Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 4023 ggr
[akumas7]
0

Kanin sort

Hej Hej.

Jag har velat fram och tillbacka om vilket djur jag vill ha, det är nämligen så att jag får bara ha 1djur i mitt boende, och det utesluter ganska många djur och de djur jag kollat och undersökt har ofta behov av att vara 2st. Och kanin som jag har förståt det behöver bara vara en? Jag har dock några frågor angående kaniner. Jag har växt upp med 3st utekaniner, de spratlade när man höll dom och de var inte specielt trevliga djur. Var ute kaniner och slogs ofta så illa att det blöde om dom. Så det slutade mad att det blev 2st uteburar och en glad och lycklig kanin och en annan väldigt olyklig kanin. Dessa vara båda 2 hoppare sas det när vi fick dom. De var äldre när vi fick dom. Dåda fick avlivas pga sjukdom senare i livet.

Det jag undrar är vilken sort man ska välja för att få en bra inne kanin. Jag har inga utemöjligheter alls då jag bor i en etta utan uteplats. Kan kanske vara ute i parken med kaninen men annars finns inga utemöjligheter. Jag vill att den ska kunna vara lös i lägenheten och bli både rumsren och ike bitande på sladdar. Vill häller inte ha någon jätte kanin då jag har lite begrensad ekonomi, men vill inte häller ha någon harras då dessa har större angelägenhet att stressa och därför bita sönder saker? Annars tycker jag att harraserna är dom finaste :) Kan ni ge förslag på en bra och lungn första kanin och vilket kön jag ska välja. Hur mycket det kostar att kasterera en kanin och hur stor buren ska vara och lite andra bra saker att veta när man ska ha sin 'första egna' kanin.

Hällsningar

dermot
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror att en Dvärgvädur skulle passa dig! :)

De blir inte så stora, ca 1,5-1,9kg och är otroligt mysiga! En superbra första kanin!

Buren ska ju vara så stor som möjligt men minsta tillåtna yta tror jag är 100X50X50 om jag inte minns fel. Dock har jag 1,10x70x70 (LxHxD) till mina.

Kastrering brukar kosta 500-1000kr beroende på veterinär.

Jag kommer få kullar till våren i olika färger och teckningar samt pälsvarianter (rex och normalpälsade).

Kika in på hemsidan vet jag! :) www.stengardenskaniner.n.nu Och titta på avelsdjuren :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Clariiz
0

#1; Minsta burmått är 100*50*50 :)

Hålle med om att en dvärgvädur nog skulle passa dig perfekt!
Själv är jag dock väldigt förtjust i lejonhuvade kaniner. Oerhört mysiga och de har faktiskt varit lugnare och snällare än mina dvärgvädurar.

De brukar väga runt 1 kg, de vaarierar också väldigt mycker i pälsen. Vissa är teddypälsade med ca 1 dm över hela kroppen medans andra endast har en tunn "lejonman."

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

dermot
0

#2 Så var det ja! Förlåt, kom in ihåg det eftersom jag inte själv har det Skäms Då ändrar jag!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Viccan92
0

Jag håller med om dvärgvädur det är en jättebra första ras. Vad jag har hört så är dem ganska enkla att få rumsrena.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Fridaaaa
0

Jag skulle rekommendera dvärgvädur eller lejonhuvad dvärgvädur. Mysiga kaniner. Och ganska lugna. Rekommenderar att du köper av en bra uppfödare. Tycker även att lejonhuvad kanin är underbara kaniner.

Jag hade valt hane, eftersom du vill kastrera, billigare plus mindre ingrepp = säkrare för kaninen.

Ska du ha den lös inne, måste du kaninsäkra lägenheten, sätta sladdar i sladdskydd osv för att miniminnera risken att kaninen biter på sladdar.

Mått på bur hade jag valt över lagliga måtten som är 100x50x50.
Hade valt minst 120x50x50 Glad

Luras inte heller av djuraffärer gällande kalksten&mineralsten, bör ej ges pga risker med urinsten osv. Och om du ska ge pellets, köp ren pellets och inte "blandningarna" Glad
Och hö, köp helst inte ifrån matbutikerna, då det inte innehåller mycket näring och dammar iregel. Bara små tips Glad

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
0

#2 Lejonhuvad kanin kan ligga upp till 1.9 kg som är maxvikt i rasstandarden :) Dem brukar väga 1,5-1,9 kg Glad

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[lolloita]
0

Dvärgväduren är en helt underbar ras. Jag har visserligen teddypälsade men det är för att jag tycker om pälsvård. De har ett underbart temperament. Lugna och mysiga. De blir som små hundar om man har dem lösa. Glad

zatanica
0

Lejonhuvad skulle jag säga, de är urmysiga :)

bambiiii
0

tycker holländsk kanin! de är fruktansvärt mysiga! kommer gärna fram och slickar på dig! tycker egentligen alla kaniner är Coolurmysiga! och min kanin är holländsk mycket lättlärd alldrig bitet i mig hål! kanske nafsad lite det är bara för att han är rädd ellet blir tonåring;) han har aldrig kissat bajsat i lägenheten bara i buren toaletten! :)

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

bambiiii
0

in kanin kostde bara 50 kr! jätte billigt tror det kostar 9oo kr att kastrera min kanin är 100 lång 50 bredd! bor på balkongen men får springa i lägenheten själv!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Clariiz
0

#6; Det vet jag, har hållt på med rasen i flera år. Men jag brukar säga att vikten ligger på runt 1 kg, eftersom det är det den gör. Många väger 800-900 gram och sedan finns det stora som väger över 2 kg. Men de flesta brukar ligga på ca 1 kg, ev. 1½ kg. Alla mina har vägt ganska exakt 1 kg. :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[akumas7]
0

ja då blir det nog en dvärgvädeurs hane :) Men gud vilken sött teddyvädur du hade :) Jag tror dock inte att pälsvård är någonting för mig. Men sött var den :)

När brukar uppfödarna ha ungar? Är det nu eller är det senare? Jag vill hällst ha en unge då jag vill vara med från början. Så präglas ju kaninen lite på mig också då rå :)

Vart köper man plast skydd till sladarna någonstan? Jag har aldrig sätt något sådant men det e ju klart att det måste finnas.

dermot
0

#12 Till våren brukar dvärgvädursuppfödare (iaf jag) ha ungar, sedan kommer det en del kullar hela tiden in mot hösten :). Du kan ju hålla utkik om du fastnar för någon när kullarna sen väl är födda! Glad

// Anka

zatanica
0

Plast grejor o gömma sladdar i finns olika sorter, vi har som lister som man klistrar upp på väggen sedan lägger man sladdarna där i, vi köpte våra på mediamarkt, men finns nog på typ coop, expert, mm.

Sedan fins det någon som är som en rulle eller vad man ska säga som man har sladdarna i.

Kanske går att gooogla på.

hoppas ja var till lite hjälp :)