Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1411 ggr
Comely
0

Något jag bör göra?

Hej!

Jag fick hem min kanin för ca en vecka sedan. Idag kom stamtavlan och jag upptäckte att han bara var ca femveckor när jag fick hem honom. Denna uppfödare står bl.a. med på över godkända uppfödare på skaf;s hemsida. Tycker i alla fall det är riktigt dåligt av honom att släppa iväg ungarna innan dem nått 8 veckors ålder. Hur som helst, tycker ni att jag bör ringa till skaf eller uppfödaren och klaga?

sorry för lite luddigt inlägg, jag är trött hehe…

dermot
0

Jag tycker att du ska upplysa honom ja!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

spacesheep
0

Sex veckor ska väl ungen vara enligt lag till och med? Efter det kan man kanske inte klaga, men om den var så liten som fem veckor bör du kanske ifrågasätta uppfödaren. Kanske har den en jättebra anledning till det, om inte annat skulle jag nog kontakta skaf. Tycker att man ska ha en knäpp på näsan om man släpper iväg för små ungar.. :)

Lamina
0

Ring uppfödaren och fråga om något misstag begåtts eller varför han skickat iväg ungarna så tidigt. Kan han inte ge ett vettigt svar så tar du kontakt med skaf och berätta, för så ska det ju inte gå till!

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Comely
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, jag får väll ringa honom imorgon. Hade ju aldrig köpt honom om jag visste hur gammal han egentligen var (han sa att han var 8 veckor.)

Fridaaaa
0

6 veckor måste ungen vara enligt lag innan man får sälja men jag rekommenderar alltid minst 8 veckors ålder :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
0

#4 Kan ju hända att han skrivit fel i tavlan… Hur stor är kaninen? Vad väger den? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Zvintos
0

Det sorgliga är att det faktiskt är "OK" att sälja iväg ungar som är yngre än 6 veckor..
Lagen är så dumt uttryckt att 6 veckor enbart är en rekommendation.
För att vara exakt:

"5 § Ungar av kanin och gnagare ska hållas tillsammans med modern, eller en likvärdig ersättare för henne, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad.

Allmänna råd till 8 kap. 5 §
Ungar av kaniner och gnagare bör efter födseln hållas tillsammans med modern, eller hennes ersättare, enligt följande:
kanin minst 6 veckor
marsvin minst 4 veckor
guldhamster minst 3 veckor
dvärghamstrar minst 3 veckor
gerbil minst 3 veckor
brunråtta minst 3 veckor
husmus, gräsmus, taggmus minst 3 veckor
chinchilla minst 7 veckor
degusråtta minst 5 veckor."

Sen är det så olika hur man tolkar första stycken..

Däremot säger jag inte att jag anser att det är OK att sälja iväg en 5 veckor gammal unge, för det tycker jag är på tok för ungt.
Men ur lagens synpunkt, så är den alldeles för luddig..

Fridaaaa
0

#7 Marsvin får dock inte säljas före 5 veckor och måste väga minst 300 gram :) Däremot ska dem säras ifrån mamman (i alla fall hanarna) vid 4 veckors ålder.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zvintos
0

#8: Antar att marsvinsföreningen har den regeln?
Precis som att SKAF rekommenderar 8 veckor.
Men enligt L80 är det tyvärr lagligt, det är det som blir så fel..

Comely
0

#6 Jo, jag tänkte också på det. Vikten har jag ingen större koll på just nu. Jag vet inte hur stora dem ska vara vid 5/8 veckors ålder så kan inte riktigt svar på det heller :p

Lillhems Kaniner
0

Tror inte SKAF kan göra nått speciellt mkt åt det. Du kan prata med uppfödaren men om han säljer med vetskapen att den är för ung så lär du inte få ett vettigt svar.

Jag skulle fråga om han skrivit fel på stamtavlan, "du sa att kaninen var 8v men i tavlan är den bara 5v, har du skrivit fel datum?" en del skriver fel.

va är det för ras? väger?

Ett tips? är att aldrig köpa en kanin om du inte får stamtavlan med direkt, många som gör det och aldrig ser skymten av någon stamtavla.

zezagena
0

en 5 v gammal unge ( oavsett ras), är på tok för liten för att flytta ifrån mamma/syskon/hem-miljö Förvånad

En seriös uppfödare som avlar borde verkl veta/ansvara för att medvetet uppfödda ungar får en bra start i livet. De flesta här inne vet ju att immunförsvar/tarm/mage behöver mogna/utvecklas i hem-miljön fram till minst 7v ibland längre..

Dåligt tycker jag! Klaga absolut, både till uppfödaren/Skaf

[pixa3]
0

Efter som du (TS) skrev att du såg att den var ca 5 veckor i stamtavlan, så kan den väl kanske ha varit åtminstonde 6 veckor.
(med tanke på att du skrev "ca") 
Men 6 veckor är iallafall enligt mig också för tidigt.

Men säger som dom flesta andra, ring uppfödaren och fråga hur det kan ha blivit så, och om inte annat, prata med Skaf.

Lycka till! :)