brist på?
hej :)
tänkte fråga Vilken ras? som är ovanligast?
jag har förut haft uppfödning av hundar men i brist på tid tänkte jag kanske börja med kaniner istället.
och eftersom jag gillar ovanliga raser så vill jag gärna hålla på med det inom kanin med ;)
så vad tycker ni det är brist på? Vilken ras? skulle ni vilja se bra Avel ifrån?
kan tillägga att det här kommer ske om ett par år då jag vill vara påläst, vara säker att jag har tiden och har råd!
o dem kaninerna jag omplacerar är inte renrasiga o jag är sån person som är i varje fall med hundar stamtavle hitler ;)
Den ovanligaste är väl Örestad tror jag, som har varit utdöd. En tjej håller på med ett projekt nu för att få fram Örestad igen. Även Orange är väldigt ovanlig. Båda två är gamla svenska raser.
Mellerudskaninen är inte så vanlig :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
tack :)
en till undran.. dem tre kaninerna jag har "räddat" börjar bli lite mer sociala så precis nu så satt jag o kela med Honan och hon är öronmärkt! men dem två andra hanarna är inte det!
är hon renrasig då? det står två olika nummer i vardera öra..
är som sagt inte så haj på det här ännu ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Betydligt vanligare än många andra raser… Vill man dessutom ha en kanin att ställa ut så är den inte aktuell, då den inte är upptagen i svensk standard.
De 2 som Ninni nämnde, Örestad och Orange är ju väldigt ovanliga (Örestad förmodligen utrotad)
Andra ovanliga raser: Svensk päls, Californian, Rysk kanin, Japansk kanin. Det finns många ovanliga, men det va de första jag kom på.
Alla de raserna är dock ganska stora.
Finns nog inga ovanliga dvärgraser direkt…
#5 Hon skrev inget om uställning :)
storlek har ingen betydelse ;) har enbart haft mastiffer (hund) så ju större desto bättre haha :D
ska kolla upp o läsa om alla raserna ni nämner!
fast utställning är ju en ganska viktig sak med.. jag vill ju veta om dem följer rasstandard m.m
trodde det var en ganska så klar sak att göra om man håller på med Avel!
eller har jag fel?
finns det något register som man kan kolla upp öronmärkningen på honan?
#9 Du kan ju alltid ringa/maila svenska kaninavelsföreningen, dem borde ha något register:)
smart ;) är så stressad ibland… ska försöka maila han jag köpte dem av o får jag inge svar så ringer jag..
Rex är varken jätteovanlig eller vanlig och lite större och min favoritras så skulle bli glad att se fler seriösa uppfödare där!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
tack för svar :)
finns det någon marknad för kaniner?
blir kaninerna sålda? tycker det är så många kullar som kommer till världen hela tiden!
vad är mest eftertaktat? renrasiga med papper eller blandraser?
utställningskaniner eller hoppkaniner?
ursäkta alla mina tusen frågor haha :) men jag gillar att vara påläst o förberedd innan jag börjar med något så viktigt som att förbättra inom Avel!
#13 Det föds fler kaniner än det finns hem, kan man väl säga. Det är inte lätt att få sålt ens under högsäsong.
misstänkte det..
Det mest eftertraktade just nu är dvärgkaniner, de med ej tillåten pälsort och färg är nästan mest populära, teddyvädur, dvv-rex, dvv-satin, och dvv-satinrex. Gärna wienertecknade, blå ögon och vitörade om du vill få sålt utan problem.
Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning
Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland
Nu finns det ungar till salu!
#16 Just nu, ja… Sånt ändras.
2009-2010 var det wienertecknad "löwen" som gällde. Folk fick dem sålda för sanslösa priser, vissa uppåt 1500!
Nu har jag noll efterfrågan på mitt wienertecknade överskott, Lejonhuvad kanin.
va är det för nummer i öronen då? nån kanske känner igen den
1500?!?! herregud..
jag har hittat hennes uppfödare :) D33 står det i ena och 8010 tror jag det står i det andra men jag är osäker på första och sista siffran
Jamora, en Tysk ras men vad jag vet så finns det bara en uppfödare i Sverige. Rebecca Luthman på gaias.se, förut var det två men den andra tjejen har inga kvar nu. Dem är jättevackra men sällsynta.
Du är välkommen att delta i Projekt Örestad. Just nu är vi två uppfödare som samarbetar och fler intresserade. Snart beräknas de första vita födas och med lite "finslipning" kommer de att bli mer och mer rastypiska… 
Marknaden för de söta pälsfluffarna med hängande öron är inte särkilt stor och många många många slutade avla rasen lejon dvv.
Gillar du päls, kaniner och kämpar hellre år med kritik på utställningarna om och om igen under avelsarbetet för att sedan svälja guldt mär din linje, ditt qrbete är den dä viltgula kaninen med sörsta rossetten vid dommarbordet …..
Det är vqad jag göe iallafall……att kämpa för sin innre glöd det gr det kul för då brinner man.
Gillöar u rasen och kan tänka dig ta några steg bort från mängden och inte avla blått och bor i svrgie så skuttar jag nog fram först i kö i önskan om samarbete :D
Go go go lejonmdvv ;)
tack för alla tips? :)
nu ska det läsas o kollas runt..
mitt första steg är att flytta ut i hus haha :D
bor just nu i radhus o har grannar som är lite puckade ;)