Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2582 ggr
[h-malm]
0

Byta foder

Hej!

Nu är det så att min Stampe pellets snart är slut. Funderar på att byta foder då jag aldrig känt mig riktigt nöjd med Stampe. Vilket foder rekomenderar ni? Jag har hoppkaniner så det måste inte vara något foder som kaninerna får extra bra päls av eller nåt.

Rabbit Royal har jag haft en påse av innan. Verkligen ett superfoder, men lite dyrt och svårt att få tag på. Är Kanin&Marsvin från Granngården ett alternativ? Jag har kaniner och min syster marsvin, så det skulle vara praktist om de kan ha samma foder.

Tack på förhand! Glad

Fridaaaa
0

Finns 2 kanin&marsvin på granngården: Carrier (grön påse) & svensktfoder djur och natur (blå påse), jag har den sistnämde, trivs bra med den.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[h-malm]
0

Aha det visste jag inte. Är den gröna jag har sett. Har du ditt foder till kaniner och marsvin?

Fridaaaa
0

#2 Ja det har jag. Men marsvin ska ej ha så mycket pellets, ger mest till nakenmarsvinet för att han ska hålla hullet, men alltid fungerat på både mina marsvin och kaniner. Marsvinen får ju såklart annat dem ska ha med :)

[h-malm]
0

#3 Okej. :)

Får se vad några andra har för foder också.

torpetskaniner
0

Har hört att vissa kaniner kan få problem med magen av carrier. Själv kör jag mest på edel-pellets och rabbit royal, superbra till mina hoppare :)

[h-malm]
0

#5 Okej vart köper du din RR och edel? :)

torpetskaniner
0

På Bromma Zoo (: Just nu har jag någon pellets i lösvikt därifrån, är rätt säker på att det är edel.

RR finns i lösvikt och i typ 15 kilos säckar där.

[ÖstergärdetsKaniner]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har svenska foders pellets för kanin & marsvin, jag är jättenöjd med den pelletsen! När vi tidigare hade marsvin, så fick de lite av denna pellets också. Glad

zezagena
0

Hanna, om du nära till Sollentuna har ju Gnagarbodens gårdsbutik RR, 15 kg drygt 200:-. bra med fibrer o luktar ju sååå gott men lite fettsnålt på vintern, så blandar/drygar själv ut med Edel pellets, funkar fint Skrattande o blir billigare oxå

Alone
0

Jag använder svenska foder, tycker det är super alla har fint hull hade en hane som haft svårt med just hullet han blev alltid mager men nu är han super fin. så tummen upp för det!

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

Lurvas11
0

Jag har ett foder som heter Dogman-kaninpellets. De tycker min kanin jätte mycket om. När vi skulle köpa mer Dogman pellets så fanns det inte i någon djuraffär utan vi hittade det i en vanlig icabutikGlad

Tänk på när du byter foder att du börjar med ungifär 20% nytt och 80% gammalt och sedan några dagar efter så tar du 30% nytt och 70% gammalt och så fortsätter man så. Kaniner kan ha känsliga magar!!

Hälsningar Lurvas11Glad

Trollas
0

Jag kör Carrier, jag tycker att det funkar bra och mina kaniner tycker om det så :)

Kram Emelie och djuren!<3

www.Fotoryttarnas.se ;)

[h-malm]
0

289 kr för 15 kilo RR. Är det ett bra pris?Glad

[myran96]
0

Jag rekomenderar fodret NORA som igentligen är ett ko foder men det passar utmärkt till kaniner och mina bara älskar det! Min ena kanin Zorro äter inget annat pellets än Nora.

Det är från Svenska Foder och det är 30 kg. Kostar 169kr.

[h-malm]
0

Någon som blandra Stampe och RR? Blir värdena och allt det OK tillsammans?

Wilmuut
0

#11 Dógman har jag för mej har lite sämre värden, ´lite protein osv. Eller e jag ute o cyklar?

Westham
0

Svenska Foder finns inte på granngården, svenska foder är en egen kedja. På granngården finns carrier, stampe, dogman, lottie och rabbfor.

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

Fridaaaa
0

#11 Dogman-kaninpellets har jag hört ej är bra.

#17 Just det! Tänkte fell…

[h-malm]
0

Åker och köper Rabbit Royal och Stampe idag i alla fall :)

Clariiz
0

Jag kör med Carrier och har gjort det i flera år. Har testat olika foder men har alltid ramlat tillbaka till Carrier :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Nalle-]
0

Mina blir dåliga i magen av Carrier, så jag ska byta till något annat Glad Men det verkar vara olika för alla kaniner.

Suskiv
0

Vi blandar just nu Stampe med Cuni Complete. Kommer gå över till Cuni complete helt när stampe är slut. Kaninen föredrar helt klart Cuni complete framför stampe och värdena på Cuni complete är mycket bättre än stampe.

Nackdelen är förståss att det är snuskigt dyrt 199 kr för 2,5 kg är vad Djurmagazinet tar här.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

bellamollylovee
0

22# Vad har det för värden? :)

Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.

Fotoryttarnas.se

Suskiv
0

Protein 15% 
Fett 3 % 
Fibrer 20%
Aska 8%
Kalcium 0,9% 
Fosfor 0,6% 
Vitamin A 10.000 IU/kg 
Vitamin D3 1.500 IU/kg 
Vitamin E 30 mg/kg 
Vitamin C 100 mg/kg 
Koppar-cupric(II)sulfat 10 mg/kg

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

torpetskaniner
0

Cuni är jättebra men också jättedyrt :/

bambiiii
0

jag använder Dogman innan hade jag vita kraft tyckte det var lite dyrt och fettit! men tänker på att köpa djuroch natur från granngården! det går bra för min kanin han älskar dogman och hans mage är mjuk och bajjar och kissar normalt!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Pelzi
0

Använder carrier åt mina kaniner funkar bra ger 1 dl åt dom :P

Min kanin kan bara äta carrier hon blir dålig i magen annars. :/

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Fridaaaa
0

#27 Mina är tvärtom eller ja 2 av kaninerna blir jättedåliga i magen av carrier:) Tänk så olika det kan vara

Lina R
0

Nora 19 är inte ett lämpligt kaninfoder. En vuxen kanin kan klara av det (och det är klart det är gott, massa socker och spannmål) men det kan vara dödligt för ungar. När Rosa 110 blev Nora 19 var det många storuppfödare som förlorade vuxna kaniner.

Låg fiber, hög protein, hög fetthalt och mycket socker = riktigt dåligt foder för kaniner.

Cuni Pro finns på Djurmagazinet och går att beställa i storsäck. Det är det foder jag rekommenderar när man inte har intresse för att blanda själv =). Hög fiberhalt och låg fetthalt, dessutom är det ett gott foder tycker kräken =).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Pelzi
0

29# vars kan man beställa det? :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Lina R
0

Djurmagazinet. Du kan deala till dig ett lägre pris om du är bra på att pruta. Fullpris är 570kr/25kg. Jag köpte för 349kr.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se