Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 5547 ggr
[Becca-]
0

Sele - Skada kaninen?

Hej, har suttit och funderat på detta nu. Och man rekommenderar ju bogsele till dragiga kaniner eftersom den är mer skonsam emot halsen.
Men om jag, som har en ganska sprallig kanin som lätt tar sig ur en bogsele, är tvungen till att ha en H-sele.
Hon är väldigt dragig, och hon springer ibland snabbt och då är det väldigt svårt att hänga med.

Jag undrar då, får hon ont i halsen av att hela tiden ha ett tryck som blir när hon drar eller rycker. Eller är selen konstruerad så att den inte skadar på något vis?

Tacksam för svar.

[Wera]
0

Om det gör ont lär väl inte kaninen fortsätta dra och slita? Eller? :P Jag har alltid haft H-sele förr, dock drar inte mina kaniner särskilt mkt.

Men du kan ju pröva bröstsele! Verkligen det bästa selet tycker jag, har bara bogsele nu, då är det en rem på magen också som går från halsen till själva remmen som kopplet är fäst i. Om man drar i selet då så trycker den inte lika mkt mot halsen utan den trycker mot bröstet.

[Becca-]
0

Jo, jag har funderat på bröstsele. Men jag ville bara ha förklarat för mig om det skadar henne på något sätt med H-sele.
För ena stunden är hon helt lugn, och tittar och luktar. Andra stunden rusar hon igenom buskar som en raket. Ibland hinner jag knappt reagera, och hon får ett "ryck i halsen" av att det tar tvärstopp.

Sedan är det ju så att för henne ska allting gå så fruktansvärt snabbt. Hon ska ha på sig selen på 3 sekunder, och annars blir hon jättesur. Så jag vet inte om hon skulle ha tålamod att jag satte på henne en bröstsele, om du förstår vad jag menar :)

[Wera]
0

#2 Jag tycker bröst sele går ganska fort att sätta på, stoppa i ena tassen i ett hål,sedan bara dra över den och knäppa på den runt magen, H-sele har ju två knäppningar, hals och mage :)så det lärväl gå ungefär lika fort?

Vet inte om H-sele "skadar" henne dock.

ElinJL
0

Är hon rädd för saker när hon springer så snabbt eller springer hon för att hon gillar att springa snabbt? Om hon kanske tycker att det är läskigt på gården så kanske du skulle kunna ha en Hage sen går du med henne i hagen, asså att hon har sele och koppel på sig i hagen så att det är som att ni är ute och går fast att hon inte kan springa så fort?

/Elin 
Medarbetare på Tävlingshundar

Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

Kristall
0

Om hon drar är det bara koppelträning som gäller, vilken sele som helst gör skada på en dragande kanin i längden.

En lång lina på flera meter och full koncentration på kaninen, så kan hon "rycka iväg" utan att det tar tvärstopp och du hinner kalla tillbaka henne med rösten. Enligt min erfarenhet stannar inte en kanin när kopplet "tar slut", utan den fortsätter dra och drabbas i värsta fall av panik eftersom den upplever det som att den sitter fast och flyktinstinkten tar över.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Wera]
0

Alla kaniner jag haft har stannat när kopplet "tagit slut" eller när jag håller emot med kopplet. Oavsett om de varit selevana eller inte :) Men jag kanske haft turen att inte ha kaniner med jätte mkt spring i benen ;)

[Becca-]
0

Vissa gånger har det varit snöras som har skrämt henne, men för det mesta gör hon sina glädjerus och skutt. Har provat att ha henne i hagen med koppel och sele, men där får hon panik!

Jag har provat med långt koppel, och jag har full koncentration på kaninen hela tiden.
Jag tyckte personligen att det var trassligt och jobbigt med ett långt koppel, och jag har just nu 3 m. Hade då ca 5 m.
Jag springer med så gott det går, men hon springer mycket snabbare. Så det tar inte tvärstopp men hon får "dra" lite, i och med att jag är lite långsammare.

Kristall, hur menar du att vilken sele som hellst gör skada i längden?

Westham
0

Som alla flyktdjur så drar dom även om det gör ont, bättre ont än död.

Mina spralliga hermelutt blandfisar har h-sele jag kollar då o då så det inte dras åt runt hals.
Sen byter jag selar när dom känns slappa och gammla, nya håller storleksinställningen bättre. :)

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

Kristall
0

#7: kaniner är ju (liksom alla djur) inte gjorda för att ha remmar/selar på sig och ett ryck är ju trots allt ett ryck, oavsett om det tar i halsen, bringan eller under magen. Tänk dig att tvärnita i en bil och stoppas av säkerhetsbältet, det gör ont även om det inte tar i halsen.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Liiilly]
0

Jag har också en kanin som ibland kan börja springa som en galning, hon kanske tycker det är lite otäckt med bandet som stramar mot halsen? Har en h-sele för tillfället men jag undrar om det är värt att byta till en bogsele?

Jag har en sele från libraartic, är bogselarna från rabb-it bra? Har för mig att banden var lite breda..

[Becca-]
0

Egentligen tror jag inte hon är en kanin som ska gå i sele. Eller vad man säger. Ingen människa skulle kunna klara av att springa efter henne, eller överhuvudtaget hinna med i hennes takt. Men när man ser henne i hagen, ser det ut som hon så gärna vill komma ut..

Jag tror att den stora kompostgallerhagen får räcka för henne. Sedan kanske jag tar ut henne någon gång bara, det skadar kanske inte lika mycket?

Jo, tänkte precis som John. Att det kanske inte spelar någon roll om det gör ont när hon drar. Snöras är ju snöras och går inte att undvika nästan.. Speciellt inte när man inte är beredd.
Och hennes sele stramar ju inte runt halsen (kan komma i med 2 fingrar emellan), utan det är mera att hon rycker så..

sarrad
0

Jag använder "zipp-koppel" på 5 m istället för "vanliga" i typ nylon. Båda mina kaniner gör så som du beskriver din, "luktar snällt springer plötsligt". Då blir det inte trassligt då kopplet drar in sig själv efter behov Glad