Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1052 ggr
BusBella
0

Avla fram ny ras - Wienerlejon

Nu är det så att jag har funderat över det där med att avla fram en ny ras. Har ju två stycken lejonhuvad dvv/hermelin/teddydvvs tjejer här hemma nu. Bebbar än så länge. Hade tänkt mig en en hermelin till utseendet, lite större kanske. Med lång teddypäls. Dem kan vara Vilken färg? som helst med stora wienertecken och blåa ögon. Det skulle vara en hoppras så du ska hoppa så mycket som möjligt med dina kaniner. Bara dem fina ungarna får fortsätta i Avel och vi ska kämpa hårt för en godkänd ras. Eventuellt behöver jag få in mer hermelin i mina kommande linjer men vi får se hur ungarna utveckas. Sånt som inte godkänns är icke wienertecknade, icke blåögda, för stora, för små, hängöron, för stora öron och kort päls. Skulle ju isåfall behöva fler uppfödare sen när det är dags att få mina första kullar med wienerlejon. Säg gärna vad du tycker och allting och sånt.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Zvintos
0

En liten tanke bara. Varför avla in dvärgvädur och teddydvv om du är ute efter en hermelin? Troligen lär det påverka längden på öronen ett tag framöver. Då tycker jag det är bättre att använda dig utav något annat. Särskilt i och med att du räknar upp att just icke godkända drag är för långa öron.

Just hermelin med teddyliknande päls är det väl någon som håller på med och försöker få som hermelin angora, då hermelin är godkänd i pälstypen angora.

Sen - godkänd ras enligt vem?

Såna saker kan vara bra att tänka på också. Glad

[sstorm]
0

Om du  planerar att få rasen godkänd i nordisk kaninstandard så kan jag säga att de kommer inte gå, wienerteckning kommer (förmodligen) aldrig bli godkänt. Dessutom finns de redan massa hermelutter med lejonman med vita tecken hej och hå.

BusBella
0

#1 Har inte avlat in de raserna men mina har ju det.

#2 Jaha… Kanske blir hoppkorsningar för mig istället då.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Katti
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man kan tyvärr inte ha en ras där bara wienertecknat är godkänt. En wienertecknad har alltid ett anlag för vit blåögd, så i parningar mellan två wienertecknade blir det (statistiskt sett) bara hälften wienertecknade, en fjärdedel vita blåögda och en fjärdedel som inte har wienerteckning. Tråkigt om hälften av avkommorna inte kan bli godkända.

Trevliga hopp- och kelkaniner kan du säkert föda upp, men räkna inte med att det någonsin blir en godkänd ras!

Ljusta
0

Om du vill ha kaniner som är små som hermeliner och har lång teddypäls så låter ju Dvärgteddy som att det passar bra. Och det är en redan existerande ras (men inte erkänd i Nordisk kaninstandard, men finns som sagt ändå). Och då ser jag ingen riktig vits med att blanda massor av raser för att få det man vill. Kolla hellre in ex Teddykaniner i fokus så ser du några Dvärteddys om du letar :)

Edit, Hermelin angora är som sagt lik Dvärgteddy och är godkänd. Men wienertecknat är ingen Godkänd färg? (och kommer heller aldrig att bli det).

Ljustadalens kaningård

Borgbackens
0

Låter som dvärgteddy´s du beskrev.. ;)

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

[Luppa]
0

Wienertecknade Lejon/hermeluttkorsningar finns det redan massvis av. Kolla Blocket.