Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1345 ggr
[PinguLikesMusic]
0

Förkyld? Vet?

Hej! Jag har en liten kanin född 11/5 i år som har börjat fnysa väldig mycket! Frågan är om hon är förkyld? Hon kan bli lite blöt runt nosen… Eller kan hon fått in spån i näsan eller nått? Jag kan också tänka mig att hon kanske kan vara dammkänslig? Kan kaniner vara det? Hade målat naglarna en dag, då fnyste hon MASSOR! Men nu har hon fnyst kanske en vecka(?) Bör jag ta henne till Vet om hon ej slutar? Vill ha svar från erfarna uppfödare osv!

[PinguLikesMusic]
0

Asså om hon aldrig slutar så är det ju klart att hon behöver åka till vet men hur länge ska man avvakta?

Norberg90
0

Så länge hon inte blir allmänpåverkad så skulle jag avvakta. Men skulle hon börja snora mycket och låta rosslig på andningen skulle jag åka till veterinär. Men inte bara nysningar.

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

[Cameliont]
0

Jag skulle åkt till veterinär direkt om jag var du. Förkylningar är mycket alvarligare på kaniner än människor eftersom de bara andas med nosen.

Gå till en kaninerfaren veterinär så du får rätt behandling och en "snäll" antibiotika om det behövs.

Fridaaaa
0

Min ena kanin började nysa massa en dag, tog inne henne, tog 1 dag så var det borta. Tog ut henne igen, då kom det igen, tog in henne i boden = borta. Så tror min är känslig mot något ute eller mot damm.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[PinguLikesMusic]
0

Hon springer runt som en galning så då hon blir inte påverkad så :P Men nu har de lagt sig lite så det är nog chill :) Tack för hjälpn!

claryy
0

Om en kanin är förkyld har jag hört kan man ge den lite ljumt kamomillte;)

[Asra1]
0

om din kanin nyser men beter sig som vanligt alltså springer hoppar mm, så behöver du inte ta henne till vet men om kaninen låter när den andas då e det allvarligt efter som kaniner bara andas genom näsan och inte munnen. min kanin har nysig JÄTTE länge nu och jag behöver inte ta henne till vet eftersom hon har blivit lite bättre och det låter inte när hon andas, hon beter sig som om inget hadde hänt :D, men just nu så försöker jag ge henne mycket vitaminer gör det du också så blir kaninen bättre och bättre :)

[PinguLikesMusic]
0

Ja, hon har nyst ganska länge nu.. Men ör helt vanlig annars… Kanske ör dam känslig, för de låter inte riktigt som hon nyser… Bara fnyser lixom…