Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 996 ggr
Hagalundskaniner
0

Svårt att få sålt?

Hej!

Funderar på att ta en vinter kull på min teddy hona som i så fall kommer bli lev. klara strax innan jul. Har aldrig tagit någon kull på vintern innan och tänkte om ni kanske kunde dela med er av egna erfarenheter om dom brukar vara svåra att få sålt osv.
Eftersom att vi förmodligen inte kommer hinna isolera kaninhuset i år så kommer endast ungarna kunna bo ute tills våren/sommaren.
Kanske inte är så många som köper ute kaniner på vintern..?

Mvh Linnéa

Hagalund´s kaniner - uppfödning av dvärgvädur, teddylöwen & dvärgvädur rex
www.hagalundskaniner.weebly.com

[myran96]
0

Det jag har märkt är att det är mycket lättare att få sålt kaniner på sommaren. Det är nästan ingen som nappar när man tar en kull på vintern. Men du kanske kan para dom i januari eller något då är det ju leveransklara precis i början på våren ju :)

Lina R
0

Utekaniner kan flytta in. Innekaniner kan inte flytta ut. Så inget problem där. Men var förberedd på att du inte får sålt ungarna och ha en reservplan. Nog med burar eller plats i frysen.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[schipperke]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Alltså det är oftast mycket svårsålda under vinterperioden men nog finns det säckert nån som vill ha nån unge,Man får förbereda sig att man ska ha burar så att kaninungarna kan bo där tills dom hittat nytt hem,Många som skaffar kanin skaffar oftast kanin under sommaren,

Men man kan faktiskt ändå få sålt alla ungarna även under vintern,Min

Kanin fick ungar under vintern och turligt nog så fick jag sålt allihopa ganska fort :)

Hagalundskaniner
0

#2 Jag har alltid fått höra att man inte kan varken flytta ut innekaniner eller flytta in utekaninerObestämd Så de får ingen värmechock om de är vana vid att bo ute där det är ca -20 på vintern och sedan kommer in där det är över 20 plusgrader?

Plats kommer jag ha då jag får hem en sexfackare denna veckanFlört

Mvh Linnéa

Hagalund´s kaniner - uppfödning av dvärgvädur, teddylöwen & dvärgvädur rex
www.hagalundskaniner.weebly.com

Linnet
0

Det är i princip omöjligt att sälja ungar under höst och vinter, tar alltid bara kullar under vår och sommar. Har haft några sen kull som föddes i augusti september och det var nog svårt att sälja dom. Så vänta med att para till i februari-mars i stället.

[Luppa]
0

Säger som de andra, det är få som köper kanin under höst och vinter.
Och att spara ungar som är runt halvåret när det är "säsong" är ingen idé, barnfamiljerna vill ha små ungar.

Gimbergsson
0

Det är bara jobbigt om du inte får sålt så vänta tills våren. De flesta vill ha sin kaninunge i början av sommaren och kaninungar mår också bäst av att vara födda på våren/sommaren då de får äta färskt gräs och bli starka! :D

Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge.

Chieko
0

Känns lite som att de som köper en kaninunge i julklapp till sina barn kanske inte är de mest seriösa… Letar själv halvt efter unge nu och tycker det är synd att det inte är så mycket kullar på vintern men…

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Anema
0

Det är väldigt olika måste jag säga, har varit med om både svårsålda vintrar och förvånansvärt lättsålda sådana. Detta beror nog framförallt på vart i landet man bor, samt vilka raser osv man avlar på. Mycket handlar också om bra marknadsföring!

Kan dock säga att det överlag är större konkurrens på vintern, eftersom de flesta skaffar kaniner på sommaren. Men som sagt vissa vintrar finns det faktiskt en märkbar efterfrågan, varierar från år till år.

Men om kullen ska bo utomhus så hade jag nog hellre väntat till varmare tider, eftersom det är så lätt att ungar dör bara pga att de hamnar utanför boet, väldigt lätt hänt. Då väntar man hellre till våren/sommaren för säkerhets skull!