Få två kaniner tam
Jag har två kaninungar på 13 veckor. Jag har börjat tämjt dom så att dom är orädd för mig men dom blir jätterädd när jag ska ta upp dom eller träna dom att ha en sele på (utan koppel). Och sen har jag en fråga till. Vi tror att de är en hona och en hane för att en kanin rider på den andra. Hur gammla ska kanin hannen vara för att bli kastrerad.
PS… Mina kaniner är en dvärgblandning.
Tacksam för tips? eller svar 
Om ni är osäkra om det är Hona eller hane?, så ta dit någon som kan se säkert. Och när dem är 13 veckor gamla brukar pungen synas på hane.
Och är det nu så att det är en av vår kön måste dem säras direkt.
Hane kastreras från i regel 4 månader och uppåt, beroende på om kulorna ligger som dem ska.
Sitt mycket med kaninerna i Hage. Ha inte sele förrän dem litar på dig.
Locka dem med godsaker, vara lugnt och umgås mycket med det. T.ex sitta i en Hage och läsa en bok t.ex
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
att dom rider på varann kan vara ett dominansbetéende. Min hona rider på sin burkompis som är en kastrerad hane och det är för att visa att hon är mest dominant. Fast det kan ju va så att det är en hane också.
tycker att du redan har fått de tips? som jag hade att tipsa om ovan. :) Lycka till och tänk på att det kan ta lång tid och att när dom sen blir könsmogna så kan dom ändra betéende och bli skygga, bitas och sådant. Märks inte på alla kaniner, men man får ju ha det med i beräkningen! så det hade ju varit bra om dom blir så tama som möjligt innan den perioden kommer! :)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!

Du kan ju inte tro att det är en hona och en hane bara för att den ena rider på den andra, så gör även honor mot varann, men även när man sätter ihop hona/hane för att para så brukar ofta honan börja jucka på hanen. Du måste ju kolla vad det är för kön på dom. En hane kan kastreras så fort han är könsmogen och pungkulorna är på plats, dvs, vid 4-5 månaders ålder.