frigående i alla fall, fungerar inte nu när brorsorna är allergiska… Annars så ! ^^
Nu är de ju i hagen under dagarna och sover mest bara i burarna ^^
#13 Ja hon är otrolligt fin!
Hon är född den 7 maj i år, så hon har inte haft någon kull än. Var tänkt att jag skulle para henne i November, men känner att jag vill satsa på dvärgvädurarna i stället ^^
Hon är jättemysig och sprallig utanför buren, men hon vaktar gärna - eller det har hon iaf gjort hos mig - inget bitande eller så, bara att man ska stampa ordentligt! 
När jag köpte henne så fick hon sitta i min huva, medan vi gick och kollade rundor (på en marknad). Kan säga att allas blickar var fästa mot den nyfikna lilla tjejen i nacken på mig 
Slänger in en bild till ;p
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Åh så söt!
Har hon stamtavla? :) eller härstamningsbevis? ^^
Hon låter supermysig faktiskt!
#22 Härstamningsbevis har hon ^^
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Var finns ni? ^^
#23: Ojoj det var långt ^^ Men hon är 100% renrasig? :)
#26 Japp :)
Jag vet inte om hon tagit bort sidan eller så, men uppfödaren är; www.sagina.se :)
// Anka
Jag kollade sidan men den var tyvärr borta..
Hur tror du hon passar som mamma? Vill inte föra över dåligt temperament från honan med en så fin pappa som bäbisarna kommer få. Bits hon? Eller är hon ofta sur eller morrar?
Hon är viltgrå, vilka färger finns längre bak i stammen? ^^
#28 Ja, misstänkte det :/
Hon är jättemysig och vill gärna vara med och så - utanför buren. I buren så är hon blyg och stampar och så här, men det är något jag försöker träna bort :) Bits och morrar har hon aldrig gjort! Och tror inte att hon skulle få för sig att göra det heller, så länge man inte är mesig och låter henne göra något sådant.
Tror bara det finns viltgrå och järngrå… *går och kikar*
Jepp! Viltgrå på moderns sida och järngrå och viltgrå på farsarns. Inge jättespännande färger, men hon är ju avlad för uts. så jag antar att det är därför det är så "renavlat" ^^
// Anka
Aha, då blir det nog mest viltgrå ungar om jag avlar med min viltgula hane som har mycket viltgrått i släkten.
Jag vet inte… Jag vill ju egentligen ha en kanin som är född 2011 så jag kan avla till våren och hon skulle ju säkert passa.
Jag måste tänka på det då en uppfödare i närheten har viltgula hermeliner (dock tror jag årets sista kullar är sålda)
Gah, beslutsångest har jag faktiskt då jag tycker denna donna ser väldigt fin ut!
Tror du hon passar med viltgul hane? Du kan kolla min hemsida på honom! :) attina.weebly.com
#30 Förstår dig! Men rekommenderar henne faktiskt :) väldigt vacker är hon ^^
Jag har en viltgul tjej också, men tyvärr vet jag inte så mycket om henne.. Har "räddat" henne och vet inte mer än att hon är född 2010 och har haft en kull. Färger bakom har jag ingen aning om… :/
Vad fina! Jag tror säkert att de skulle passa som avelspar! Han har ju fint huvud också!
Slänger in en bild på Gwen ^^
// Anka
#31: Ja, han är väldigt fin min kille och hans avkomma får också fina former.
Nah, jag söker främst en kanin med stamtavla, ev h-bevis så jag kan börja fokusera på en färg om man säger så. Vill ha en perfekt färg (vilken det nu blir) om inte vill jag helt byta inriktning och ha fina stora wienertekning som hobbyavel. ^^
Men jag ska helt enkelt tänka på det, prata med min familj och tänka på om det kanske är bättre att vänta ett tag till.
Vad kostar hon förresten? ^^
#32 Hade tänkt mig 150:- :)
// Anka
#33 Okej, då är det bara frakten som är problemet om jag skulle vilja ha henne. Hur dyrt kan det bli? ;p
#34 Haha ja ;) Jag vet inte :p Prova sätt in en annons på djurtransport.ifokus, du kan ju skriva "ev." eller liknande :)
// Anka
#35 Aa, men jag meddelar dig om jag vill ha henne ^^
#36 Ja absolut :) Kan inte lova att hon är kvar, har ett par andra intressenter också ^^
// Anka

#9 Tycker det är Jättejobbigt att städa en bur med öppningsbart tak, har en "nödbur" som bara har öpningsbart tak, man vill ju kunna skrapa ur allt och även unna spola ur buren. Men det går ju så lart fast mycket jobbigare. Sen ahr jag hört att man inter ska ha isolering i burarna, har aldrig haft det själv.
#37 Det förstår jag! :) En riktig pingla!