Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1426 ggr
dermot
0

Böld?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Charlie har fått något som jag tror är en böld precis vid "snoppöppningen". Den ser ut som en varfylld finne - kanske lite överdriger men jag tror ni förstår! - och jag undrar vad man ska göra med den? Någon som har en teori varför den uppkom? Den är inte alls särskillt stor kanske 2-4 millimeter (?).

Han är 6 år gammal, äter, bajsar och dricker som han ska.

Hur tycker ni jag ska göra? Ska jag åka till veterinären eller går det att "behandla"/eller ta bort hemma?

Tacksam för svar! :)

Hälsningar Annika

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Chieko
0

Ring och rådfråga veterinär, alltid bäst!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

dermot
0

#1 Då gör jag så :) Ska se om vi får fatt på de imorgon.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[m-i-r-a-n-d-a]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

man kanin hane har också haft sånt men jag klämde på den så kom allt var ut sen försvann de D:

Clariiz
0

Hade en hona för ett par år sedan som hade något liknande.
Hon hade den säkert 1½ år utan några problem. Sedan dog hon av andra orsaker.

Tror inte det är någon fara, men du kan alltid rådfråga med en veterinär. Det är ju heller inte säkert att våra kaniner har samma sak :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

dermot
0

#3 Usch då, jag vet inte om jag vill det, ska fråga vet. vad h*n tycker. :)

#4 Okej, han verkar inte ha ont, mamma kände på honom och så och han reagerade inte alls, men de är ju också det svåra med kaniner! ;) Men som sagt så ringer jag vet. och hör!

// Anka

Clariiz
0

#5; Det gjorde inte min hona heller :) Hon var helt som vanligt. Min veterinär tyckte vi skulle låta den vara så länge den inte störde henne på något sätt. Alla kan ju få sådant, även vi människor.
Men bra att du hör med vetten iaf! :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

dermot
0

#6 Okej :)

ska se om jag kan få en bra bild på det imorgon eller något så kanske du kan jämföra och se om det ser likadant ut? :)

// Anka

Clariiz
0

#7; Absolut!

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Ida-M
0

Kan det möjligtvis vara en varböld tror du? Min kanin fick en sån i somras och det är tydligen vanligt att lite äldre kaniner får det. Vi åkte till veterinären som försökte klämma ut det, tyvärr var bölden vid örat, på ett dumt ställe. Senare var vi tvungna att operera henne eftersom de inte fick ut allt var. Det är vanligt att de kommer tillbaka också. Hon reagerade inte heller när man kände på den.

dermot
0

#9 Mycket möjligt! Ska fråga om det när jag fåt tag på vet. :)

Fick inte tag på någon vet. idag! Förstår inte varför men det var tydligen klydd med deras telefonlinje!

Ska prova igen imorgon. :)

// Anka

Katti
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om kaninen inte är påverkad och inte reagerar när ni tar på den så skulle inte jag bry mig, annat än att man håller koll så klart. Det kan mycket väl vara en fettknöl bara. De kan sitta kvar flera år eller försvinna med tiden.

dermot
0

#11 Okej, får se hur jag gör :)

// Anka