Bada kanin?
Hejsan!
Det var typ förrförra veckan som jag fick en kanin av min kusin som inte kunde ha den längre.
Jag kan ju inte så himla mycket om kaniner men jag undrar iaf. om man kan bada kaniner.
Det hade varit jättesnällt om jag fick svar!
Tack!! <3
/ Linnea och grisarna <3
En kanin bör inte badas om det inte är ett absolut måste.
Ett absolut måste är att kaninen är såpass smutsig att den inte klarar av att rengöra sig själv.
Men att bada en kanin bara för att, bör undvikas.
Dels för att det naturliga fettet i pälsen som gör att den står isolerar, förstörs.
Sen även för att kaninen då lätt kan bli förkyld, vilket fort kan gå illa.
#1 ok tack, ska tänka på det då :)
/ Linnea och grisarna <3
Jag har duschat min nuvarande kanin på grund av att jag parasitschamponerade henne. Det är en av de få anledningarna att "tvätta" en kanin…
OM du ska bada (eller duscha är nog bättre) kaninen så tänk på att deras kroppstemperatur är högre än våran (ca 38,5 om jag inte minns fel) och att de därför behöver lite varmare vatten. Känn på det på handleden själv en stund, det ska inte vara för varmt..! Och sedan är det jättenoga att du torkar den med handduk så länge som möjligt och låter den torka utan drag i ett varmt rum.
Varför vill du bada dem?
/ N~
Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom
I och med att han får springa löst i vår trädgård hemma och att han älskar att gräva hål så tänkte jag typ att man kanske kunde tvätta av tassarna ev. kroppen om det behövs :)
/ Linnea och grisarna <3
#4 När det gäller jord och så kan kaninen tvätta bort det själv, så länge det inte blir för tjocka lager lera eller liknande.
Kaniner är renliga djur och får oftast bort smutsen själva, men tänk dock på vad h*n får i pälsen. Min innekanin lyckades få ketchup på sig, och det är ju knappast något man vill att kaninen ska lapa i sig. Så bada kaninen vid behov enbart, det är inget som behövs göras på rutin :)
Och sedan är det som #3 säger, tänk på temperaturen och att torka kaninen!