Nya kaninen :)
han är brokad va? :(
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2, Jupp, brokad, men vet dock inte Vilken färg? på brokningen :) Kan också vara wienertecknad..
Vad är det för ras? :)
Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus
www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥
Ja jag tycker han ser ut som det.
Frågade du inte uppfödaren om färg osv?!:P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
lejonhuvad dvärgvädur! :D
#2, Kan vara Zobel brun brokad :)
Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus
www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥
#jag har frågat men jag har inte fått ett svar ännu! (sms)
åh :( vad synd! då kan jag inte ha han som avelshane :/ (min hona är brokad)
#7 Nej det kan du inte då, då måste ha helfärgad hane till henne.
Färgfälten på sidorna ser relativt ljusa ut, så min gissning är faktiskt att det är en zobelsiames brokad. Ser ut att ha ungefär samma färg som min systers första kanin, som var just den färgen.
hur ser man skillnad på weinertecknad och brokad?
#10: Om du kollar artikeln om wienerteckning så finns där bilder på wienertecknade.
En wienertecknad brukar kunna variera väldigt mycket i teckningen, allt från en vit strimma i pannan, till snarlik holländarteckning, eller ex bara blå ögon.
Wienerteckning vet man med säkerhet ifall det är, om ena föräldern är vit blåögd.
Även om ingen av föräldrarna ex är brokad, då brokning är dominant.
Jag tror att han är madagaskar brokad.;)
Weinertecknade dvärgteddys i olika färger
åh så synd att han är brokad!!!!!! skulle sitta fint att ha han som avelshane!
Du skrev "ifall han har godkänd teckning", för utställning eller hur mena du då? Jag undrar då uppfödaren borde veta att denna kille inte har godkänd teckning.
du får skaffa en hefärgad flicka till han då ;)
#14 nej för att para han med en brokad flicka ;) det går väl inte att para 2brokade ;P
föräldrarna är mantel o siames säger hon!
#15: Då är han med största säkerhet brokad.
Och om båda föräldrarna är siameser (dvs zobelsiameser) är han garanterat zobelsiames också.
en är manteltecknad siames och den andra är manteltecknad röd/gul.
En uppfödare säger att det går att para 2st brokade tillsammans! och att hon har gjort det flera gånger!

#15 Nej du bör inte para två brokade kaniner med varann, eftersom det då är risk för vitscheckade ungar.
hur stor är chansen att det blir vitcheck?

#17 Ja visst finns det dom som gör det, men problemet är ju att dom brokade ungarna som du får kan vara vitscheckar, som får hälsoproblem och ofta dör och du kan aldrig säkert veta vilka som är det. SÅ jag skulle aldrig göra det, tycker att det är väldigt dumt att para två brokade.
#19: Parar man 2 brokade får man 25% sk dubbelbrokade, som även kallas vitscheckar. Dessa vitscheckar löper högre risk att drabbas av tarmproblem och dö i förtid. Alla vitscheckar drabbas inte och man kan inte heller se på kaninens teckning om den är en vitscheck eller ej.
Okej tack så mycket för svaren! men han kan väl lika gärna vara scheck då?
# 15 Okej då fattar ja va du menade :)
Att ena uppfödaren säger att det är ok att para två brokade och en annan säger att det ska man inte göra, sånt stöter man på i vilken fråga som helst med kaniner, alltså olika meningar. Det är bara du som kan välja vilken "väg" du ska gå i frågan.

#22 Hur menar du nu, för att få vitscheck krävs att man parar två brokade kaniner, det kan inte uppstå om bara den ena föräldern är brokad.
Sen är det ju slumpen som avgör hur många sk vitscheckar man får vid PARNING av två brokade, statistiskt sett blir det 25 % men det kan slumpa sig så att det blir alla eller ingen, även om det är osannorlikt. Jag skulle inte göra det i alla fall, för du vill ju inte sälja en unge som kan vara vitscheck till någon.
hur länge lever dem ifall dem har vitscheck?

#25 Det är olika, vad jag hört/läst dör dom ofta redan som ungar, men kan även uppnå vuxen ålder. Har aldrig gjort nån sån PARNING och kommer aldrig att göra det, jag har en brokad hane till mina enfärgade honor och en japantecknad wienertecknad till mina brokade. Men ska man bara ha en hane så är det ju bäst med en enfärgad det går ju till både brokade och enfärgade.
#25 De flesta dör innan 1 års ålder.
Hade aldrig parat 2 brokade, just för risken, man kan ha tur att ingen blir det, men hela kullen kan också bli det.
påverkar det honan nått?
#28 Nej, varför skulle det göra det? Det är ungarna som blir sjuka.Så hade jag varit som dig, hade jag parat med en helfärgad hane och inte en brokad eller mantlad