Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1492 ggr
Itasca
0

Hopsättning = bråk?

Jag har precis hämtat en underbar lejonkille från Snowflake's uppfödning. Tanken var att han skulle gå tillsammans med min gamla hona, och bli kastrerad vid könsmognad. Både jag och uppfödaren var väl medvetna om att detta är en chansning.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av det här alls, jag har totalt haft 3 kaniner och endast som sällskap, jag tar gärna alla råd jag kan få.

I förmiddags fick de träffas i hagen, och först ignorerade/såg inte Nellie honom. När han gick fram och nosade på henne blev hon aggressiv men jag särade på dem innan något blev allvarligt. Jag satte dem i buren med ett finmaskigt galler emellan, och de nosade lite på varandra men återgick till sitt efter det. När de var i uteburen igen med kompostgaller emellan hoppade Nellie upp på gallret (vet ej om det var hotfullt/lekfullt) mot honom.

Hur gör jag på bästa sätt för att få ihop dem? Eller är det kört?

Tacksam för svar.

Asplyckans kaniner
0

lite OT

hämta min lilla bebis idag också hos Snowflake's :3

Lillhems Kaniner
0

Du borde veta hur din kanin är när den är arg. varför inte vänta tills hanen är kastrerad?

Itasca
0

#2 Skulle det spela någon roll?
Svårt att veta eftersom jag aldrig sett henne i den situationen förut, normalt är hon världens gladaste :/

Fridaaaa
0

Men du kan inte ha henne med honom nu, förrän efter kastrering, alltså efter 4 måanders ålder.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Itasca
0

#4 Ok, varför det?

Fridaaaa
0

#5 Därför att du ser inte på han när han är könsmogen. Han kan bli könsmogen nu, om en vecka eller längre tid, det vet man inte. Han kan lika väl para din hona, så blir det ungar. Så du kan inte ha dem ihop förrän han är kastrerad efter 4 månaders ålder

Lillhems Kaniner
0

#3 men du säger det ju själv?! normalt är hon världens gladaste och nu blev hon men största sannolikhet arg!

även om ja har närmare 30 kaniner vet ja hur varje individ funkar och ser på dem vad de tycker, arg, glad, busig ja allt. Du borde kunna läsa av din kanin och se på hennes kroppspråk vad hon tycker.

Lillhems Kaniner
0

Lyssna på #6!

Dock kastrerar endel vet itne förän de är 6mån.

Itasca
0

#7 Jag har inte haft henne särskilt länge, hon är omplaceringskanin.
Jag gör mitt bästa, men kan inte allt om detta som ni märker. De är särade nu och jag letar en tillfällig bur till honom tills han blir kastrerad.

Fridaaaa
0

#9 Nej det är sant, man kan inte allt, man blir aldrig fulllärd :)
Men bra att du har särat på dem. Sedan, efter kastreringen ska han vara själv minst 3-4 veckor innan dem kan bo ihop.

#8 Ja det beror på veterinären. Jag tycker bäst efter 6 månader men det är ju upp till en själv och veterinären:)

Lillhems Kaniner
0

#7 Bra!

Körsbär
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

kaninen ska faktiskt vara minst 5 månader när den kastreras enligt veterinären här. Det kan nämligen vara risk att den inte klara narkåsen när den är 4 månader…och dö. Jag fick min kanin kastrerad när han var 4½ månad och då sa veterinären att det var en risk att han inte skulle klara narkosen (han klarade narkosen och lever ett glatt kanin liv nu) efter som han var så liten.. så 5 månader!Flört

Skaffa en till bur och ställ den mittimot den andra kaninburen, tills du har kastrerat honom (ifall du ska göra det) så får dom se varandra i alla fall!Glad

Körsbär
0

och det ska ha gått 6-8 veckor efter du har kastrerat honom och sen kan du sätta ihop dom!Flört

Lillhems Kaniner
0

Ja väntade 4v efter kast med min hane, funka bra, men ju längre desto bättre.

Körsbär
0

#14 ja, jag fick info att jag skulle vänta 6-8v…men det är ju olika per veterinär!Flört

elinab
0

Jag har inte jättemycket erfarenhet men har satt ihop tre kaninpar och det gick bra alla gångerna. Läste mycket på amerikanska sidor innan jag satte ihop, där är det vanligt att hålla kaniner i par. Här är mina tips:

-Kastrera hanen och vänta ytterligare 2-4 veckor innan de får träffas. Det är en fördel att även kastrera honan, men inte nödvändigt.

-Fram tills de träffas är det bra att de vänjer sig vid varandras lukt. Eftersom båda bor hos dig kommer det ske automatiskt. De kommer att känna varandras lukt från dina kläder osv. Det är också bra om de använder samma rasthage eller likande, men inte samtidigt såklart.

- När de ska träffas första gången ska det ske på neutral mark, alltså på en plats där kaninerna inte brukar vistas. Helst på en plats där de aldrig varit tidigare. Har du ingen sådan är det bättre att de träffas på hanens revir än på honans.

- Ha tålamod. Låt kaninerna "dejta" varandra kort tid varje dag. Öka tiden när du märker att det funkar. Lämna dem inte ensamma innan du vet att de är vänner.

- Det är ok att de bråkar, rider på varandra och nafsar lite i pälsen. Det är nödvändigt för att de ska göra upp vem som bestämmer. Allvarliga slagsmål där de bits ska du stoppa.

- Om de ignorerar varandra är det ett gott tecken. Likaså om de är "fredligt" nyfikna. Eller om de äter eller tvättar sig i varandras närvaro. För att främja vänskapen brukar jag sätta mig och klappa båda när de är nära varandra och bjuda båda på godis när de träffas.

Fridaaaa
0

#13 Beror på veterinären :) Jag tycker det är förtidigt före 6 månader.
Men 4 veckor efter kastrering rekommenderar de flesta veterinärer :)