Ensam kanin?
Jag har fått en kanin för någon månadsen och undrar nu om de är typ som marsvin, att dem måste ha en kompis?
Testade att släppa ihop honom och marsvinen men det gick inte så bra.
/ Linnea och grisarna <3
Kaniner är inte flockdjur, dem är kolonidjur och trivs bäst med sitt eget revir. Dem flesta har kaniner ensamma så du behöver ingen kompis. Att sätta ihop en redan vuxen kanin med en annan kanin är i dem flesta fall helt omöjligt. Det är inte bra att ha kaniner och marsvin tillsammans, dem flesta med kanin brukar säga att det är det men det är det inte. Kaninen kan smitta ner marsvinet och desseutom pratar dem inte samma språk. Så jag tror han har det bra som han har nu.
Din kanin kan ju få träffa marsvinet, eller andra kaniner under kortare "lekstunder" om det är en vän som är ägare. Men kaninen trivs nog bäst med att bo ensam, den har ju trots allt dig och blir inte ensam :)
Nej dem är inte flockdjur. Vissa kaniner trivs ihop med andra kaniner andra inte. Mina 3 flickor bor ihop, har märkt att alla 3 är mycket lyckligare nu :)
Jag har både kanin och marsvin och har bara 1 kanin inne, men han och marsvinen får springa lösa i vardagsrummet ibland tillsammans :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej då vet jag, läste nämligen i en bok att dem var flockdjur men då vet jag helt säkert :) Min kompis har 2 kaniner utomhus och säger att man måste ha dem 2 st ifall dem är ute och 1 ifall dem är inne stämmer det??
/ Linnea och grisarna <3
#4 Nej det stämmer inte. En kanin måste inte ha en kaninkompis. Ska man ha 2 kaniner ihop bör dem vara 2 honor som är syskon (uppväxta tillsammans) eller 1 kastrerad hane med hona. Så nej, du måste inte ha 2 kaniner tillsammans bara för att dem bor ute:)
Jag har bara en kanin, han trivs utmärkt med uppmärksamheten han får. Han blir för osäker med andra kaniner. Ägna mycket tid åt honom bara. :)
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
#4 Det stämmer inte. Du kan ha en kanin ute ensam också, det viktiga är bara att den inte blir övergiven, utan att du ger den uppmärksamhet oavsett om den är inne eller ute. Du kan ha fler än en kanin inne också, det handlar inte om vart de är så länge som de får den uppmärksamhet och behandling de behöver :)
sen har jag även en fråga till: jag läste i samma bok att man var tvungen att kastrera kaninhanar även om dem inte var tillsammans med någon?
/ Linnea och grisarna <3
#8 Nej det måste man inte, Den boken borde du kassera för den verkar inte stämma alls. Jag har aldrig kastrerat hanar:)
#9 haha den var från bibblan :) som tur var
/ Linnea och grisarna <3
#10 Hehe ok vad hette den? Rekommenderar att du läser artiklarna som finns här på sidan, du hittar dem om du klickar på "artiklar" högst upp till vänster på sidan:)
#11 har lämnat tillbaka den nu men tror att den hette typ Dvärkaniner lyckliga och friska eller nåt
/ Linnea och grisarna <3
#12 Okej :)
Men läs du artiklarna här, och fråga gärna oss här inne istället:)
#13 det ska jag göra :)
/ Linnea och grisarna <3
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Tycker inte kaniner ska träffa varandra för "lekstunder", ska kaniner gå ihop så ska dom, det är inte som två hundar som träffas å leker.
#15 Jag ser inget fel alls i att kaniner får träffas för att leka mellan varven. Det är ett av många sätt att aktivera min kanin. Hon har en "kompis" hon träffar någon gång i månaden, och de skuttar då omkring tillsammans, ger varandra både blad, leksaker och pälsvård. Har tidigare haft kaniner som fungerat likadant. Det är individuellt mellan kaninerna hur de fungerar, min är social och älskar uppmärksamhet och lek med alla, även andra djur.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
mina går tillsammans då de ska det enligt länsstyrelsen.men jag tar lite vad de säger med klackspark
#16 i regel blir kaniner stressade om dem bara får träffas då & då, för då måste dem göra om hälsningsritualen hela tiden
Nej, kaniner måste inte ha en kompis enligt lagen, men den bör. Jag har personligen märkt att de flesta av mina kaniner (honor) trivs bäst med att bo tillsammans med någon i en stor bur så att de kan ha ett eget revir. Jag skulle dock inte sätta ihop två vuxna, för risken är så stor att det blir bråk. Ibland går det dock bra, ibland inte. Hona-dotter eller två syskon brukar gå bäst.
Många missförstår att kaninen är kolonidjur och att de då inte har behov av andra kaniner runt sig. Ett kolonidjur lever med andra artfränder runt sig och träffar kontinuerligt andra kaniner. De kan till och med mysa tillsammans, kolla på Rabbisarna på Gotland.
Jag tillhör den skaran som tycker att en utekanin bör ha en kompis (kanske i en bur bredvid gärna med bara galler mellan om man inte vill eller kan ha dem tillsammans). En människa kan såklart ersätta en kaninkompis om man vet med sig att man ägnar mycket tid åt sin kanin, och då tycker inte jag att en timme/dag räcker.
Ljustadalens kaningård