Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3849 ggr
[Sara-]
0

Uppblåst mage?

Tog över en hona från en tjej för någon månadsen. Hon är väldigt tjock och har spänd mage. Känns nästan som om man ska spränga den när man lyfter henne! Och hon kissar och bajsar något så fruktansvärt! Hon är en Dvärgvädur och bajsar/kissar lika mycket som min franskavädur gör o:! Och hennes bajs pluppar är väldigt stora.

Kan inte ha henne springades inom hus, för efter 2 min har hon bajsat ner ALLT. Och kissat minst 2 gånger. och det är inget "vanligt" kiss,utan i bland är det helt gult/grönt, i bland som vatten fast lite gult, ibland helt orange…

Hon mår jätte bra annars! äter väldigt mycket hö, och dricker väldigt mycket, men det har hon alltid gjort. Och hon äter alltid upp sin mat, och hon springer runt som en frisk kanin.

Någon som har någon aning överhuvudtaget om vad detta kan vara?

Wisby9211
0

jag skulle ringa veterinär och kolla lite.

Att hon dricker och äter mycket kan vara ett symtom på att något är fel. vissa djur dricker jätte mycket när dom är sjuka =/

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

[Sara-]
0

Vet inte riktigt, Hon mår ju bra annars och har gjort så här en längre tid, Tror hon alltid gjort så här faktiskt.

Så känns onödigt att ringa dit när hon mår bra och lever bra :) Vetrenären vill att man ska komma in med för att tjäna pengar, iallfall här.

Emdbo
0

Du kan ju prova att ringa till någon annan veterinär isånafall, ett samtal kostar ju inte så mycket.

[Sara-]
0

Men ingen som vet? har något förslag på vad det kan vara?

Wisby9211
0

Det kan vara att hon ätit nått olämpligt eller att nått organ inte funkar som det ska

[Sara-]
0

Tror inte att det är för hon har ätit något olämpligt för hon har ätit samma sak nästan hela sitt liv, och finns 2 till kaniner som äter samma sak som inte har dessa problem.

Något organ? Men borde hoon inte ha ont då? För hon hoppar runt och upp på massa saker hon sitte rinte still i ett hörn liksom och man får röra hennes mage osv.

Wisby9211
0
Zvintos
0

Kan vara fodret som helt enkelt inte passar på henne. Har själv varit med om att mina kaniner fått väldigt spända magar. Avmaskade allihopa utan någon skillnad och tog även den som var värst drabbad till veterinären, som inte hittade någonting. Sen bytte jag foder och då försvann det sakta men säkert.

Lillhems Kaniner
0

Kaniner är bytesdjur så de visar inte att de är sjuka. När dom väl visar nått brukar dom vara riktigt dåliga!

[Sara-]
0

Nja, Det ända som passade in var att hon dricker mer och kissar mer.

Hm jag har lottie till mina nu. Vilket ska jag byta till då? Hur vet man vilket som e bäst :P

Eriikaa
0

Jag skulle absolut ta den till veterinären. ^^

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Wisby9211
0

håller med eriikaa, ta kaninen till veterinären! Det kostar men du kanske får svar!

[Sara-]
0

Men det var inte det svaret jag ville ha, Ville ha tips? på ev. anledningar till varför hon beter sig som hon gör.

Wisby9211
0

ring och fråga en veterinär , det sitter nog ingen veterinär här inne direkt :S

[Sara-]
0

Redan ringt och frågat dom hade inget vettigt svar. Därför frågar jag er som kanske ev. har träffat på samma problem.

Eriikaa
0

Ring till en annan veterinär eller fråga på veterinaren.nu det är ett väldigt bra ställe! :]

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Ninnelille
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Men varför är du så emot veterinären? Jag vet att det är dyrt men man gör ju allt för sin älskade..

[sessa922]
0

Men hur svårt ska det va att ta kaninen till vet när nåt är/känns fel? Kaninen KAN ha skit ont ju!?

pepsi-emma
1

vill bara säga till alla som ber om råd här angående sjuka djur att det enligt djurskyddslagen är straffbart att inte uppsöka vetrinärvård om man misstänker att ens djur är sjuka eller skadade. alla vet att det är dyrt med veterinärer men det bör man (eller ens föräldrar om man är omyndig) tänka på innan man skaffar djur.

[Sara-]
0

Men ni verkar ha svårt att fatta?

Kaninen MÅR BRA. VIll bara ha ev. förlag på vad ni har för erfarenheter om sånt här, inte att man kan ringa vetrinären tror ni jag är helt plåst eller? Klart jag vet att man kan ringa dit? -.-

[sessa922]
0

Fast jag fattar inte hur du kan säga att kaninen mår bra när den beter sig som att den inte gör det. Du har ju skrivit här för att nåt känns fel ellerhur? Det handlar ju bara om rent ansvar som djurägare och det minsta du iaf kan göra är ju att låta en vet kolla på kaninen?

[Cameliont]
0

Ge henne mycket hö och fiberrik pellets (ex Bunny Basics) och grenar och se till att hon rör på sig mycket. Om hon äter och är pigg i övrigt så behöver hon nog bara mer fibrer i sin kost och mer Motion.

Ninnelille
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#20 men om den nu MÅR BRA, varför frågar du då?
Och dessutom, ett djur ger en person lycka och kärlek här i livet, är det inte värt att betala lite för att se till så att allt står rätt till? Är du inte skyldig din älskade vän det?

Tänk om du hade varit den kaninen, sätt dig in i kaninens situation.

Lillhems Kaniner
0

varför bli arg när folk ger dej rådet att ringa till Vet? Uppenbarligen har ingen annat råd att ge när dom själva inte varit med om det.

Som jag skrev, kaniner är bytesdjur och visar inte om dom har ont förens det är allvarligt. Va fick du för svar av vet som inte dög? Ville dom att du skulle komma in med den? Ring till Roslagstull eller nått där dom vet kanin!

[Cameliont]
1

Jag tycker att många av er är väldigt hårda direkt, tänk på att det oftast är barn och ungdommar som skriver och ber om hjälp här. Då är det föräldrarnas ansvar att se till så  ev sjuka djur kommer till veterinär.

Men just i det här fallet tror jag inte att TS behöver åka in akut, testa mitt råd #22 och om det inte blir skillnad så konsultera veterinär igen.

Lycka till med din kanin Sara!

[sessa922]
0

håller helt med dig #24.

pepsi-emma
0

det är ju uppenbarligen något fel eftersom hon kissar och dricker mycket och är uppsvälld och du säger att kisset ser konstigt ut. Att ha en uppblåst mage kan vara farligt för kaniner, det beror oftast på gaser i blindtarmen och kan leda till en mycket smärtsam död eftersom tarmarna inte är hur "töjbara" som helst. extrem hunger, törst och urinering kan vara tecken på bland annat diabetes speciellt i samband med övervikt, men jag är inte veterinär och kan bara uppmana dig att kontakta vet. kaniner är som #24 säger bytesdjur och undviker i det allra längsta att visa sjukdomstecken.

[Cameliont]
0

#27 Det med konstigt kiss och extrem törst hade jag missat. Låter inte så enkelt som jag först trodde då…