Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 763 ggr
[linneasandberg]
0

Syster + Halvbror

Kan man avla med 2kaniner som är halvsyskon?

[aammE]
0

ja

[linneasandberg]
0

blir det inte fel då?

[aammE]
0

Nepp, kaniner är väldigt inavelståliga.

OM det skulle bli något fel på dem, ex. bettfel, så vet man att föräldrarna (och deras föräldrar) bär på dåliga recessiva gener och är således dåliga avelsdjur och bör tas ur Avel

Många uppfödare använder sig av linjeavel för att kontrollera om det finns dåliga anlag i deras linjer.

[Luppa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det beror på om det finns defekter i släkten. Om de har anlag för tex bettfel så lär det dyka upp.
Men om de inte har några oönskade anlag så är det ingen fara.
Många kaninuppfödare använder sig av värre inavel än så för att ta reda på om det finns defekter i linjerna.

Zvintos
0

Precis som redan sagts så beror det ju lite på gener. Är det en frisk släkt är det ingen fara.

Men, sen tycker också jag att det beror på mål. Väljer man att inavla för att det är bekvämt/den hane som var närmast, så bör man tänka om. Ska man använda sig utav inavel bör det finnas ett tydligt och långsiktigt mål.

Fridaaaa
0

Jag hade aldrig avlat på besläktade kaniner, men det är mitt personliga tycke Glad

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[linneasandberg]
0

okej, men det går?

Fridaaaa
0

#7 Ja klart att det går. Men jag hade ju inte gjort det, om det inte är en ovanlig ras, väljer hellre att ta obesläktad hane i så fall, bättre:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[linneasandberg]
0

okej :)