Köpa dvärgkanin
Hej, jag är ny medlem på Kanin.ifokus är även medlem på Dvärgkaniner.ifokus och Marsvin.ifokus, jag har funderat på att att skaffa kanin, men har aldrig haft kanin själv så jag vet nästan ingenting om dom.. :)
Så jag skulle vilja veta lite allmänt om kaninerna, så det är bara att skriva lite om dom t.ex vad ska dom har för mat dagligen? osv.
Mvh/ Elsa
Dem ska alltid ha tillgång till bra hö och vatten.
Köp helst av bonde och inte av det som finns i matbutiker (ej bra kvalité).
Pellets ger jag mina, man ska aldrig ge "gnagarblandning" eller "kaninblandning" utan pellets :) Finns på t.ex granngården.
Köp ej "gnagarkräcker" mm det är mer godis, som ej bör ges ofta.
Grönsaker och frukt 1-3 dagar/vecka högst för annars är det risk att kaninen blir fet :)
Dem ska ha daglig Motion, helst minst 1 timme/dag.
Ju större bur, dessto bättre. Lagligt mått för 1 dvärgkanin (under 3 kg) är 100x50x50 men större är helt klart att föredra:)
Inga kalkellermineralstenar i buren. Det ger man enbart ibland till dräktiga eller digivande kaniner. Annars kan det bland annat leda till urinsten mm.
Sitthylla ska den ha i buren, lag på det:)
Kaniner fungerar att ha både inne & ute. Ute ska den ha en bur på ben och en varmt hus att vara i (t.ex hus full med halm).
Har du den inne, så måste man se till att den inte gnager på sladdar mm (sladdskydd är väldigt bra).
Köp helt inte kanin i djuraffär. Bättre att köpa av uppfödare.
Lycka till!:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
1#Okej ,tack för svaren ! :)
Tänkte bara fråga kan man ha dvärgkanin med te.x marsvin ?
/Elsa
#2 Nej,
1. de talar inte samma språk
2. de äter inte samma mat
3. Kaninen kan sparka marsvinen och då gör den sig illa ;)
What doesn't kill you makes you stronger.
#2 Nej. Marsvin måste bo med en artfrände = ett annat marsvin :) Det är till & med lag på det :) Så dem ska ej bo ihop nej.
Okej :)
4#Jag tänkte om man har 2 marsvin och en dvärgvädur ? :)
#5 Nej inte i samma bur.
Men om dem träffas en liten stund på golvet är det ingen fara, det gör jag med mina ibland (den kanin jag har inne då).
(Hade tänkt att göra om en billy bokhylla till en bur )
#7 Vilka är måtten på bokhylla buren du tänk göra? :)
6# Okej, då vet jag :)
#1# OJ, det låter som det är ett heltidsjobb och en hel vetenskap att ha kanin. Gör inte si, gör inte så, de får absolut inte ha det, köp inte därifrån, de blir tjocka av sånt, de måste ha det o.s.v i all oändlighet.
Ts, kanin är ett underbart roligt djur, de har en bra storlek och de kan lätt bli rumsrena. De har framföralt olika behov så jag tycker att du läser på och provar dig fram litegrann. Jag har två stycken, de får både kräcker ibland och de får pellets och de är jättefina i kroppen, huvudsaken är att du släpper ut kaninen ur sin bur så den får röra på sig.
Jag köpte min hane i djuraffär och han är den som är mest framåt och social av sig, troligtvis för att han blivit så van vid folk redan från början. En jättehärlig kille.
Du måste inte göra allt perfekt redan från första dagen, utan det går bra att läsa på så du vet lite och så lär du dig resten efter hand du har kaninen. Mycket uppmärksamhet och en hyfsat stor bur tycker jag är det viktigaste du behöver tänka på, sen om du köper pellets eller gnagarblandning eller hö i affärn spelar inte den minsta roll, kaninen överlever och kommer med all säkerhet må strålande.
Lycka till!
#10 Hon frågade om kanin, jag svarade. Du behöver inte komma in här med och börja hålla på.
Gnagarblandning ska man inte ge till kanin, för det bildas fett osv runt organen plus då att kaninen blir det. Det är samma sak som att du äter skräpmat och godis var dag. Och hö i matbutikerna innehåller ingen näring i princip.
#11# Du kan fortfarande inte bestämma vem som är värdig att få kommentera dina inlägg och inte, det är bara att läsa reglerna. Du är en helt vanlig medlem som alla andra och får helt enkelt acceptera att alla inte är och tycker som du.
Jag har kaniner och eftersom jag vet vilket underbart djur det är så tycker jag det är synd att folk blir bortskrämda från att skaffa för att de inbillas att det är så många måsten och inten med i bilden. Vad hände med det roliga med att skaffa kanin, det positiva, det var kanske inte lika intressant att skriva om.
Mina har som sagt fått gnagarblandning och hö från affären och de är enligt veterinären i väldigt bra kondition båda två, kanske har de sluppit ta del av de trista fördommar som finns när det gäller allt som rör någon form av affär.
#12 Jo jag vet det. Men du har något emot mig och vissa andra har jag märkt.
Och det med gnagarblandning är ingen fördom, utan ren fakta.
Dina kaniner kanske mår bra på utsidan, men inte på insidan..
#13# Nej, naturligtvis vet du bättre än veterinären som gjorde hälsoundersökningen hur mina kaniner mår
Du kan inte ha fel, det måste vara veterinären som har fel. Suck. Vi lämnar det så får ts göra som hon vill.
Det verkar dock som att du inte är särskilt populär själv så vi ska nog släppa det innan du halkar ut på för djupt vatten.Dessutom tycker jag vi ska respektera ts tråd och inte gå till personangrepp , jag vet att det är svårt för dig men försök.
#14 Nej har jag inte sagt. Men jag litar inte alltid på veterinärer ang skötsel då jag har sett & hört veterinärer som då t.ex säger att man måste ha saltsten till kanin (vilket är galet). Alla veterinärer har inte alltid rätt så är det bara.
Jag lyssnar inte på dig, ingen har gått på personangrepp
#15# Och det har inte du heller alltid, så är det bara.
8# Den är 195 på längden och 80 på bredden :)
#17# Låter som en riktig lyxbur. Lyckliga kanin som får bo där. 
#17 Låter som en bra mått på buren till 1 kanin :) Ska du sätta galler med för då? :) Eller hur hade du tänkt? :)
18# Haha det hoppas jag 
19# Jag hade tänkt att höja höjden och sen ha plexiglas så det kan komma in lite ljus i buren :)
Sen för säkerhetens skull så kan jag ha kompostgaller som tak.
/Elsa
#17 Det blir jättebra! :D
#20 Okej låter bra:) Fast du bör ha galler för, då plexiglas inte släpper in luft, blir instängt då.
För kaniner hoppar ju bra så allting måste ju vara heltäckande:)
#20# Låter som en riktigt bra bur, tummen upp. Har du fler djur? När jag bara hade min ena hane så bodde han inne och då hade jag bara en burbotten där han gjorde sina behov, resten gick han fritt i hela huset. Men sen kom ju katterna och då fungerade det inte riktigt längre så han fick en kompis och flyttade ut i stora hagen.
Men nån gång ska jag ha en lösgående jättekanin, de verkar väldigt mysiga.
#22# Hon har kompostgaller i hela taket.
Plexiglas blir hur bra som helst och mycket snyggt dessutom.
Vill bara tillägga, djuräffären som jag hade tänkt av köpa av (inte säkert) hade dvärgväduren med ett marsvin.
Har dom fel då? …x)
#25# Man ska inte ha det men en del djuraffärer har det ändå. Jag tycker inte att man ska ha marsvin ihop med skränande fåglar heller men många har det med. Men många uppfödare och djurägare har också kanin och marsvin ihop så det är inte ovanligt.
#25 Yes, de har fel :)
Oj såg inte att ni hade skrivit :)
23# Jag har haft marsvin men dom dog nyligen ..:'(
Men vill gärna fortsätta med marsvin men vill även ha en dvärgkanin så därför tänkte jag att det skulle vara praktisk om dom bodde med varandra men det var ju inge bra så jag får se hur jag gör :)
#25 Lita inte mycket på djuraffärer, dem har sällan kunskap :) Så ja dem har fel.
#24 Spelar ingen roll, blir instängd ändå.
26#27#29# Okej :)
#28 Du kan ju ha i burar bredvid varandra:)
#29# Nej, det blir inte det minsta instängt, det blir precis som vilken hemmabyggd marsvinsbur som helst eftersom kompostgaller är nästan lika luftigt som att inte ha något tak alls.
Allting måste inte vara fel och negativt vet du.
#32 Men om du har heltäckande plexiglass så blir det instängt ellerhur?
#32 Nej man kanin måste ju ha minst 50 cm högt, marsvin har max 30 cm. Jag tror att det blir instängt, märkte det på burarna i skolan vi hade med plexiglas, därför kan jag säga att det inte är lämpligt annars hade jag inte sagt något,
Är inte mer negativ än vissa andra.
Men tänker inte förstöra TS tråd, säger bara som det är.
#29 Det blir det väl inte? Plexiglas är ju ljust och fint och om det dessutom finns kompostgaller som tak (om jag förstod det hela rätt) så kan det väl inte bli instängt, blir ju bra luft etc. Jag tycker i alla fall inte att det skulle vara några problem 
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
34# Jag tror att jag ska ha hönsgaller istället för plexiglas blir också billigare eftersom vi har hönsgaller hemma ;)
35# Okej, nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra x)
Men jag tror jag kör på hönsgaller :)
Tycker ni att jag ska köpa 2 kaniner eller mår dom lika bra att bo ensam? :)
Asså om det tex. skulle bli väldigt soligt så kommer det bli väldigt varmt i buren även om man har kompostnät i taket.
#36 Hönsnät är jätte lätt att bitta igenom ;)
Men svetsat nät är bra har jag hört
#38 De är Kolonidjur så om den får mycket kärlek av dig så mår den lika bra(Kan vara indivudelt men så är det oftast)
Sen om du vill/märker att den inte trivs bra eller saknar något kan du ju pröva med en kastrerad hane och en hona :)
#36 /#38 Hönsgaller är inte så bra, kaninerna gnager lätt igenom det! :)
#38 De mår nog bäst ensamma, de är ju kolonidjur och inte flockdjur, så i så fall så kan du ha två i två olika burar :) Fast du gör ju som du vill!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
39# 40#
Så om jag kanske svestar av kompost galler och ha det som ''fönster'' skulle det funka bättre kanske? :)
Då kan jag dela av buren så kaninen får sitt ställe och marsvinen sitt ställe :p
#41 Ja, det går säkert bra :) Men det beror lite på hur stor kaninen är, så den inte tar sig ut och slår sig (om det är högt upp), men annars så är det en bra idé :)
Hur menar du då? Marsvinen på "sitt" och kaninen på "sitt"? Förstod inte. :)
// Anka
42# Kaninen som jag har tänkt att köpa är dvärgkanin så han är inte så jätte stor precis men vi har nått special kompostgaller (som jag kunde ha till våra förra marsvin)
Jag menar att jag delar av billyhyllan så kaninen får en bit av den och marsvinen får den andra :)
Jag vet att det här kanske är en dum fråga men..på sommaren kan man ha dvärkaninen med marsvinen ute i hagen (hagen är väldigt stor)?
#44 Jag har haft det ibland och det har fungerat för mig. Min ena kanin avgudar marsvinen. Han älskar att hälsa på dem, och dem brukar ligga i hans päls:=D
Okej men isåfall får jag väll ta o kolla om dom kan vara med varandra och sen gå därifrån 
inte gå därifrån bokastavligen ,såg nu att det kan missupfattas …:)