Misshandlad kanin.
Nu måste jag verkligen skriva av mig för jag blir så förbannad!
Jag varnar för långt inlägg.
Det finns en gård en bit i från mig där jag bland annat fick min ena kanin ifrån + mitt ena marsvin. Min kanin, Sophie, bodde i en liten råttbur, levde i sin avföring & fick aldrig mat, vatten eller hö. När jag hämtade henne var hon mager, hennes tänder väldigt långa & hennes tår hade börjat vrida sig pga av för långa klor. Hon var då 1 år & nu är hon 3. Mitt marsvin var i samma skick & han är nu alldeles livärädd. Han fick jag ta hem nu i juli bara.
Dom har haft hästar & får & nu har dom katter, en kanin, höns, getter & hundar. Getterna får aldrig mat & lever bara på bajs & mögligt hö & kanske lite vatten. Hönsen har sår & infektioner från bråk & jag hittade tre små kycklingar i så dåligt skick att dom inte kunde röra sig. Hundarna lever i små burar utomhus & katterna är instängda i en gammal lada. Hundarna har aldrig fått vara ute & katterna är slöa & hängiga.
Jag var där bara för någon dag sedan för att titta till djuren (vilket jag ofta gör, är så himla orolig för stackarna) & gav getterna mat som jag tagit med mig. Samt gav dem vatten & samma med hönsen, hundarna & katterna. När jag kom tillbaka till getterna för att hämta vatten fick jag se husets ägare stå & försökte klappa kaninen som var där. Kaninen attackerade ägaren (kan meddela att det gör hon aldrig mot mig, hon hoppar snabbt upp i mitt knä. Dessutom är det Sophies mamma) & ägaren blev väldigt arg. Slet upp kaninen, Sofia, i öronen & slängde in henne i väggen. Panikslaget skrek jag åt ägaren & frågade vafan hon höll på med. Då svarade hon:
"Kaninen attackerade mig ju, då har jag rätt att göra illa henne".
Jag började gråta, fortsatte skrika & jag var så arg att jag visste inte riktigt vad som kom ut ur munnen. Hon tog upp kaninen som för tillfället hade tuppat av från smällen, men snabbt kvicknade till & fick ett slag i ansiktet & ägaren kastade in henne i hästboxen där hon höll hemma. Kaninen vinglade till & jag såg att hon knappt kunde gå. Ägaren gick med bestämda steg därifrån & lämnade mig, gråtandes. Jag tog upp Sofia & klappade henne över öronen där Sofias dotter, Sophie (min kanin), älskar att bli klappad. Sofias ena öga hade smällt igen & hon haltade. Jag gav henne lite gurka & nässelblad jag hade med mig till henne & försökte få i henne lite vatten. Jag la henne i hörnet av boxen & sprang in till ägaren & började skälla ut henne, men jag tror inte riktigt hon lyssnade på mig.
Nu är ägaren polisanmäld för djurplågeri. Djuren vet jag inte riktigt vad som hänt med, men jag tror polisen tog hand om dem.
Jag finner inga ord för dethär. Det var det värsta som någonsin hänt mig.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Usch och fy hur man kan behandla sina djur alltså! Skönt att hon blev polisanmäld!:)
Weinertecknade dvärgteddys i olika färger
Men om du har vetat om denna misär en längre tid, varför krävdes det att hon skulle dänga kaninen i väggen för att du skulle reagera och göra något?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
nää fy f*n !! usch va hemskt… tur att hon är polisanmäld… jag förstår bara inte varför djurskyddet inte har kontaktats tidigare ? för du har ju vetat om detta ett tag förstår jag ? missförstå mig inte nu, vill inte lägga skulden på dig eller så ! har någon annan vetat om detta ?
#3 Jag har ingen aning om nån annan vetat om detta förut. Och jag har berättat det för mina kompisar iallafall. Men jag berättade nu för min mamma & hon reagerade direkt. Men det har inte varit såhär himla hemskt tidigare.. Särsilt inte när jag hämtade kaninen. Dom orkade bara inte ta hand om henne, men dom hade tydligen tid för alla andra djur. Efter att jag hämtat marsvinet så upptäckte jag hur djuren hade det.
Dessutom var jag för feg för att säga till henne. Men inte denhär gången.. Dessutom har jag ändå försökt ta hand om djuren så gått som det bara ha gått, så dem har ju inte haft det så hemskt som jag beskriver i texten. Så hemskt var det när jag besökte gården för ca en månad sedan kanske. Sedan dess har jag tagit hand om djuren, så bra som jag kunde..
Visst, jag känner mig ganska elak när jag inte sagt nånting tidigare. Men jag har inte vågat bara, & jag erkänner själv att det var INTE okej av mig.
Jag skulle ha tagit med mig Sofia hem.
#6 Räknas inte det som stöld?..
Hur gammal är ägaren till dessa stackars djur? Gick in på din sida och såg att du inte var så gammal, så då förstår jag om det inte är lätt för dig att säga ifrån, men om det händer något liknande någon mer gång så kan du ringa anonymt till länsstyrelsen och berätta vad du har sett, så skickar dom ut någon kontrollant som tittar på djuren. eller så kan du be någon vuxen hjälpa dig med det.. va bra att din mamma reagerade också! hoppas djuren får det bättre nu.. uppdatera gärna om du får reda på något mer ang. vad som ska hända med dom nu
# 7 i mina ögon är djurplågeri värre än stöld av ett skadat djur ;)
#8 Jag vet inte hur gammal hon är. Men mellan 40-50 år kanske.
Jag ska försöka ta reda på vad som händer med dem.
#9 Håller med dig om det.
Nej fy! Det är för hemskt!
Modigt av dig att säga ifrån TS. Tur att polisen har gripit in, hoppas ägaren får djurförbud.
Usch! Stackars djur! Jag har en bild i huvudet av någon som tar en kanin i öronen och slår den i väggen… Usch! Tur att hon är polisanmäld! Skirv gärna hur det går senare!
Hälsningar Jossan
Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se
Ett bra sätt att att dokumentera med kort och sedan anmäla till länsstyrelsen när sånt här händer. Har man mycket bildbevis och gärna från under en längre tid så brukar de sätta lite fart!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Usch hur kan man misshandla ett oskyldigt djur !
Jag hade tagit med mig den misshandlade kaninen hem till mig och tagit hand om den oavsett om jag fick eller inte fick!
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Om det är polisanmält så bör troligen länsstrelsen också bli kontaktad.
Fast jag tycker att du ska ta kontakt med länsstyelsen redasn imorgon och berätta detta akuta ärende. Tyvärr så prioriteras inte djuren så högt av vad juag tror till viss del kan vara en resursbrist.
Men när sådana här saker sker så måste polisen iallafall verkställa omhändertagandet av djuren på LST´s order.
Är djuren i dåligt skick kommer de troligen att avlivas, så vill du ha kaninen skulle jag råda dig att tala om det för LST direkt, för det är inte ovanligt att man avlivar direkt på plats.
Polisen kommer troligen inte lämna ut någon vidare information till dig då det troligen blir skyddat av sekretessen. Men alla handligar i detta ärende är offentliga handlingar hos LST då man som djurägare inte ofattas av samma rättskydd i sådana här ärenden.
#16 Mamma kommer ta kontakt med dem imorron på morronen.