Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 755 ggr
ninis74
0

HJÄÄÄÄLP!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har i några veckor tyckt att våran Saga äter så otroligt gulligt, och nu upptäckte jag igår till min förvåning att hon har bettfel. Gråter Hon har svårt att få tag på pellets och äter höet lite underligt… Gråter

Idag upptäckte jag tom att hon sliter av sig päls och "lindar" runt det runt nedre tänderna. Efter att hon har ätit, så tar sliter hon loss lite mer päls och lägger sig ner och det tom hänger lite päls utanför hennes mun. ( Upplever att hon avmagrat lite oxå)

Ringde till vet i dag och de sa att det fanns 3 alternativ

1 slipa ner tänderna ( återkommande problem)

2 operera bort framtänderna helt

3 avlivning… =(

Någon som haft detta problem med sin kanin?

Vad gjorde ni?

Bifogar en bild på Saga och "tänderna" som vi tog för 10 dagar sedan och JAG REAGERADE INTE ENS:….. så ledsen på mig själv…. Gråter

Tycker att det är så otroligt jobbigt….

“Turn your wounds into wisdom.”
— Oprah Winfrey

Instagram:
https://instagram.com/ninis74

Youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCUBESsjTpsmjV6mtiOckSIg

ikaros
0

us va hemsk. Stackar du o kanin Hur snabbt växer dom ut igen.?

Myrra
0

Oj, ja visst har hon bettfel, underbett!

Tänderna är alldeles för långa som det ser ut på fotot.

Har själv inte haft någon kanin med bettfel men hört andra som haft det och några har avlivat sin kanin och andra har faktiskt lärt sig att klippa tänderna själva hemma!

Skulle veterinären verkligen slipa ner tänderna? Låter konstigt, antingen brukar dom klippa av tänderna och sedan jämna till kanterna med en slip eller också "sågar" dom av tänderna med en liten apparat som ser ut som en liten kapklinga,(rund grej med vassa piggar på som snurrar runt fort)

Hur som helst, gå iväg till veterinären och fixa tänderna på en gång, sen kan du i lugn och ro bestämma dig för hur du vill göra med din kanin!

Ta även reda på hur mycket de olika alternativen kostar när du är där!

Klippa tänderna har jag för mig att man bör göra ca 1 gång i månaden resten av kaninens liv.(därav att många lär sig att göra det själva)

Jättesöt kanin förresten!

Myrra

Tina-A
0

Jag skulle nog också klippt ner tänderna

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

bonnmora
0

Prova att klippa ner tänderna och se om det blir bättre, annars får du avliva den. Hade ett marsvin med samma problem, klippte tänderna på honom men han blev aldrig bättre, så han fick somna in då han bara kunde äta pellets och var mager.. Om det funkar med att klippa tänderna, kan kanske veterinären visa dig hur man gör så kan du göra det själv hemma med en klosax, så slipper du åka till vet varje gång.

Lycka till med din kanin och hoppas den blir bra!

KajsaM
0

Försök med att klippa dom hos vet. Men om kaniner lider för mycke så avliva den så det inte lider. Tänk på kaninens bästa! Vet att Noa_nisse här inne klipper tänderna på hennes kanin. :)

myriis
0

Har aldrig haft en kanin med bettfel, faktiskt. Så har inte mkt egna erfarenheter.

Kaninen kommer aldrig kunna leva helt normalt med ett bettfel. Detta är anledningen till att vissa avlivar sina kaniner, eftersom det knappast är normalt för en kanin att leva med bettfel.

Kaninen har inte bestämt själv och borde få leva iallafall, trots sitt underbett. Det är inte kaninens fel och om man gör allt för sin kanin klipper man tänderna.

Detta är dem vanliga uppfattningarna, som jag hört om bettfel. Jag säger inte att något är rätt eller fel, men du måste ta ställning till om du ska låta din kanin leva med bettfel eller avliva den.

ninis74
0

Saga lämnades tillbaka till uppfödaren för…

avlivning…

Nu finns inte Saga mer… =(

Vi tog bestlutet att avliva henne. Vi lämnade tillbaka henne till uppfödaren och hon skulle ta livet av henne.

Hennes tänder hade vuxit så illa att de övre tänderna tom. blivit så långa att de böjt sig inåt in under underkäken… så det blivit sår, hon hade blivit något magrare på bara 2 dagar, men i övrigt så var hon ju sååå pigg… EN GLÄDJESPRIDARE!

I morses låg hon i ett hörn.. och typ "hulkade" och hade svårt att svälja och så pep hon till… alltså… MITT HJÄRTA BLÖDER! Kan det varit för att hon hade ont?

Jag har bara gråtit hela dagen… vad hjälpte det att få en ny kanin då??

JAG VILL HA TILLBAKA VÅRAN SAGA !

“Turn your wounds into wisdom.”
— Oprah Winfrey

Instagram:
https://instagram.com/ninis74

Youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCUBESsjTpsmjV6mtiOckSIg

Tina-A
0

Kramar på dig!! Var ledsen och sörj henne, försök sen att komma över det. Du har ju en till underbar kanin som behöver all din kärlek

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Hopi
0

Åh vad sorgligt.. *tröst-kram* till dig, ninis74.

Noa-Nisse
0

NEJ, va synd!! men tänk på att hon hade set super bra hemma hos dig den tiden hon levde.!! och att hon inte behöverlida mer nu, men det är klart man blir ju endå ledsen, det kan man ju förstå.. MEN,, tänk på att Willma och Saga var systrar ju ?! eller var dom de ?! men men,, de kanske kan hända att hon också har bettfel i värsta fall,, så kolla upp hennes tänder nu!! bara ett tips?!!! =)

KRAM på dig!!

och du,, du ska inte klandra dig själv ju!! detta kan ingen hjälpa!!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Frida-L
0

:'(   Kramar till dig!!

Min kanin Elvis har bettfel, men han är duktig på att gnaga ner tänderna, så vi behöver inte göra något åt det! Men Om vi skulle behöva det så skulle jag välja att operera bort tänderna helt då kaniner kan leva normalt utan framtänderna!