Kastrering
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vilken månad är det bäst att kastrera en utekanin?
Tänkte på det att dom inte gillar att komma in i värmen när vinterpälsen är på.
Marie & Mozart
Nu i så fall eller runt april-maj, för juni-augusti ska man helst inte göra det pga värmen, rötmånad mm
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej.
Han är född Maj-08, så vi får väl vänta till april-maj då. För nu är han väl för ung?
Marie & Mozart
#2 Nej Man brukar kastrera från 6 månader och uppåt :)
Ja men han blir ju 6 mån i Nov o då är det ju kallt ute & kanske massa snö…
den 25:e blir han 4 mån
Marie & Mozart
#4 Du skrev maj -08 vilket jag tolkade som att han var född i maj 2008, för det är så man brukar skriva det då :)
Okej antingen vänta till april-maj eller ring och rådfråga en duktig veterinär.
Hihi jösses, det är min son som är född Maj-08, lilla kaninen Mozart är född Maj-11.
Så tokigt det kan bli ibland, inte lätt att hålla reda på alla födelsedata
Marie & Mozart
#6 haha lätt att skriva fel ;)
Det är väldigt viktigt att hålla kaninen varm efter narkos och man får inte ha hö och strö som kan fasta i såret den första veckan, så om jag var du skulle jag hellre vänta tills i vår. 4 månader är lite väl tidigt och bor han ute så störs ni ju inte av att han luktar hane ett tag…
Ja jag väntar till våren.
Har spån nu i buren, men ska det räcka med bara tidning då eller?
Hö måste han väl få äta?
Marie & Mozart
Nej tidning är inget bra underlag, hårt och eländigt. Ha spån med halm ovanpå eller spån med t.ex ett lakan.
Ja hö ska han äta. Han måste äta bra efter operationen
Veterinären rekommenderade att man skulle ha tidning den första veckan tror jag.. Eller i alla fall de första dagarna. Spån och halm skulle man inte ha tyckte de. Just för infektionsriksen. Det är lättare att byta tidningar varje dag också istället för massa spån osv. Tror en kanin klarar några dagar på tidningar.
/Jessica
Spån och liknande kan komma in i såret. Med tidningspapper är det även lättare att se om kaninen blöder medans såret läker. Tror det är därför tidningspapper rekomenderas efter operation 
Själv använder jag tidningspapper hela tiden
#11 Halm går bra, hörde jag en veterinär säga.
Så det beror nog på vad veterinären säger.
Men man kan t.ex ha spån med ett lakan på som jag skrev tidigare,d å kommer det inte skit osv i såret och det blir mjukt för kaninen.
Jag skulle aldrig låta mina kaniner gå på enbart tidningspapper även om det bara är ca 1 vecka:)
Mina går med nöje på golvet och balkongen 24/7, så jag tror som sagt att de klarar det ;)
/Jessica
Men det är en smaksak förstås. Om man har 7 lakan så kan man ju ha det :)
/Jessica
Men tack för alla svar…
Marie & Mozart
#17 Så har jag gjort efter kastrering, funkar utmärkt!
Hö måste kaninen ha och äta direkt efter narkos, eller så fort den kvicknat till i alla fall. Men sätt upp det i en hökorg tills såret läkt.
Varken halm, hö och annat strö är bra efter operation.
Då använder jag handdukar till honom när det är dags, så får han lite mjukt o mysigt..Tack för tipset
Marie & Mozart
#19 Lycka till när det blir dags!
Här kastrerar de när kaninerna är fyra månader. Min Sture blev fyra månader igår och kastrerades. Ska eventuellt kastrera min hermelin också om jag inte hittar något hem till han snart…
Ringde o hörde efter när dom kastrerade kaniner här, från 12v. Så jag kan göra det nu.
Marie & Mozart
#22 Jag hade inte gjort det. Inte före 4 månaders ålder. Kulorna måste ligga nere också som dem ska:)
så jag skulle kunna kastrera min 3-åriga kanin nästa år?
/ Linnea och grisarna <3
Han blir 4 mån den 25 sept
Marie & Mozart
#24 Ja det kan du.
Se bara till att hitta en kunnig veterinär :)
eftersom ni pratar om kastrering så måste jag bara fråga.
Kan kaninen bli för gammal för att kastreras?
min kanin är 6år. Är det för sent?
#27 Ju äldre dem är, ju större risker vid narkos
#28 okej :( Tänkte bara att han kanske ville ha en kompis. Men då vet jag inte riktigt om jag vill ta den risken.. :'(
narkos är altid riskabelt, men som sagt är det värre med äldre kaniner, som med alla djur. Det är dock en fördel att kastrera innan hanarna blir könsmogna om man vill slippa vissa könstypiska beteenden.
och vill bara tillägga att det viktiga är att det inte kommer in bakterier och skit i såret. Tidningar eller lakan spelar ingen roll, kanske är jobbigare att tvätta lakan så ofta som man kan byta en tidning för att hålla hög hygien men det kan man ju göra.
Undvik spån o halm för det finns massor plats för bakterier att växa på och så kan det fastna i såret. Det gäller ju som sagt bara några dagar i kaninens liv då hygien är viktigare än att kanien tycker det är gosigt osv :)
#29 Den kan ju ha en kompis i en bur bredvid:)
Alla kaniner trivs inte med sällskap i samma bur, eftersom dem ej är flockdjur. Jag har 3 honor tillsammans och dem älskar varandras sällskap, men som sagt alla kaniner gör inte det:)
#31 nej det stämmer ;) Men han gillar att få uppmärksamhet osv. Han bor ju i en lekstuga + ihopsittande utehage så han har ju det ganska stort. Men kanske bara är "onödigt".
#32 Vad skulle vara onödigt?
#33 va? alltså jag frågade om det var onödigt att kastrera honom. Om ni tycker jag ska göra det. (nu börjar jag ta över TS tråd känner jag. Förlåt)
#34 Om du vill att han ska ha sällskap i buren, kommer du behöva kastrera honom, annars behöver man inte. Mina 2 hanar är inte kastrerade, dem går själva.