Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 3337 ggr
[Kaningården]
0

Går det?

kan jag sälja en kanin jag har haft i en vecka, till en kompis, jag orkar inte ha kvar dej.?

Ljusta
0

Kan kan du väl, kaniner brukar vara anpassningsbara. Men då tycker jag sannerligen att du inte tänkte igenom köpet av kaninen och skulle inte ha köpt den alls! Kaniner är levande djur och ingen slit och släng vara.

Hoppas för övrigt att denna inte är någon av de omplaceringskaniner som du sagt att du kunnat ta emot. Det är inte snällt att låta en kanin byta hem så snabbt för att man inte orkar med den, speciellt om den redan kanske har en trasslig bakgrund.

Ljustadalens kaningård

[Cameliont]
0

Varför skaffa kanin om du tröttnar så fort?

[Cameliont]
0

#1 Vi skrev samtidigt, menade inte att upprepa vad du sagt.

Eriikaa
0

Säger som de två över.

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

[Kaningården]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

de är en gotlandskanin, inte omplaceringskaninenrna.

Är gotlansdskaniner bra på att hoppa?

Skogsdalens
0

Varför orkar du inte med den?

Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk Glad

dermot
0

#5 Så du har fler kaniner än denna du vill sälja vidare? Hur "orkar" du med dem då?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Kaningården]
0

6 & 7# jag tycker inte om den och den blir så stor.

När man avlar och säljer kaniner, kan man köpa in kaniner träna dom i hoppning och sälja dom?

dermot
0

#8 Varför köpte du den, då? Jag menar det är ett levande djur och den ska inte behöva flytta som #1 och #2 säger, hit och dit. Köper man ett djur så ska man ha kunskap om den (och däribland veta hur stor den ska bli) Men visst, sälj du den. Men TÄNK EFTER nästa gång.

Hur menar du då? Ska du köpa in kaniner, träna dem och sedan sälja dem? Det blir ju samma sak!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[toftaholmskaniner]
0

Det finns inga lagar kring vad man får lov o göra med sina kaniner, varför man säljer eller hur ofta man säljer eller om du tränar upp och sedan säljer.
Men har man fler än 6 kaniner per år (oavsett varför/hur man har dem) så måste man ha tillstånd från länsstyrelsen. Kolla med din kommun om vad dem säger.

[Cameliont]
0

Tycker det låter som du bara tycker det är skoj att köpa och sälja kaniner. Hur gammal är du? Skaffa mjukisdjur istället, kaniner behöver trygga hem där de tas väl omhand oavsett om det gäller sälskap, Avel eller hoppning. Köpa och sälja hela tiden är ju bara dumt och respektlöst mot kaninerna. Så tycker jag i alla fall.

Zvintos
0

#10: "Men har man fler än 6 kaniner per år (oavsett varför/hur man har dem) så måste man ha tillstånd från länsstyrelsen. Kolla med din kommun om vad dem säger."

Det stämmer faktiskt inte, lagen gör skillnad på anledning.
Om man har fler än 6 burar för upplåtande (dvs omplacering/uthyrning) eller omplacerar fler än 6 kaniner om året måste man ha tillstånd.
Men, hobbyuppfödare behöver inget tillstånd även om de så skulle ha 50 kaniner.
Lina har skrivit en tråd om detta innan, där det står lite mer om detta med tillstånd.

[Kaningården]
0

jag är 14 år, jag har 9 kaniner,

Fridaaaa
0

Man tar inte hand om en kanin om man inte vill ha den.
Och gällande rasen, att det blir stor, vet man ju innan.

Men ja du kan sälja den till en kompis. Men tänk dig för innan du skaffar fler djur till nästa gång :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Norberg90
0

Jag blir helt bestört när jag läser sånt här. Det är alldeles för lätt att skaffa ett djur.

TS. Visste du inte att en gotlandskanin blir stor när du köpte den?

Jag tycker alltid man ska tänka ett bra tag innan man skaffar ett djur.

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

BusBella
0

*Kommentar borttagen av moderator, då den bryter mot sajtens skrivregler*

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

[toftaholmskaniner]
0

Men var hamnar just denna frågan då? Syfte att tjäna pengar? Det är ju ingen Avel för "eget bruk". Det är mer omplacering då? Ts vill ju inte behålla kaninerna utan bara träna upp dem, om jag fattat det rätt? Sen kan man ju diskutera i all evighet om man personligen tycker det är rätt eller fel men det finns ju inom många djurslag olika "hem" där djuren tränas upp för att sedan säljas vidare. Tex inom ridsport så finns det hur många tillridningsföretag som helst. Jag säger inte att jag är för det, missförstå inte. Jag tror dessutom att det är svårare att rida in en häst än att lära en kanin hoppa.

Zvintos
0

#17: Då hamnar det troligen inte under eget bruk, utan under "yrkesmässigt", eftersom syftet mer eller mindre då blir att tjäna pengar.

spacesheep
1

Är TS seriös? Du måste läsa på angående rasen du skaffar innan du faktiskt skaffar den. Klarar du inte av stora kaniner bör du inte ha köpt den från början.

Och om du vill omplacera en kanin bör du uttrycka detta på ett bättre sätt. Jag skulle då aldrig sätta en kanin i dina händer. Jag tycker dessutom inte att det är okej att träna kaniner för att sälja vidare. Skaffa som sagt är mjukdjur istället, det tär på kaniners psyke när de måste flyttas runt konstant.

Tänk över nästa kaninköp, särskilt när det gäller omplaceringskaniner. Har du inte tiden bör du inte förstöra för de små djuren.

BusBella
0

Oops, där blev jag anmäld. Hoppas iallafall TS såg vad det stod. Med kaniner får man göra vad som helst verkar det som, men att säga vad man tycker blir det inte tal om.

Mind your language.

/Emma

natha-mjau
1

man köper inte en kanin utan att ta reda på fakta om den och rasen… blir så frustrerad….
stackars kanin säger jag bara.

Bamse 08
0

Tycker som #1 Att det kan du väll göra om det är en engångsak, men tänk igenom ditt köp nästa gång.

Fast håller med om att man inte köper en kanin och sen trötnar man.

Hur sjutton orkar du med de 9 andra om du inte orkar ta hand om den här? Man köper ju bara så många man orkar ta hand om eller?

Vist så är det bättre att den får hamna i någon annans händer som sköter om den.

Men om du tröttnar kanske gossedjur är bättre.

What doesn't kill you makes you stronger.

mjuhm
0

Jag föstår inte riktigt hur du tänker när du köper en kanin som du ändå inte vill ha? Hur orkar du med dem andra 9 kaninerna? Jag upprepar säkert de många har sagt (inte läst igenom hela tråden) men jag blir fruktansvärt arg när jag får se sånt här. Och jag menar inte heller att vara otrevlig men det är ju nästan synd om kaninen?

Detta kanske är ett dåligt exempel.
Men enligt mig är det som att skaffa barn & sedan tröttna på barnet bara för att man inte tycker om den eller nåt liknande.

Tänk igenom nästa köp av kanin & läs på om det olika raserna innan du skaffar en. Så kanske du vet hur stora kaninerna blir..

Håller förövrigt med dem andra, skaffa gossedjur. Dom kan du slänga bort när du tröttnar.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

LinneaJohaanson
1

Fyfan… att det ens finns folk som tänker såhär!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

spacesheep
0

Alla som uppmärksammat denna tråd kanske ska hålla ett vakande öga över TS och inte ge denna möjlighet att köpa/ta hand om fler kaniner på iFokus. Som ett tecken på att vi inte uppmuntrar sådant beteende. Bara en tanke.

[Kaningården]
0

AMEN LUGNA ER!!!!!

Kan jag skicka iväg en unge som är 6,5 vecka gammal?

natha-mjau
0

#23 jag håller fullständigt med dig, jag ser mina djur/kaniner som mina små barn och jag tar hand om dem och pusslar om dem som jag skulle göra med en människa.

spacesheep
0

Blev konstigt inlägg.

BusBella
1

#26 Är det en unge du själv fött upp? Du har ju skrivit så mycket i forumet om Avel, men jag tycker du borde läsa lite mer om dem först. NEJ, jag skulle aldrig skicka iväg en sån liten bebis men egentligen är det väl bäst att den kommer iväg från dig så fort som möjligt.

Mind your language.

/Emma

spacesheep
1

#26 Nej, en unge ska i mina ögon vara minst 8 veckor när den ges bort, och då ska den en vecka varit separerad från mamman.

Har du inte heller något att säga till ditt försvar angående din inställning? Tror flera vill höra ditt argument för att fortsätta med kaniner efter det utlåtandet.

[Kaningården]
0

varför ska den vara med mamman såå länge?

LinneaJohaanson
1

Lagen säger faktiskt 6 veckor så ja det kan du! Sen borde den vara kvar hos mamman till 8 veckor… 
Men om jag var du skulle jag nog tänka om lite när det gäller kaninerna, om du ens ska ha kaniner?

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[Kaningården]
0

så ska jag inte sälja den då, så jag ska sära på alla ungar från mamman och varandra när dom är 7 veckor, och sälja när dom är 8 veckor? :)

mjuhm
0

Frustrerande..

mjuhm
0

#33 Förslår att du läser på om Avel & uppfödning istället.

spacesheep
1

#31 Den måste hinna sluta dia helt, sedan separeras från mamman vid 7 veckors ålder för att få igång tarmarna och magen. Dessutom måste psyket hinna anpassa sig, och kaninen bli självständig. Och en så liten kaninunge är sällan självständig, utan kan få problem och känna sig extremt osäker och otrygg hos sin nya ägare om uppväxten inte får gå rätt till. Så du ska göra precis som du skrev i inlägg #33. Men varför håller du på med kaninavel, eller djur överhuvudtaget om du tröttnar på dina djur?

Edit: Ungarna kan gå tillsammans utan mamman. Det kan skänka dem lite trygghet i den nya tillvaron. Det viktiga är att de klarar sig utan mamman.

#29 Håller ärligt med dig. TS's kaniner borde tvångsomplaceras efter det vi hört om denne. Men det enda vi kan göra är att hoppas att denne är bättre än den framstår.

Eriikaa
0

Håller med ovanstående.

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Fridaaaa
0

#26 Nej anser inte att en kaninunge är mogen att flytta hemifrån då, även om lagen säger att man får det, men lagen är inte alltid bra. Sedan bör den varit ifrån mammans ca 1 vecka innan den flyttar till ett helt nytt hem. Annars blir det för mycket för kaninen.

Håller med alla här, TS, du behöver verkligen läsa på en massa. Man ska veta när man kan sära på ungarna osv INNAN man tar en kull

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

natha-mjau
0

asssååå jag dööööööööööör!

[ninnakm]
0

Tycker att ni var lite väl hårda mot TS visst jag tycker också att hon kanske borde veta mer om rasen innan han skaffar en och att veta hur gamal en unge ska va, men tor inte att TS tycker det är så kul när man får 30 kommentarer där det står att h*n inte borde han kanin och att h'ns kaniner inte mår bra, för det vet vi ingenting om. Nu är ju kontot ändå avslutat. Tror inte det hjälper med att skriva så som några har gjort i tråden - samtidigt som jag håller med måste man väl hålla en god ton och nu har jag sett flera trådär där TS blir så illa behandlad att den tar bort kontot.

spacesheep
0

#40 Då borde TS i sin tur hållt en bättre ton från början till slut. Jag tycker att denne blev svarad med samma mynt ärligt talat. Särskilt när denne började bruka personangrepp i andra trådar. Men nu är kontot borttaget och historian slut. TS kan bara skapa ett nytt konto där denne uppvisar ett bättre beteende, och kommer på så sätt få ett mycket bättre bemötande. Ta inte illa upp, enbart min åsikt :)

dermot
0

#40 Absolut, det är inte kul att bli bemött så, men samtidigt så bör man faktiskt veta en del om rasen (bland annat då). Men varför förklarar inte TS hur det ligger till, jag menar på riktigt, hon skrev ju bara; "AMEN LUGNA ER!" och sedan fortsatte hon med en ny fråga, "Kan jag sälja en unge på 6,5 vecka?" Det var lixom det endå, har hon inget annat att resonera med? Och det är faktiskt lite smått läskigt när hon skriver i trådar att hon kan ta emot omplaceringskaniner och hon sedan skriver denna tråd. Det tycker jag i alla fall.

Jag har sett henne hoppat på en del medlemar i andra trådar.

Detta var absolut inte riktat enbart åt dig ninnakm! :)

// Anka

Lillhems Kaniner
0

I starttråden hade hon haft kaninen en vecka sen pratar hon om en 6,5v kanin. Stämde inte riktigt?

Om ja ska vara ärlig så verkar det vara en person som bara vill reta upp folk eftersom hon inte sa ifrån nångång när det hackades på henne plus att hon avlsutade kontot.

[aammE]
0

Detta är ett så uppenbart troll, tycker att det är sjukt komiskt att ni tar det så seriöst. Personen bakom skärmen får ju preeecis vad h*n vill…

[Cameliont]
0

#44 Behöver det inte alls vara. Har sett personen svara i en massa trådar om bortskänkeskaniner som han/hon verkar ha fått till sig.

Tyvär så finns det riktiga människor som inte förstår bättre.

"Troll" är förstås också riktiga människor men de skapar massor av nick bara för att reta upp. Tror inte fallet är så här, faktiskt.

Lillhems Kaniner
0

#36 ungar slutar inte dia själva, de måste vänjas av, annars diar dom hur länge som helst :)

claryy
0

Tråkigt.