Rymmande kanin
Min dvv hona Saphire rymmer hela tiden, för en stund sen lyckades hon rymma ur en Hage gjord av 8 kompostgaller. Hon bet och skakade gallret tills en av "spiralerna" åkte ner. Då öppnade sig buren lite grann och hon rymde. Hela lacken är förstörd på stället hon bet på, vad ska jag ta mig till med henne? 
()_()
(●‿●)
( )
( W )
( )
Har du fångat henne?
What doesn't kill you makes you stronger.
En början vore ju att inte ha henne i kompostgallerhage om hon bara rymmer ifrån den, och istället skapa en mycket stabilare och mer rymningssäker Hage. 
Ja, men det tog grymt lång tid, och pappa hade gödslat gräsmattan också >.<'
()_()
(●‿●)
( )
( W )
( )
Bygg en i trä och svetsat nät :) Enda att göra eller så får du gå med henne i sele :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Använda kattstrypare (tror dem kallas så) istället för sprialerna?
#2 Vi har en rymningssäker Hage, men den var våran andra kanin i just då. På vintern när vi hade två st hagar, frös marken under stolpen nätet sitter fast i ("dörren") . Den gick alltså inte att stänga eftersom marken var helt frusen och snöig och sånt. Då lade vi en lucka som var nästan en halv meter för. Hon hoppade och kravlade sen över den. Måste ha gjort jätteont.
()_()
(●‿●)
( )
( W )
( )
#7 Dom inte kan rymma ur*
()_()
(●‿●)
( )
( W )
( )
Mina rymmer också ibland, dock inte när det finns tillräckligt med grönt i hagen 
#7: Vissa kallar det kattstrypare.
Jag kallar det stripes. 
#9 Det är supermkt gräs och sånt i hagen, men tydligen inte så mkt att det sysselsätter henne >.<'
#10 Ska kolla, men grejen är det att hon "lyfter" hela buren :c
()_()
(●‿●)
( )
( W )
( )
#11 Det finns "spik" man kan köpa, tror de kallas "Garstos", de ser ut som en böjd spik, som man kan fästa gallret i marken med. :) Men man kan säkert fixa ngt hemmagjort, finns inte i så många affärer nämligen ^^
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#12 Okej, men vi får väl göra så att lilla damen hamnar i rymningssäkra hagen och våran lilla hane i kompostgallerhagen. För Loka försöker inte rymma direkt ;)
()_()
(●‿●)
( )
( W )
( )
Hmm, min hane lyfte upp dörren hela tiden och släppte ut syrran, men vi satte snören runt dörren så han inte kan göra det längre.
#14 Kaniner är förbannat smarta XD
()_()
(●‿●)
( )
( W )
( )
Prova att lägga in massa roliga leksaker i hagen också! Min nyaste minsting rymde på 2 röda, helvete vad rädd jag blev när han fastnade med halva kroppen genom en maska. Men kunde inte låta bli att garva åt synen x)
Sen bytte han Hage till den gigantiska kompostgallerhagen, la in stora hö-högar, grenar o.s.v. Då försökte han inte rymma mera :)
För övrigt är han en liten bebis på 4 mån, så han kommer nog snart inte igenom gallret ;D
Gör en sån här fyrkantig bur med nät. :)
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Buntband kallar jag de för, har sådana själv, förut fick man skruva o skruva på spiralerna hela tiden. Något hus, ev. någin täckt vägg/tak skapar mer "boende" känsla i buren, få henne vilja stanna kvar där. :)
Kör också med buntband, inte länge sen skaffade jag mig en liten unge och vi märkte ganska snabbt att han nästan kunde ta sig egenom gallret (bakdelen fastande och han blev så rädd så att han kissade ner sig :( stackarn) så direkt satte jag hönsnät utanpå det, med buntband här och var, kanske inte smartaste lösningen men det funkar utmärkt, dock gick det åt en hel del buntband.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
#15 Ja, det har jag fått se prov på många gånger. En av kaninerna var ute och då öppnade han buren till den andra kaninens bur så dem kunde vara tillsammans
Dem var bästisar.
Min Kurt är en rymmare utan dess like. Först var han så liten att kompostgaller bara gick han rakt genom. Fanns ju ingen mening att ha nå sånt till han. Min plan var att han skulle gå lös i köket men eftersom han råvägrar att bajsa i lådan och dessutom skvätter överallt och tuggar på allt han kommer över trots att det finns annat bra att tugga på som han får tugga på så fick jag avgränsa. Trodde att jag hade löst det när jag satt hönsnät på kompostgallret men han lyckas fortfarande ibland. Häromdagen sov jag hemma hos min karl och när jag kom hem så hade han tagit sig ut (vet inte hur) och kissat ner hela min säng (bajsat också såklart). Innan när han har kommit ut så har han tuggat sönder ungefär en 15 kablar. Helt galen kanin det där…
Det enda som skulle fungera egentligen är att han skulle få bo i en vanlig kaninbur men då skulle han hata mig. Så jag får stå ut med att han kommer lös ibland. Jag får stänga lite dörrar och sånt och se till att Kurt-säkra allt så han inte tuggar sönder det när han kommer ut. Han är för övrigt en dvärgkanin som jag egentligen borde döpa om till Houdini. Störd kanin. I alla fall lite störd är han…
#21 Haha XD
Tack för alla tipsen! :D
()_()
(●‿●)
( )
( W )
( )
Nu har jag inte läst hela tråden men min ena dvv gjorde samma sak. Då satte vi spännband ett tag, sen satte vi dubbla kompostgaller då hon kröp igenom hålen.. och sen satt jag inne i hagen med dem så jag höll koll om hon försökte så sa jag nej och puttade henne lite lätt åt sidan. Nu har hon slutat med det :D
Mvh Alice och Morpen :)
#23 Smart gjort X)
()_()
(●‿●)
( )
( W )
( )
kattsrypare? O.o vad är det för konstigt namn xd jag kallar det för buntband som jag tror att det heter egentligen !
#24 jaa :) jag tycker du ska prova sitta där eller ha spännband. Spännband är billigt och hon kommer tillslut fatta att det inte går längre. Bara hon inte gör som min som försökte komma igenom hålet och ja fick panik och trodde hon hade fastnat.. aja lycka till :)
Mvh Alice och Morpen :)
haha min ena har också kommit halvvägs ut igenom hålen och där fastna hon xd
Nämen stackarna XD
()_()
(●‿●)
( )
( W )
( )
Har inte läst alla kommentarer ovan..
Men rekomenderar stripes ist för sprialerna, & så kan man sätta fast gallret på marken med "Tältpinnar". :)
/ Kram Johanna & ninerna. ♥
Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥
#29 Tältpinnar?
()_()
(●‿●)
( )
( W )
( )
/ Kram Johanna & ninerna. ♥
Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥
Smart, men jag tror vi skippar det XD
()_()
(●‿●)
( )
( W )
( )
Det enda jag kan komma på är att gräva ner gallret en liten bit i jorden, ca 15 - 20 cm(gräva ett litet "dike" som man sen sätter ner gallret i och sätter tillbaka jorden så det sitter fast). Har ingen aning om det funkar, men det var det enda jag kan komma att tänka på.
Mm, men vi flyttar runt buren för att klippa gräset och för att kaninen ska få lite nytt gräs (^_^)
()_()
(●‿●)
( )
( W )
( )
Okej, då kanske det inte är så bra att gräva ner den då. Hoppas det löser sig på något sätt iallafall 
Mm, men hon är i en bur där hon inte kan rymma ifrån ^^
Enda nackdelen är att gräset inte är så fräscht efter ett tag XD
()_()
(●‿●)
( )
( W )
( )
Men min kanin biter sönder stripes som håller ihop buren och sticker sedan så det är inte bra att ha det. Prova med ståltråd istället.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#37 Jaa, men Saphire lyfter hela buren ibland XD
()_()
(●‿●)
( )
( W )
( )
Är hon själv eller har du henne med andra kaniner??
Jag har min kanin själv i alla fall men när jag går från buren så får han tråkigt och försöker rymma (lyckas ibland) men när jag sitter med honom så har han inte ens tanken.
Så din kanin bara känner sig lite ensam och rymmer i stället för att få något att göra :)
#39 Hon är inte särskilt social av sig ;)
Går jag fram till henne i hagen springer hon bara iväg X3
()_()
(●‿●)
( )
( W )
( )
Jag har också en rasthage gjord av kompostgaller. Den första hagen var på ca 10 kvm och hade ett par halvmeter höga stenar, lite grenar och en bolåda. Kaninen hade en tendens att försöka rymma ibland.
Nu har jag utökat hagen till 30 kvm och där finns flera större stenar i olika storlekar att hoppa upp och ner på. Halva delen har kort gräs där det är lätt att springa runt och halva är vildvuxet högt gräs där man kan boa och gömma sig. Efter att jag utökade hagen och gjorde den mer varierad så har han inte försökt rymma en endaste gång.
Kanske inte så lätt att lägga dit stora stenar. Men man kanske kan ha några olika bolådor som hon även kan sitta uppe på, rishögar man kan gömma sig i, tunnlar mm. Ju mer det finns att göra i hagen desto mindre intressant ter sig kanske omgivningen.
#40 Hon kanske bara är ovan vid att vara med människor och blir rädd när du kommer pga olika andledningar. Du kan göra henne social genom att bara sitta vid henne. Du behöver inte hålla på och klappa henne, utan du kan sitta och läsa bok/tidning, lysstna på musik, sola, ja allt som man brukar göra ute bara att man gör det i kaninhagen. Hon kommer undra vad du håller på med och komma fram och nosa lite då och då eftersom kaniner är högst nyfikna djur. Det kan hända att hon blir rädd i början när hon känner din lukt men kommer så småningom att vänja sig och förhoppningsvis bli väldigt glad över att se dig.
som sagt hon känner sig nog ensam, eftersom kaniner är ett flockdjur är det inte naturligt för dem att bo ensamma. Så spendera lite kvalitetstid så hon börjar lita på dig och vill va med dig så tror jag inte att hon vill rymma. Men tänk på att detta tar tid och inte bara under en dag. Det kommer förmodligen ta några veckor men jag lovar dig att det är värt att vänta på! min kanin springer hela tiden runt mig när jag sitter i hagen och hoppar på mig och ger ifrån sig sådanna ljud som de gör när de är glada, och det är en underbar känsla att uppleva!
Om du inte orkar bygga en säkrare Hage p.g.a. lathet, vrf ha kanin? Shit… det är inte så svårt att hålla en liten kanin instängd i en rymningssäker Hage.
Ja annars får du väl antingen stoppa nät under hagen och sätta fast med ståltråd eller sätta fast gallret i marken genom tältpinnar, det har jag gjort på "hundgrinden" som är av kompostgaller. Om spiralerna åker ner, använd stripes/kattstrypare eller buntband.
dedär spiralerna till kompostgallren är värdelösa.
sätt buntband,ståltråd eller gem istället, det åker inte ner
#42 Kaniner är inte flockdjur! utan kolonidjur ;)
What doesn't kill you makes you stronger.
#42 Kaniner är kolonidjur inte flockdjur.
Vissa kaniner uppskattar sällskap, andra inte :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#45 okej förlåt; kolonidjur då!
nöjd!? :)
#41 Det var en stor bur det! Jaa, man skulle kunna lägga in några lagom stora stenar ju ;)
#42 Saken är den att hon inte är så intresserad av tex bitleksaker. Vi har köpt sådana och hon bryr sig inte om dom. Hon har sin transportbur där eftersom vi inte vill att hon ska bli tagen av en rovfågel vilket hände min mammas kompis kanin. Kanske kan skaffa någon tunnel eller ett litet hus. ^^
Hon gillar att sitta inuti transportburen men inte ovanpå. Det går liksom inte alls 
#43 Vi har en rymningssäker Hage, så vrf bygga en? ;P
()_()
(●‿●)
( )
( W )
( )
Nu skrev jag feeel #42 var till #41 med cx
#42 Det skulle kanske kunna funka… Kan ju testa 
()_()
(●‿●)
( )
( W )