Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1184 ggr
JuuliaP
0

Rasat i vikt!

Hejsan!

Min kanin, Lemon, gjorde en tandoperation för en månad sedan. De slipade framtänder och kindtänderna.Tidigare har han inte ätit något hö, utan bara pellets, o de är ju antagligen anledningen till tandproblemet.

Lemon är 6 år och har ALDRIG haft problem innan. Konstigt att det dyker upp just nu tycker jag… :(

Han gick på smärtstillande efter operationen, och fick "pulvermaten" CriticalCare, på direktiv av veterinären. De sa också att han nu enbart skulle äta hö och dricka vatten - vilket han gör! Och han äter BRA och är piggare än någonsin! :D

Min fråga är nu.. Han tappade 100 gram på en vecka, och har totalt gått ner 450 gram på en månad. Nu gav jag honom en halv matsked pellets och en halv matsked havre för att öka vikten på honom. Han har inte minskat mer i vikt de senaste dagarna, men jag är riktigt orolig! Han väger 1 kg bara! :( Alla veterinärer jag pratat med säger olika, somliga säger att han kan ha njur - eller tarm (eller andra) problem, men jag tycker det är konstigt att det skulle dyka upp just efter operationen? Och skulle han inte bli sämre på annat sätt då?

Någon som har förslag på hur jag kan få honom att gå upp i vikt?

MYCKET tacksam för svaaaar! :D

/ Julia (o så Lemon såklart)

dermot
0

Havre och solrofrön innehåller mycket fett :) Prova ge honom det, annars så kanske han inte tål medicinen?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
0

Tycker att du ska ge pellets eller liknade. Gamla kaniner behöver i regel det för att hålla hullet uppe. Eller så har du inte tillräckligt näringsrikt hö?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JuuliaP
0

Jaa havre har jag börjat ge honom.. Kanske var lite oklar med det, men han har slutat med medicinen sedan tre veckor tillbaka Glad

hur vet jag att det är mycketnäring i höet?Skäms

dermot
0

#3 Ja gud förlåt! Skummade bara igenom texten Skäms

Men pröva, som Frida säger, att ge honom pellets. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

JuuliaP
0

Ingen fara :) Men okej, tack tack :)

[Cameliont]
0

Många duktiga veterinärer säger att kaniner ska äta enbart hö och bladgrönt. Men det låter som att din kanin behöver något mer, Bunny Basics 15/23 (15 % protein, 23 % fiber) är jättebra för unga växande kaniner och äldre kaniner som har svårt att hålla vikten.

Nicolina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3 Om du ha möjligeht så köp hö från ett stall eller en bonde, där brukar de flesta ha ett papper dvs. en analys på vad höet innehåller. Bra att veta som hästägare/bonde också nämligen. Allra sämst hö hittar man säkerligen i en djuraffär, och på våren är de mesta höet i dåligt skick då mycket näring har försvunnit under vintern o höet är mest smuligt.

Dock så brukar det oftast vara så att man får köpa en hel bal eller om bonden är schysst så kanske man får fylla en svart sopsäck och betala några kronor. När jag köpte från stall så kostade höet runt 3-5kr kilot, och då räknat på en bal som kanske vägde 12kg så blir det inte så himla dyrt, och betydligt bättre kvalite och räckte för 1 kanin runt 3 mån och då hade jag hö som underlag i buren i stället för halm, hade ju så som mycket hö att tillgå som var lika kraftigt som halm och inte små tunna strån och min kanin ville inte äta från höhäck utan bara från golvet.