Japantecknad Rex
Har frågat runt och får ingen klarhet i om Rex får vara japantecknad? Är det någon som vet? I rasstandarden hittar jag varken elller..
Otroligt tacksam för hjälp!
Det tror jag att de får… Villans Kaniner har några japaner varav ena är ställd på 95,5, så jag är stensäker på att de får det ja :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Gick in och tittade :) Har du någon aning om i vilka färgkombinationer japaner får vara?
Det brukar stå i standarden vilka färger/teckningar en viss pälstyp är godkänd i. Står det "godkänd i standardens alla färger och teckningar", så gäller det också alla färger och teckningar.
Googlade lite snabbt och hittade detta på Sunnanvindens Kaningårds hemsida:
"Färg: Rasen är godkänd i samtliga i Nordisk kaninstandard beskrivna färger UTOM viltröd, gulröd, rävröd, ljusblå, ljus gråblå, järngrå och mörkgrå. Vissa färger ser annorlunda ut hos rexkaninen eftersom dom har så kort päls.
Teckning: Rasen är godkänd i samtliga i Nordisk kaninstandard beskrivna teckningar. Dessutom kan rexkaninen ha dalmatiner teckning samt vara trefärgad."
Så japantecknat är godkänt på rex, i alla varianter som själva japanteckningen är godkänd i.
Det vill säga: gul/svart, vit/svart, gul/blå, vit/blå och brun/vit.
Som Ninnih säger :)
Är det din kanin på bilden? :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Tack snälla ni för hjälpen :) Har nu äntligen fått klarhet i frågan!
dermot: ja det är min, en hanne :)