Tjära?
Har läst här att det är många som har kallasfalt på burgolvet i sina uteburar. Men hur är det med tjära? Någon som vet om det är ok att ha? Just nu känns det som att det kanske inte är så hälsosamt för kaninerna och att många lager färg är bäst.
Håller nämligen på att bygga två uteburar och börjar närma mig slutet i bygget. Hoppas kunna lägga upp lite bilder här med senare.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kallasfalt är inget att rekomendera, vet inte med tjära, men vet att kallasfalt är giftigt. Foga i kanterna så kan du ha Vilken färg? som hälst!
Kul med ny bur! :))
Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus
www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥
JA då var min magkänsla helt rätt, har tätat med ute latex tror jag det heter i alla tänkbara hörn och kanter. Så det får bli ett gäng lager med färg på golvet. Den mesta färg man köper nu förtiden är ju ganska så snäll mot djur o natur vad jag förstått.
Ja ska bli så kul med nya burar, hoppas kaninerna uppskattar det med bara efter all tid man lagt ner :)
Men som sagt ska försöka göra en bild tråd sedan, brukar ju vara uppskattat och till nytta för någon.
Tjära är ju ett naturmaterial (typ kokt kåda) så det bör vara mindre giftigt än kallasfalt. Problemet är att tjära tar jättelång tid på sig att torka - och kan vara klibbigt ändå längre. Så jag skulle inte använda det under spån osv - troligen kan det fastna massor av spån i tjäran…
Själv har jag använt vanlig vit utomhusfärg i mina kaninburar, numera är nästan all färg giftfri och vattenbaserad.
Haha jo jag märkte att tjära tar ett tag o torka, köpte det främst för att ha på taket som sedan ska få plåt på sig. Målade i går eftermiddag/kväll och det är fortfarande klibbigt och fy vad det luktar.
Har nu målat golvet med tre lager vit ute färg, ska sedan slänga på ett fjärde lager med silvergrå utefärg, det borde ju räcka tycker jag. Sedan får man väll bättra på lite då o då.