Hårboll? Hjälp!
Hej!
Imorse när jag skulle ut till min kanin kom han inte och hälsade som han brukar, han ville inte heller ha maten jag hade med mig. Jag antog att han var förstoppad (han har varit det en gång innan, dock inte lika allvarligt). Så idag har jag masserat magen många gånger, han har fått vara ute i selen en stund och fått hoppa inne. Vid ungefär halv två drack han ca 10 ml vatten som jag hjälpte honom med. Han har ätit lite gräs & lite hö, men inte mycket. Han har kissat tre gången och för ungefär en timme sen bajsade han för första gången idag, några små klumpar. Det såg ut att vara hår i bajset, så jag antar nu att han har fått en hårboll i magen.
Nu till min fråga; Vad kan jag göra åt detta? är det farligt??
Tack om ni svarar!
/ Orolig kaninägare.
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
Du måste borsta var dag så att han inte kan slicka i sig massa päls. Så lärde vi oss på min skola jag gick gällande katterna, borde vara samma med kanin. Fäller han mycket? Kanske behöver extra b-vtamin
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag borstar honom ungefär tre gånger om dagen, för han fäller extremt mycket.
Men han hatar när man försöker borta honom på halsen, så det är nästan helt omöjligt, därför han har not fått i sig mycket hår därifrån. Men b-vitamin ska jag fixa till honom!
Förövrigt har han bajsat igen, och nu såg det bättre ut, han har piggnat till och ätit mer hö också. :)
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
Låter bra.
Men testa att ge b-vitamin, ska jag ge till min ena långhår då han fäller massor, man ska inte behöva borsta 3 gånger/dag ;)
vad gör b-vitamin för nått? :D *nyfiken* (och bra att veta ;))
Det ska jag göra! :)
Nej men ska väl inte det, men det behöver han.
vart kan man köpa b-vitamin? eller finns det i grönsaker osv. ? :) min hane fäller oerhört mycket, och mamma blir inte glad ;) (han bor inne)
#7 Finns i djuraffärer, granngården mm :)
Kanske är det som har hänt min kanin? Han brukar alltid springa omkring och äta allt som går men idag när jag kom skuttade han inte fram, han har inte ätitnågot och endast druckit lite grann… Han verkar så hängig… Känner mig sjuukt orolig eftersom detta inte alls är likt honnom! Fäller gör han, ganska mycket så ska kanske prova vitamin b …. :/
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!
#9 Vitamin B hjälper inte kaninen om den har förstoppning, däremot är det bra för pälsen och kan skynda på en fällning. Mot förstoppning kan man ge olja (i munnen med en sked eller spruta), magmassage och Motion. Ananasjuice sägs lösa upp eventuella hårbollar. Viktigt att kaninen får i sig vätska. Dock så kan det finnas andra orsaker än förstoppning/hårboll om kaninen visar de symptom du beskriver.
Ljustadalens kaningård
Jag förstog att det var mot fällningen. Några förslag på vad det annars kan vara? Glömde skriva att imorse åt han lite päron och en bit morot. Sen var han ute en stund och jag gissar att han åt gräs då… Men efter det har jag inte sätt honnom äta. :/
UPPDATERING:
Han bajsar något oftare, idag har han kanske bajsat fyra gånger typ. Men vissa pluttar är ihoplänkade av hår. Han äter mindre pellets än vanligt, men mer hö än vanligt. Men han äter inte överdrivet mycket. Han dricker helt okej. Ibland skuttar han omkring, men ganska ofta är han supertrött.
Bör jag ta honom till en veterinär? Eller bör jag vänta några dagar till och se? Finns det någon som är bra att ge vid hårbollar?
Det är nog bra om du i alla fall tar kontakt med en veterinär. Kan hända att de vill titta igenom honom ordentligt :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
# 13 - Ja, jag ber nog mamma ringa imorgon. :] Nu har han bajsat ännu mer och springer runt ordentligt iallafall! :)
Det har löst sig för min ninis också! Han är mycket piggare. :D
#15 - Vad bra! :D