Öka i vikt?
Jag har en äldre herre på 6 år hemma hos mig. Han har bott här i ca 1 månad. Han var smal redan när han kom men han blir smalare och smalare och nu känner man ryggraden ordentligt.
Han har självklart fritillgång till hö, som han äter av. Dock äter han inte så mycket. Jag har testat olika hösorter för att se om han gillar något bättre, men han är likadan med alla sorter. äter, men inte så mycket som han borde.
Pellets har han alltid i sin skål men han smakar inte ens. Jag har även där testat hur många olika sorter som helst men han äter inte, inte havre absolut inget torrfoder alls gå ner. Inte ens kaningodis..
Frukt och grönsaker får han varje dag. Äpplen och päron finns i trädgården så det får han dagligen. Han äter, men inte så mycket. Absolut MAX ett halvt litet äpple, men oftast inte ens så mycket. han får också olika sorters grönsaker varje dag. Han smakar lite, men han har aldrig ätit upp en hel bit.
Gräs äter han lite när han är ute i hagen. jag plockar också gräs och maskrosblad åt honom varje dag. Men han äter inte det korta gräset som finns på gräsmattan, utan endast det nyuppväxta färska gräset. (det växer sånt under hans bur). Det brukar han äta upp det mesta av, men han lämnar gärna.
På söndag är det meningen att han ska flytta till ett nytt hem. Han ska kastreras och bo med en hona. men jag vet inte om jag vill skicka iväg honom när han inte äter.
Jag har kollat efter mask hur många gånger som helst men det finns inte ett endaste spår. Jag har också klippt tänderna på honom. Men ingenting hjälper..
Han är hur pigg som helst och är alltid lika glad när man kommer till buren.
Finns det något mer jag kan göra? Jag har fått helt slut på idéer nu.
Kan det vara åldern? Det är den enda förklaringen jag kan se just nu.. Att han är gammal och inte orkar äta lika mycket/tar inte upp lika mycket näring.. Och är det så känns det ju inte som att han ska behöva genomgå en kastrering.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
putt
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ingen som har något tips?? :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Såvida han inte har mask, eller någon annan sjukdom, så tror jag mycket väl att det kan vara åldern som tar ut sin rätt. Han verkar inte vara "i form" för en kastrering, men du kan ju alltid rådfråga veterinären och se vad de tycker.